Després de l’èxit de l’Exposició Universal de 1888, des de començament del segle XX, Barcelona aspirava a organitzar un altre esdeveniment similar, que havia de ser el 1917, a Montjuïc: l’Exposició d’Indústries Elèctriques. Però la Primera Guerra Mundial va endarrerir els projectes, de manera que el 1925 es decidí denominar l’esdeveniment com a Exposició Internacional, dedicada a la indústria, l’esport i l’art. Així, el 19 maig de 1929 s’obrí l’Exposició.
Dintre dels projectes que havien de permetre apropar els barcelonins als nous espais de la muntanya, el 24 d’octubre de 1928 s’inaugurava el funicular de Montjuïc, que fins avui permet pujar des del Paral·lel, cantonada Nou de la Rambla, fins llavors recentment obert passeig de Miramar. A la ciutat ja hi havia dos altres funiculars: el del Tibidabo, 1900, i el de Vallvidrera, 1906.
El 23 de juliol de 1929, es va posar en servei una segona línia, que permetia arribar, des de Miramar fins a la vora dels murs del castell de Montjuïc, aquesta línia va estar en servei fins el 1981. Però també amb motiu de la celebració de l’exposició de 1929 i pràcticament només durant el període de celebració de la mostra, hi va haver una altra línia de funicular que portava a l’explanada del Palau Nacional, tot sortint de la confluència del passeig de Santa Madrona amb l’avinguda de la Tècnica, actual carrer de la Guàrdia Urbana, on arribava una línia de tramvia per connectar amb la ciutat. Tenia una longitud de 95 m, salvava un desnivell de 28 m i feia el recorregut en un minut.
Tornant a la línia vigent del funicular, entre els anys 1981 i 1984 es varen fer uns importants treballs tècnics; i també el 1992, el 2005 i 2019-20. Aquestes remodelacions han afectat tant les dues estacions com al recorregut viari i han permès canviar les dues unitats en servei i millorar el control de les condicions de seguretat.
Les característiques tècniques d’aquesta línia són: la longitud del recorregut és de 758 m, des de l’estació del Paral·lel, a 4 m d’altitud, fins a del Parc de Montjuïc, a de 80 m. L’estació de 1929 tenia una innovació especial: un tapís rodant que portava des del vestíbul de l’accés del carrer Nou de la Rambla cantonada Paral·lel fins al lloc d’entrada i sortida del vagó. Avui dia, la velocitat màxima és de 10 m per segon i l’itinerari es fa en 2 minuts. La capacitat màxima és de 400 passatgers per tren. Serveixi aquest data relativa al funicular per anticipar-vos que en el termini d’uns cinc anys es recordarà el centenari de l’exposició de 1929, un fet comercial que va servir per trasbalsar i modernitzar la ciutat sencera; però molt en especial els entorns de la muntanya i, tanmateix, el Poble-sec. De l’entrada en servei del funicular de Montjuïc, ara fa 95 anys.
XAVIER RODRÍGUEZ
CERHISEC