Connecta amb nosaltres

Cultura

El Molino, pendent del model de gestió

L’avinguda del Paral·lel tornarà a gaudir d’El Molino amb una programació estable malgrat que no se sap exactament quan serà

Publicat

on

Situat des de finals de l’any 1898 a l’avinguda del Paral·lel, que era considerada com un petit Broadway o el Montmartre català per la gran quantitat de teatres i cafès-concert que acollia, El Molino ha viscut i sobreviscut en totes les condicions i situacions possibles, i s’ha convertit en un dels teatres més antics i importants d’aquesta cèlebre avinguda.

Tot i així, també ha estat objecte de polèmica pel desús dels últims anys i la incertesa de la seva futura gestió. Des del mandat passat, l’Associació de Veïns del Poble-sec reclamen a l’Ajuntament que quan obri sigui amb els compromisos que es van marcar: “Que El Molino tingui una terrassa oberta a la plaça de la Bella Dorita, que les entitats del barri puguin utilitzar l’espai per als seus actes i que les entitats culturals puguin fer-lo servir també com un espai propi del dia a dia”, comenta Sergi Gázquez, president de l’Associació.

Falta definir obertura i model de gestió

La regidora del Districte de Sants-Montjuïc, Raquel Gil, ha explicat que aquest espai s’obrirà, però que encara no saben quan. “Des de l’ICUB està a punt de fer-se pública la licitació perquè es presentin projectes i propostes per tirar endavant la gestió d’El Molino”, diu Gil, que assegura que serà una bona notícia. “Tenir un equipament tan especial tancat fa mal a tothom, i a més a més, fa que es degradi un espai que ha costat molt de mantenir-lo i que té una història molt relacionada amb el barri”. Des de l’Ajuntament no asseguren una data concreta d’obertura ni respecte a com serà el model de gestió. ‘‘Els tempos seran els que una licitació d’aquesta mena necessiti”, ha comentat la gerent del Districte de Sants-Montjuïc, Àfrica Cardona.

Continua llegint

Cultura

Alma Occident Festival 2025: un mes sencer de música amb grans noms i talents emergents

Publicat

on

Després de l’èxit rotund de la seva segona edició, Alma Occident Festival ja ha anunciat la seva nova convocatòria, que se celebrarà del 26 de juny al 21 de juliol al Poble Espanyol. Aquest festival de música es consolida com un dels esdeveniments culturals més esperats de la ciutat, amb una programació que combina grans artistes internacionals, nacionals i joves talents emergents.

El cartell d’aquesta edició compta amb noms de primera fila, com Wilco, que serà l’encarregat d’obrir el festival. També passaran pels escenaris figures com Residente, Madness, Zahara, Guitarricadelafuente, Rag’n’Bone Man, The Corrs, Alan Parsons o Julieta Venegas. Tots els artistes conformen un ventall d’estils que abasta des del rock i el pop fins a sons urbans i alternatius.

A més, una de les apostes més destacades d’Alma Occident Festival és la promoció de nous talents de la música. Entre els artistes emergents que formaran part de la programació destaquen Alba Morena, BAGDAD!, Gara Durán, Andrea Bayardo, Maestro Espada, Ven’nus, Sofia Shizuko, New Wave Kill, Camila Guevara i Eva Sola. Aquest espai per a les noves propostes garanteix que el festival sigui també una plataforma per a la renovació i l’exploració sonora.

Wilco, cap de cartell

En aquest concert a Montjuïc, Wilco aprofitarà per presenar el seu àlbum més recent, Cousin, produït per l’aclamada artista gal·lesa Cate Le Bon. El disc mostra una nova faceta del grup, en el qual incorpora sons frescos com saxòfons i guitarres japoneses. Després d’una dècada d’èxits a l’esquena i col·laboracions icòniques, Wilco ha decidit seguir trencant barreres i captar, una vegada més, l’atenció dels seus fans.

El contrapunt al festival l’oferirà Álvaro Lafuente, conegut com Guitarricadelafuente, qui torna als escenaris aquest 2025 amb una gira que recorrerà les principals ciutats d’Espanya. Al Poble Espanyol oferirà dos concerts a principis de juliol.

Continua llegint

Cultura

El Nobel que ja no podrà ser

Publicat

on

El lector habitual del Zona Sec recordarà que l’octubre de 2017, vaig dedicar la meva columna literària a Ngũgĩ wa Thiong’o, que portava per títol ‘El Nobel que no ha estat’, on em lamentava que l’escriptor kenyà no hagués aconseguit el guardó i mostrava el meu temor perquè aquest gran defensor de les llengües minoritzades no acabés al costat dels grans noms de la Literatura que no van aconseguir mai aquest premi: Virginia Woolf, Julio Cortázar, Mercè Rodoreda…

Dissortadament, el passat 28 de maig vam saber la notícia de la seva defunció a través del missatge que va publicar la seva filla, Wanjiku wa Ngũgĩ, a Facebook: “Va viure una vida plena, va lluitar una bona batalla. Com va ser el seu últim desig, celebrem la seva vida i la seva obra”. L’etern aspirant al Premi Nobel de Literatura i referent de les lletres africanes ens havia deixat.

Ara ens toca eixugar-nos les llàgrimes i celebrar la seva vida i la seva obra. Per això, us proposo que, si encara no l’heu llegit, aprofiteu que Raig Verd ja ha publicat set de les seves obres traduïdes al català.

Per començar, dues joies dels estudis sobre postcolonialisme: Descolonitzar la ment i Desplaçar el centre. La lluita per les llibertats culturals. Si us agraden més les novel·les, us aconsello la delicada i pregonament feminista El diable a la creu, escrita des de la presó en kikuiu, la seva llengua materna. En canvi, si preferiu les obres biogràfiques, us recomano Neix un teixidor de somnis, la forja de la identitat d’un escriptor al servei del seu poble; Lluitar amb el diable. Memòries de la presó, on l’escriptor explica com va ser condemnat —sense judici— per haver escrit una obra de teatre en la seva llengua; A la Casa de l’Intèrpret, un testimoni imprescindible del poder de l’esperança, i Somnis en temps de guerra. Records d’infantesa, un retrat històric narrat amb ulls d’infant.

I, finalment, per a tots els paladars, tenim la preciosa faula africana La revolució vertical, un homenatge a la tradició de la literatura oral.

A més, ben aviat Raig Verd afegirà dues obres imprescindibles a la seva Biblioteca Ngũgĩ wa Thiong’o: Un gra de blat i Descolonitzar la llengua.

Continua llegint

Cultura

Músiques al pati del CC Albareda

Publicat

on

Per

Aquest juny, el pati del Centre Cultural Albareda es convertirà en un escenari vibrant amb propostes que combinen música, ball, humor i crítica social. Quatre cites imprescindibles per a tots els públics i amb entrada gratuïta.

Donarà el tret de sortida Lluki Valverde (13 de juny), cantautor de rock torradet i folk elèctric que compta amb una banda d’ambaixadors de la bona ona i el bon ritme. El saxofonista de la Ludwig Band destaca per les seves lletres fresques i per una posada en escena que connecta de ple amb el públic.

El 18 de juny serà el torn de “La vedette antifeixista”, espectacle de cabaret protagonitzat per l’artista i transformista Jèssica Pulla. Amb humor, música i una mirada crítica, l’espectacle explora la intersecció entre la cultura LGBTIQA+ i una Catalunya conservadora, reivindicant el transformisme com a acte de resistència cultural i política.

La tercera cita tindrà lloc el 20 de juny amb Marejada Salsa Project, una formació vinculada als bucs d’assaig que ens portarà l’energia de la salsa i dels ritmes llatins més ballables, en una tarda que promet moviment i alegria col·lectiva.

Finalment, el 27 de juny es presentarà el fanzin musical “N’écoutez pas la musique des noirs: desarxivant els sons d’Haití”, una sessió d’escolta profunda de vinils haitians, conduïda per Sarah Ardite (Músicas Sospechosas) i Anabel de la Paz. L’activitat proposa reflexionar com la música es connecta a cinc segles d’història sociopolítica i filosòfica d’Haití. I també ballar!

Inscripcions als tallers d’estiu

A més, a partir del 2 de juny s’obren les inscripcions als tallers de juliol, amb propostes com iniciació al caixó, curs avançat de DJ, paddle surf, twerk, pilates i gimnàstica abdominal hipopressiva.

Consulta totes les activitats a: barcelona.cat/ccalbareda

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024