Connecta amb nosaltres

Societat

TMB aposta per un model de desenvolupament sostenible i de responsabilitat social amb l’horitzó l’any 2030

La companyia ha establert les seves línies d’actuació amb la voluntat de contribuir a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible recollits per les Nacions Unides

Publicat

on

[Contingut patrocinat] Transports Metropolitans de Barcelona, l’operadora referent en l’oferta de mobilitat del seu territori, conscient del seu paper en relació amb els valors de servei públic ha vehiculat a través d’un Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat (2022) la seva contribució a un model de desenvolupament sostenible i a una societat més equitativa i integradora. Una proposta en consonància amb el Pla Estratègic de TMB 2025 que marca les línies mestres dels compromisos i objectius de la companyia per als pròxims anys.

Dins el document es deixa constància de la voluntat de contribuir a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) recollits a l’agenda 2030 de les Nacions Unides, on juguen un paper destacat aquestes intencions amb la sostenibilitat mediambiental i la lluita contra el canvi climàtic, entre d’altres.

En aquest sentit, el Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat (RSiS) estableix cinc eixos d’actuació que inclouen àmbits com la gestió responsable, ètica i transparent, l’accessibilitat, el compromís amb la societat i les generacions futures o l’aportació de valor ambiental. Aquest document s’ha desenvolupat amb l’horitzó 2030, i té la voluntat de fixar la responsabilitat social com un element transversal en totes les accions de la companyia.

Cinc eixos d’actuació amb compromisos efectius

Actualment, la companyia ofereix a Barcelona i la seva àrea metropolitana un transport urbà amb un ferm compromís envers la descarbonització, l’eficiència i la sostenibilitat. En aquesta línia d’actuació, TMB ha fet una clara aposta per la tracció elèctrica i les energies verdes per mitigar el canvi climàtic. Un clar exemple és la voluntat actual de convertit la flota d’autobusos en una flota verda d’emissió zero o la renovació dels vehicles de metro amb nous trens més accessibles i sostenibles.

El primer autobús d’hidrogen a Barcelona. Autor: TMB

Les polítiques d’eficiència energètica també formen part d’aquesta estratègia i, per aquest motiu, l’empresa ha elaborat un pla d’eficiència econòmica i d’estalvi que impulsa un seguit de projectes i actuacions innovadores a la companyia per reduir el consum elèctric i les emissions CO₂, la majoria de les quals ja estan en marxa o s’executaran aviat.

Entre les propostes podem trobar l’optimització de la conducció automàtica de la xarxa de metro, la recuperació de l’energia de frenat, migrar l’enllumenat de la xarxa a tecnologia LED, un nou sistema de gestió intel·ligent de ventilació i la generació d’energia fotovoltaica, entre d’altres, amb la finalitat d’aconseguir un estalvi energètic, ambiental i econòmic.

A més, l’accessibilitat, l’equitat o la lluita per la diversitat i la igualtat són altres dels fonaments del pla que han estat reconeguts internacionalment de forma recent. Aquests valors clau s’estan fomentant tant des de les xarxes que opera TMB com a la mateixa empresa.

El Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat inclou també tots els indicadors que permeten fer el seguiment de l’aplicació del full de ruta d’actuació de l’empresa i que es duu a terme de forma transversal a tota l’organització en consonància també amb el Pla Estratègic TMB 2025, el qual s’està aplicant i marca diverses fites com aconseguir que l’any 2025 el 65% dels desplaçaments a Barcelona es facin en transport públic o el fet que es redueixen anualment en 17.000 tones de CO₂ les emissions.

Fotografia principal | Un usuari esperant el metro. Autor: TMB

Continua llegint

Societat

La cafeteria Palmer celebra l’aniversari en plena forma

Des del 1944 a la plaça Santa Madrona celebrant 80 anys

Publicat

on

Vuitanta anys no es fan cada dia i menys en un negoci petit, familiar i de barri. Obert l’any 1944, la cafeteria Palmer (plaça Santa Madrona) és un oasi dins una Barcelona cada cop més gentrificada. Contra els forns massius que et claven set euros per un cafè horrorós i un entrepà amb gust de sola de sabata, la cafeteria Palmer és sinònim de cafè del bo, barat i proper, així com entrepans memorables, de grandària XL i amb un preu diminut: pa de primera, del forn Serra i embotits boníssims exhibits en peces senceres en un frigorífic metàl·lic que no amaga res. Amb un got alt de cafè amb llet és el paradís de l’esmorzar. La llista dels entrepans llueix orgullosa des d’un cartell il·luminat: sobrassada, bull, pit de gall d’indi, salsitxes amb formatge, sardines de llauna… “És un procés fàcil, però s’ha de fer bé. Tot està inventat”, diu Josep Carrasco, propietari de la cafeteria. Els seus avis van obrir-la el 1944 i ell la porta des de l’any 2000. Sòlid i senzill, de dilluns a dissabte, de 6.15 a 15h, entrepans i cafè. Mig Poble-sec desdejuna aquí, com qui diu, i molts visitants (sobretot ciclistes) l’utilitzen de punt de trobada per fer un esmorzar de traginer.

Molt més que una cafeteria

Les entitats del barri no són alienes a aquest gran aniversari, i és que des de l’Orgull Poble-sequí, la plataforma veïnal creada per potenciar l’orgull del Poble-sec, han felicitat “la Mònica i el Josep, de la mítica Cafeteria Palmer, que enguany celebren 80 anys oberts al barri”, i assenyalen “van ser dels primers en recolzar-nos”. La cafeteria de la plaça Santa Madrona és un tret identitari i tenen una consciència del territori molt arrelada, només cal passejar-hi un dissabte al matí i veure-la plena de gom a gom.

En els seus inicis la Palmer tenia uns amos mallorquins i estava ubicada on ara hi ha l’estanc. En 80 anys d’història a la plaça Santa Madrona han pogut construir infinitat de memòries, des de quan es deia “la plaça de l’agulla”, per les problemàtiques amb la droga, fins la reapropiació veïnal de la plaça, arribada amb una generació nova de persones que han volgut donar vida a l’espai i tornar a treure taules per menjar plegats durant les festes que reben el nom de la plaça.

Continua llegint

Societat

BARRIS Encaixonats i oblidats La Font de la Guatlla se sent abandonada

L’Ajuntament prepara diferents partides econòmiques per millorar la via pública del barri al llarg del mandat

Publicat

on

“Durant una pila d’anys només ens han fet el centre cívic, ens han posat unes jardineres i quatre cadires, res més”. Amb aquesta contundència s’expressa el president de l’AVV de la Font de la Guatlla-Magòria, Lluís Maté, sobre l’oblit institucional que asseguren patir. De fet, explica que fins i tot alguna de les darreres intervencions que s’han fet des de l’Ajuntament no han estat consensuades amb el veïnat, com les pacificacions del passat mandat: “Els vam dir que no volíem les jardineres, que en aquell espai ja jugaven els nens, i ara no poden jugar com abans perquè són tan grans que es poden picar i fer-se mal”.

Cal tenir en compte que la Font de la Guatlla és un dels barris més petits de Barcelona, amb poc més de 10.000 habitants. Ancorat entre la muntanya de Montjuïc, els pavellons que envolten el MNAC i la Gran Via, els seus veïns han de desplaçar-se per a serveis tan essencials com l’assistència mèdica. “No tenim cap facilitat, de fet el nostre centre cívic ha de ser dels que fa un horari més extens perquè és l’únic lloc on els veïns poden fer activitats”, apunta Maté. Un edifici que, malgrat tenir ja 30 anys, mai es va dissenyar per satisfer les necessitats dels seus usuaris: “És molt maco, però per la seva configuració i com és per dins, es fa molt difícil de vegades quadrar activitats”, afegeix.

Intervencions municipals

Malgrat les crítiques del líder veïnal a la classe política “que ens promet bones paraules, però que després se les emporta el vent”, des de l’Ajuntament asseguren treballar des de fa setmanes en una sèrie de noves actuacions per al barri. Segons assenyalen fonts del consistori a ZONA SEC, en el Pla d’Inversions Municipal (PIM) està prevista una partida de fins a quatre milions d’euros “per arreglar els carrers, talussos, murs i altres espais”.

A més, durant aquest mandat, l’Ajuntament també té previst “fer una actuació de més abast i impacte en els carrers del Turó, tal com fa temps que demanen els veïns”, admeten. En aquest cas, la partida prevista per millorar la vida d’aquest sector de veïns és de tres milions, als quals caldrà sumar un milió més per tota una sèrie d’arranjaments i millora d’altres vies del barri.

Per últim, l’administració local també preveu millorar l’enllumenat d’algunes zones, corregir problemes d’accessibilitat en algunes voreres i generar entorns amb major percepció de seguretat. “Properament, s’iniciaran els estudis que avaluïn l’encaix i viabilitat de les diferents peticions veïnals, així com el programa funcional que es pugui incloure”, asseguren. Unes trobades que, en tot cas, “seran la primera peça per a la redacció del projecte i licitació de les obres”.

Una font en el record

Malgrat que el barri rep el nom de Font de la Guatlla, la realitat és que aquesta font forma part de la història. “Fa molts anys que no existeix, on estava es va posar una empresa de construcció pel fet de poder extreure aigua amb facilitat i se la van apropiar”, recorda el president de l’entitat veïnal. Un cop l’empresa va tancar, la font ja no la van poder tornar a trobar. “Ara tenim una font normal en una placa dedicada a la memòria de l’antiga font, però aquí no queda res”, resumeix Maté.

Continua llegint

Societat

Desconcert a Poeta Cabanyes

El propietari d’un bloc de lloguers temporals tanca un passatge sense buscar el consens amb els afectats

Publicat

on

D’espai obert a espai tancat. El propietari del bloc d’apartaments de lloguer temporal ubicat al número 14 del carrer Poeta Cabanyes ha decidit tancar el passatge que dona accés al seu portal. Una decisió que ha afectat indirectament la responsable de la Floristeria Pompon, Leticia Viadas, i als usuaris del pàrquing de Promoparc, el qual té una sortida d’emergència en aquest punt. Malgrat tot, fonts municipals asseguren que, d’entrada, l’obra comptava amb tots els permisos, encara que a dia d’avui el Districte estudia d’ofici si aquest tram de carrer tenia alguna servitud de pas.

Un aparador eclipsat

Viadas assegura que fa tres anys, quan va decidir muntar la floristeria, es va decantar per aquest local precisament perquè “feia cantonada i tenia un gran finestral lateral que li permetia ampliar l’aparador”. L’aposta, però, ha perdut tot el seu encant. A conseqüència de la instal·lació de la tanca en part del local, el finestral ha quedat completament eclipsat quan la porta resta tancada. Durant el dia sí que s’ha facilitat deixar la tanca oberta per afavorir les entrades i sortides del pàrquing i la visibilitat de l’aparador. “És molt aviat per valorar si ens ha generat pèrdues econòmiques, però ens preocupa que de cara a l’estiu no puguem treure material a fora com fèiem fins ara”, exposa.

De qui és el carrer?

“Fa any i mig ja ens va comentar què volia fer, però no va ser fins a finals d’octubre que el propietari del bloc va venir amb un arquitecte i industrials per agafar mides i posar la tanca de manera imminent”, recorda la florista. “Nosaltres li vam dir que ens hi oposàvem, però ell ens va respondre que el carrer era seu i que així figura en la seva documentació”, afegeix. En aquest sentit, des de l’Ajuntament apunten que aquest tram “correspon a una finca privada, amb qualificació urbanística de Casc Antic de substitució de l’edificació antiga”. Un caràcter tècnic que, traduït, vol dir que “no és un vial, ni un passatge, malgrat que visualment ho sembli”.

Aquesta circumstància legal, però, no l’acaba d’entendre Viadas. Tal com esgrimeix, des de fa anys el carrer compta amb elements d’urbanístics de ciutat, com plaques o pilones, i periòdicament passen els equips de neteja municipal. “Quan vam agafar la botiga mai ningú ens va avisar que això fos privat”, rebla.

“Sense diàleg”

Més enllà dels dubtes legals dels afectats sobre la viabilitat de l’obra, des de la floristeria expliquen que aquesta s’ha executat “de manera unilateral i sense diàleg”. “Ens podria haver donat l’oportunitat de seure a parlar amb ell i buscar un consens, però el 25 de gener, sense previ avís, es van posar a instal·lar la tanca”, assegura. “No entenem per què ha pogut fer-ho, al novembre vam presentar una instància a l’Ajuntament perquè ens aclarissin la situació i encara esperem que ens contestin; mentrestant hem començat a recollir signatures”.

Segons ha pogut saber ZONA SEC a través de fonts properes a la propietat de la finca, la decisió de tancar l’espai ha arribat “després d’anys de brutícia, deixadesa i inacció”. En aquest sentit, assenyalen que la situació s’havia denunciat multitud de vegades, però que mai s’havia posat fil a l’agulla. Per últim, també han defensat la legalitat de l’obra.

Una obra inspeccionada

Per la seva banda, des de l’Ajuntament apunten que el mateix dia de l’inici de les obres, un inspector del Departament de Llicències i Inspecció va desplaçar-se fins al punt de la polèmica, on va recollir el testimoni de la floristeria. Així i tot, però, “no va poder determinar fermament un motiu justificat i cert per poder aturar unes obres emparades per un certificat d’obres admès tal com marca la normativa”. Una impossibilitat de frenar-les que, en qualsevol cas, no ha evitat que els tècnics del Districte de Sants-Montjuïc hagin passat a actuar d’ofici “per intentar esbrinar si hi ha alguna servitud de pas vinculada a l’esmentada finca”.

Si bé aquest mitjà de comunicació s’ha posat en contacte amb l’empresa que gestiona l’aparcament afectat, a hores de tancar aquesta edició la companyia no ha contestat la sol·licitud. Per la seva part, Barcelona en Comú també ha registrat una pregunta d’urgència a l’Ajuntament per tal que la regidora del Districte, Raquel Gil, expliqui per què s’ha permès i com es resoldran les afectacions derivades.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2021