Connecta amb nosaltres

Societat

Projecte Afluents

Publicat

on

Una de les necessitats de l’escola és com integrem a les famílies nouvingudes i ajudem a totes les que ho demanen, algunes més vulnerables. Viure a un nou país, del qual no coneixes res i no en coneixes ningú és un repte important. Vols el millor per als teus infants però, com donar-los tot el necessari sense conèixer l’entorn? Quan saps, entens i coneixes, generes confiança. Des del projecte Afluents de l’Escola Pia Sant Antoni intentem acompanyar a les famílies, generalment mares a la descoberta d’un nou món. Per fer aquesta descoberta comencem amb la llengua. Donat que, aprendre el castellà i el català permet iniciar la relació amb l’entorn. També és rellevant el fet de trobar-se amb altres persones amb una situació semblant i poder expressar neguits i inquietuds. Aquest procés de socialització, fora de l’ambient habitual familiar, ajuda a compartir informacions, a veure altres realitats i a crear vincles amb persones noves i sentir-se part del grup. Cal afegir que el sentit de pertinença les predisposa a una conducta proactiva i positiva envers el seu aprenentatge.

Un dels camps en què més insistim en el projecte és el sistema educatiu. Cal ajudar a descobrir com funciona el sistema escolar de casa nostra, l’acompanyament en tots els àmbits de la vida escolar: estudis, pautes d’orientació, entrevistes, funcionament del menjador, la importància de participar en les excursions, extraescolars, o àmbits de treball socioeducatiu, la relació amb les plataformes tecnològiques de les escoles, i si cal, generar correus electrònics i ensenyar a donar-se d’alta d’algun servei. També és important la relació amb l’entorn, barri, mercat, CAP…

També hem incorporat al projecte, gràcies a la col·laboració amb Tot Raval, una metgessa, una nutricionista, infermeres i orientadores que fan una feina d’assessorament, d’acompanyament i de prevenció de temes de salut. Per a moltes de les usuàries del projecte la salut dels infants, la pròpia salut i en especial la planificació familiar són importantíssimes. Com són elles les que fan les preguntes, es pot donar el cas que es resolguin neguits de més d’una d’elles. L’escolta activa i la resolució, molts cops, de les angoixes que tenen és un fet clau.

Ara ens calen voluntàries per ensenyar català i castellà a aquestes mares migrades que tenen fills i filles a la nostra escola. Per això, si ens vols ajudar només cal que contactis per mail amb: merce.pons@santantoni.epiaedu.cat i ella us introduirà i explicarà el projecte. Les classes s’imparteixen en horari lectiu de l’alumnat i gràcies a les voluntàries i als voluntaris de batxillerat podem comptar amb servei de guarderia per a nadons. L’horari és dilluns i dimecres de 15:00 a 16:45 h.

ESCOLA PIA SANT ANTONI

Més informació a: santantoni@escolapia.cat

www.santantoni.escolapia.cat / Tel. 93 441 06 05

Continua llegint

Societat

Els gripaus de Laribal, morts per la presència de sabó a l’estanc

Els tècnics municipals confien en el fet que les poblacions veïnes d’amfibis recolonitzin la bassa

Publicat

on

La bassa dels jardins de Laribal, contaminada. Segons ha pogut saber en exclusiva ZONA SEC, els tècnics de l’empresa municipal BCASA han detectat la mort de la fauna d’un dels estancs d’aquest jardí històric, derivat de la possible presència de sabó a l’aigua. Tot plegat, per l’ús que fan algunes persones que viuen a la muntanya i que fan servir les basses per netejar la roba.

Segons fonts municipals, l’afectació als jardins de Laribal és un fet “puntual” i no s’ha detectat cap succés similar a la resta de parcs. De totes maneres, el cas ja està en coneixement dels Agents Rurals, que van aixecar acta.

La fauna, principal damnificada

Segons les mateixes fonts l’afectació ha afectat bàsicament la població de tòtils que vivien en aquesta bassa (un gripau petit de 4 o 5 centímetres). En qualsevol cas, no es tracta d’una espècie en risc i els tècnics confien que les poblacions que hi ha a altres basses de la muntanya recolonitzi els jardins de Laribal. A hores d’ara l’aigua de la bassa ja resta renovada i lliure de productes. Respecte a la flora, aquesta no s’ha vist afectada per la presència de sabó a l’aigua pel fet de ser més resistent.

2011, el precedent més greu 

Els fets han fet recordar l’enverinament que van patir milers d’amfibis fa més d’una dècada a les basses dels jardins del Teatre Grec. Aleshores, sí que va resultar un enverinament provocat amb un dissolvent molt potent.

Continua llegint

Societat

44 projectes presentats als Pressupostos Participatius

L’Ajuntament ja ha començat a filtrar les idees proposades pel veïnat d’acord amb la seva viabilitat tècnica

Publicat

on

Barcelona torna a posar en marxa els pressupostos participatius amb 30 milions d’euros sobre la taula. Aquests diners, els quals es repartiran entre els districtes segons criteris d’equitat socioeconòmica, busquen la implicació activa de la ciutadania en la presa de decisions. Al districte de Sants-Montjuïc s’han reservat més de tres milions d’euros a repartir entre els barris. La resposta del veïnat ha estat de 169 propostes, 44 de les quals han estat al Poble-sec.

Entre elles, la rehabilitació de la carpa del pati de l’escola i institut Bosc de Montjuïc, espai que utilitzen diàriament 500 alumnes i que necessita reformes urgents per garantir-ne la seguretat. També es planteja renovar vestidors i grades al complex esportiu municipal ‘Pau Negre-Parc Migdia’ de Montjuïc, seu de diversos clubs d’hoquei catalans que entrenen durant tot l’any.

Les propostes reflecteixen, alhora, una sensibilitat social i cultural. La comunitat musulmana impulsa una iniciativa per crear un cementiri particular que respongui a les seves tradicions i necessitats. I, per altra banda, els joves podrien beneficiar-se de projectes com ‘Sants 2 Reviu’, que proposa reconvertir zones en desús en espais multifuncionals per al lleure i la convivència.

Altres projectes, com la transformació de la muntanya de Montjuïc en un pulmó verd més accessible, destaquen per la seva aposta per la sostenibilitat i el gaudi col·lectiu. Aquesta inclou la reducció del trànsit i la millora de les zones verdes per fer-les més acollidores, ja que afirmen que l’espai “s’ha convertit en una franja de sensesostres”. També, escoles com Tres Pins busquen la pacificació del seu entorn pel gran volum de circulació que resulta un perill pels alumnes del centre.

El procés es desenvolupa en diverses fases. Primer, els veïns presenten les propostes. Després, aquestes són sotmeses a una valoració tècnica per garantir-ne la viabilitat, fase en què es troba l’Ajuntament i que finalitzarà el 24 de gener. Posteriorment, s’obrirà una votació ciutadana per determinar quins projectes es portaran a terme. No serà fins a l’abril d’aquest mateix any que es tancaran les votacions i es començaran a posar en marxa, així que caldrà esperar per poder veure els resultats del procés.

Continua llegint

Societat

L’Escola Mossèn Jacint Verdaguer: creativitat i art contemporani

Publicat

on

L’Escola Mossèn Jacint Verdaguer s’ha convertit en un referent de la integració de l’art contemporani dins l’educació gràcies a la seva participació en el programa Espais C (Espais de creació artística a les escoles de primària de Barcelona). Aquesta iniciativa transforma un espai del centre en un taller compartit entre l’alumnat i un artista resident.

Un espai-taller per a la creativitat

El centre ha habilitat un espai on l’artista Març Rabal desenvolupa la seva feina. Aquesta iniciativa busca normalitzar la presència de l’art contemporani als centres educatius.

El programa no només dota l’escola d’un espai de creació, sinó que transforma la manera com l’art és percebut dins l’educació. Gràcies a aquesta iniciativa, els estudiants tenen accés directe a la creació contemporània i poden desenvolupar habilitats com la cooperació, la imaginació i el pensament crític.

A més, el model beneficia també l’artista, que rep un espai per treballar i establir vincles amb la comunitat educativa i el barri.

Una xarxa de col·laboració

Espais C és una iniciativa de l’Institut de Cultura i el Consorci d’Educació de Barcelona, creada en col·laboració amb la Universitat Autònoma. El programa, coordinat per l’entitat Experimentem amb l’Art, compta amb la participació de cinc institucions i espais artístics: Hangar, La Capella, el Museu Tàpies, la Fundació Suñol i Chiquita Room.

Des del seu inici durant el curs 2015-2016, Espais C ha estat un pont entre l’art contemporani i el món educatiu, amb la participació de quinze escoles, 39 artistes i sis equips de mediació. Aquest projecte fomenta la interacció entre la creativitat artística i el pensament crític, oferint als estudiants una visió renovada de l’art en el context de l’educació.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024