Connecta amb nosaltres

Cultura

L’espectacle d’El Mago Pop al Teatre Victòria, el més vist de la temporada

Segona millor temporada des de fa 10 anys

Publicat

on

Des que la temporada 2011-2012 el teatre català va assolir la xifra rècord dels 3 milions d’espectadors, cada any s’ha marcat la fita de tornar-hi a arribar. El curs 2022-2023 ha estat a punt d’aconseguir-ho, segons les dades recollides per l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA). Entre l’1 de setembre del 2022 i el 31 d’agost del 2023, les sales han aplegat 2,78 milions d’espectadors, més de 407.000 respecte al curs anterior, i han coronat la segona millor temporada de la història del teatre català, per darrere del curs 2011-2012. També s’han superat totes les dades històriques de recaptació i s’ha fet el rècord amb 84,89 milions d’euros. En termes d’ocupació, els teatres han arribat al 60%, sis punts per sobre de la temporada passada, quelcom que demostra que el teatre català no està desapareixent.

El Mago Pop, l’artista més vist

L’espectacle més vist de la temporada ha estat Nada es imposible, d’El Mago Pop, al Teatre Victòria. Al llarg de 200 funcions ha acumulat 226.918 assistents i un 96,81% d’ocupació. El segueix l’Improshow de Teatreneu, amb 87.252 espectadors; Grease, el musical al Tívoli, amb 77.156 assistents; Pretty woman, el musical a l’Apolo, amb 60.051 espectadors, i L’alegria que passa al Poliorama amb 48.931 persones de públic.

El teatre català, més viu que mai al Paral·lel

La temporada 2022-2023 ha comptat amb 12.503 funcions i 1.072 espectacles. La dramatúrgia catalana ha tingut un pes important al llarg del curs: el 54% de les produccions tenien autoria catalana. Del total d’espectacles, un 43% s’han representat en català, un 30% en castellà i un 28% en llengua estrangera. En xifres absolutes, el teatre en català ha tingut 1,17 milions d’espectadors (169.000 més que l’any passat), mentre que les obres en castellà n’han aplegat 1,19 milions (287.000 més que el curs anterior).

Pel que fa als teatres amb més espectadors acumulats, encapçalen la llista el Gran Teatre del Liceu (237.404), el Victòria (231.590) i el Poliorama (204.411). Altres teatres de l’avinguda com l’Apolo (135.501), setè de la llista, el Condal (94.304), el desè de la llista, també han millorat els seus números respecte anys anteriors. El rànquing de sales de menys de 200 localitats està liderat per l’ARS (54.300), la Beckett (30.171) i el Tantarantana (18.457).

Continua llegint

Cultura

Venes obertes d’Amèrica

Publicat

on

La dedicatòria que el frare dominic Bartolomé de las Casas (Sevilla, 1484–Madrid, 1566) va fer al príncep Felip, futur rei Felip II, al conegut informe titulat Brevísima relación de la destrucción de las Indias (1552) culmina amb les següents paraules: “I amb color que serveixen al rei els espanyols a Amèrica, deshonren Déu i roben i destrueixen el rei”. En aquests mots, el que fou el primer bisbe resident de Chiapas i “Protector dels indis”, es concentra tota la força de la denúncia d’un autor que va voler aixecar la veu contra la crueltat dels colons espanyols envers els pobles indígenes americans.

Al llibre L’assalt a Amèrica (Edicions del 1979, 2024), escrit per l’especialista en americanística Miquel Izard (1934-2024) i Ramon Pelegrí (1952), un historiador expert en les civilitzacions prehispàniques, hi trobem una crònica documentada d’un veritable genocidi, car hi són relatats els crims atroços que van perpetrar els colonitzadors espanyols durant la conquista i invasió d’Amèrica.

En quest volum, a més d’una admirable (i documentada) denúncia de les vexacions i massacres que, amb crueltat i sadisme, realitzaren els colons en aquell territori, hi trobem d’altres aspectes ben interessants com ara una genealogia del concepte d’hispanitat, que es tanca amb una explicació del motiu pel qual el Dia de la Hispanitat se celebra el 12 d’octubre i què s’hi vol commemorar “el franquisme, el colonialisme i la mort”, segons els autors.

El llibre es tanca amb una acurada reflexió sobre el genocidi i l’esclavització amb una mirada que també es fixa en què passa al món ara i aquí. En suma, un llibre tan dur com necessari en aquests temps d’incerteses on, com deia Antonio Gramsci: “El vell món es mor. El nou triga a aparèixer. I en aquest clarobscur, sorgeixen els monstres”.

Continua llegint

Cultura

Els talent jove pren la pantalla gran al Festival u22

Publicat

on

Set anys enrere, un grup de joves sense cap suport institucional, va decidir que el món del cinema no havia d’estar permanentment dirigit per adults consagrats. Per aquesta raó, van organitzar una jornada al MACBA amb pen drives, curts casolans i molta insolència creativa. Aquella aventura es va dir Festival u22. Des de llavors ha crescut fins a convertir-se en el principal punt de trobada del cinema jove a Barcelona, amb més de 7.700 espectadors i col·laboracions amb festivals d’arreu d’Europa. Del 17 al 21 de setembre celebrarà la seva VII edició a la Fundació Miró amb cinc dies de projeccions, taules rodones i sessions a la fresca.

Però, què el fa diferent? L’u22 mostra curtmetratges de creadors menors de 22 anys i l’organitza un equip igual de jove, que es renova cada pocs anys per mantenir l’esperit fresc i crític. Enguany s’hi podran veure vint curts, tant locals com internacionals, amb sis estrenes mundials, quatre de catalanes, i convidats de luxe: José Luis Guerin i Jonás Trueba; Laura Citarella i la seva primera retrospectiva a Espanya; i Marta Balletbò-Coll, pionera del cinema lèsbic català.

La inauguració de l’u22 també celebrarà alguns dels noms més importants del panorama català, amb una performance audiovisual en directe que farà dialogar les imatges d’arxiu escollides pel Ramon Balcells i els sons de LaFrancesssa.

Aquest 2025, el festival enceta un nou cicle sota la direcció de la Marina Miyar, la Marta del Hoyo i la Marina Zubiaur, per reafirmar la seva aposta: cinema jove per i per a joves.

Continua llegint

Cultura

Manuel Borja-Villel desafia a l’espectador i a la concepció tradicional de ‘museu’

Publicat

on

Per

L’exposició ‘Fabular paisatges’, que es pot veure gratuïtament (però amb reserva) fins al 5 d’octubre als palaus Victòria Eugènia de Montjuïc i Moja a la Rambla, proposa una lectura radicalment crítica dels espais museístics, en el marc del projecte Museu Habitat. Liderada per Manuel Borja-Villel, més que una simple mostra, ‘Fabular paisatges’ és un laboratori expositiu on es debaten els fonaments del discurs museístic: qui explica la història i qui en queda exclòs.

Amb més de quaranta artistes i col·lectius participants, el recorregut desafia la comoditat física i intel·lectual del visitant. La mostra reuneix obres històriques, instal·lacions contemporànies i produccions específiques que repensen les col·leccions tradicionals, exposant tant els paisatges romàntics de Modest Urgell com la vida marginal de Montjuïc. El paisatge, entès aquí com artefacte cultural, revela la mirada colonial present en la representació artística: la natura i les persones convertides en objecte, sempre susceptibles de ser explotades.

L’exposició es presenta com una “ceba” on el nucli central fa visible la història clàssica, glorificant els imperis, mentre que la perifèria representa a les veus dissidents: minoritats ètniques, col·lectius queer i feministes, artistes com Lola Lasurt, Antoni Muntadas, o l’Associació de Dones Adrianes del Barri de La Mina. Hi trobem la cosificació del poble gitano, la denúncia fotogràfica sobre la destrucció mediambiental i fins i tot una gran escultura de caganer.

Els espais triats (Montjuïc i el Palau Moja) no són casuals a l’exposició.  De fet, Borja-Villel, juntament amb Lluís Alexandre i Beatriz Martínez, volen fer pensar i transformar la institució museística, posant en crisi els relats cronològics i les narratives immutable: “No és un llibre ni una tesi, sinó una exposició que es viu amb el cos”, destaca Martínez.

Fotografia | Jordi Medina – Gencat

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024