Connecta amb nosaltres

Història

L’art de la ventrilòquia

A França, el primer ventríloc conegut va ser Louis Brabant que ja actuava amb un titella al segle XVI

Publicat

on

A diferència de les formes tradicionals del teatre de titelles, en què el titellaire està amagat, el ventríloc combina les funcions de titellaire i d’actor, i d’aquesta manera interpreta ell mateix un paper a l’espectacle que representa. Per tant, el titellaire ha d’aprendre a manipular el personatge sobre els genolls, els braços (o sobre un pedestal) mentre captiva el públic per crear la il·lusió que el titella viu i parla de veritat. Per això el titellaire ha de mirar en una altra direcció, parlar amb gestos i animar un diàleg (escrit o improvisat) en qualitat d’actor alhora que es concentra a mantenir la il·lusió creada en la seva funció de titellaire.

La veu, la gran dificultat

Un bon ventríloc ha de crear una veu que sembli menys humana i més apropiada per als seus personatges, generalment de mida reduïda. Aquesta ‘‘veu difusa’’ s’obté comprimint les cordes vocals a partir del diafragma, cosa que requereix un gran control de la respiració. La paraula ventríloc es va forjar a partir de les paraules llatines ventri (ventre) i loquor (parlar), cosa que explica per què durant molt de temps es va creure erròniament que el so emanava de l’estómac. Un ventríloc utilitza el seu aparell respiratori i vocal normal combinant-lo amb sons de substitució que minimitzen el moviment dels llavis i dissimulen el fet que ell és qui parla i no el titella. Aquest mètode presenta una lògica dificultat per produir consonants labials (f, b o v, p i m), cosa que sol resoldre’s evitant paraules que les continguin, o bé substituint aquestes consonants per sons similars (com z, d, t i n). A causa d’això, els personatges solen interpretar-se amb accents i maneres de parlar exagerades que ajudin a cobrir aquesta mancança.

El titella del ventríloc

El titella del ventríloc més comú és l’anomenat sovint dummy (figura amb una mandíbula mòbil). Antigament la figura tradicional s’esculpia en fusta i avui es poden utilitzar altres materials. Generalment, el personatge més estès al món és un ‘‘jove descarat’’, o un ‘‘sabelotodo’’, que desafia l’autoritat de l’adult ventríloc amb humor, imprudència i sarcasme. El titellaire presta aquesta veu de coll a un titella assegut sobre els genolls que manipula normalment mitjançant una mà situada a l’interior del cap (titella de mà amb un teclat per als ulls o les orelles) o a l’alçada del coll (titella pistola). Poden instal·lar-se altres mecanismes camuflats que permetin al titella girar els seus ulls, parpellejar, aixecar les celles, moure les orelles, picar de mans, treure la llengua i fins i tot fumar o escopir.

Els ventrílocs

El ventríloc més conegut és potser l’americà Edgar Bergen (1903-1978). Al llarg de la seva prolongada carrera, que va abastar el vodevil, la ràdio, la televisió i el cinema, va ser el creador de cèlebres personatges com Charlie McCarthy, Mortimer Snerd i Effie Klinker, figures amb els ulls fixos i que únicament movien la mandíbula inferior. No obstant això, un altre ventríloc americà de la mateixa època, Bob Neller, es vantava de les mil expressions facials que podia exhibir la seva titella, fabricada pels germans McElroy, combinant diferents mecanismes amb diverses inclinacions del cap i posicions corporals. Wenceslao Moreno (1896-1999) o Senyor Wences de nom artístic, d’origen espanyol, va obtenir un enorme èxit amb el seu titella Johnny, que consistia en el seu propi puny sobre el qual s’havien col·locat uns ulls i una perruca . A l’edat de cent anys seguia exercint davant de públics de tot el món amb un espectacle únic en el seu gènere. A la nostra terra, va tenir molt d’èxit Vicente Llovet que va actuar a Barcelona i al Paral·lel, al Salón Venus, amb els seus titelles Microbio Bicho i Charlot. Això va ser durant els anys 1904 al 1918. També va ser molt famós Josep Torres Vilata ‘‘Toreski’’ amb el seu titella Míliu que va triomfar del 1905 al 1914 als teatres del Paral·lel.

Un art sospitós durant molt de temps

Històricament, la ventrilòquia sempre ha tingut mala reputació. Dades arqueològiques procedents d’Egipte mostren que es remunta al 2000 aC. El ventríloc podia valdre’s de les supersticions populars fent creure que posseïa el do d’invocar els esperits. Aquesta ‘‘segona veu’’, de fet, es feia servir per crear allò que sovint s’associava als ‘‘esperits de la llar’’. En temps més moderns mitjançant el titella es podia criticar o ironitzar sobre política o personatjes poderosos o populars. Avui dia, els números dels ventrílocs es consideren inofensius i divertits. El ventríloc deu ara, sobretot, adaptar-se als canvis de la indústria de l’espectacle per tal de sobreviure a l’era de les innovacions electròniques, dels ninots animats i les imatges generades per ordinador. El futur dirà si aquests artistes podran sobreviure i si el públic podrà tornar a apreciar la intimitat misteriosa que s’instaura entre el ventríloc i la seva curiosa criatura.

Continua llegint

Història

La Terra Negra, Misèria i prostitució (1900’s-1930’s)

Durant segles, els terrenys del peu de la muntanya de Montjuïc van ser una zona fosca i sòrdida que era coneguda amb el malnom de Terra Negra

Publicat

on

Per

A les nostres Històries del Paral·lel no tot poden ser flors i violes. A l’entorn del Paral·lel també hi ha hagut misèria, tristesa i una profunda sordidesa.
A la plaça de les Drassanes hi havia una carbonera que va donar nom a aquesta part de la ciutat, i també a l’actual rotonda del final del Paral·lel. Era la carbonera que abastia de carbó les tres famoses xemeneies del Paral·lel. A causa de l’activitat d’aquesta carbonera i de les xemeneies de l’elèctrica, tota la zona estava envaïda de fum negre i la gent que s’hi passejava quedava amb els peus negres pel carbó. La zona era coneguda com la Terra Negra.
Mala fama i prostitució
La mala fama d’aquests terrenys venia de lluny, des del segle XVI, i es va mantenir fins a ben entrat el segle XX. La misèria i la insalubritat que envoltava el món de la prostitució a la Barcelona dels inicis del segle XX tenia el seu punt més dramàtic quan les dones atrapades en aquesta vida envellien. Per a una prostituta de carrer, els darrers anys de l’exercici de l’ofici més vell del món constituien l’etapa més crua i miserable del seu trist destí professional. Més enllà dels carrerons del Barri Xino, la prostitució més tronada s’emplaçava a l’altra banda del Paral·lel, entre les altes xemeneies de La Canadenca i de la central d’electricitat del carrer Carrera. Allà, a les antigues hortes de Sant Bertran i a un pas de la costa de Montjuïc, el sexe de pagament es practicava a la mateixa via pública o en els solars que encara estaven per edificar al voltant dels carrers Vila i Vilà, Puig i Xoriguer i Albareda. Aquells espais esdevenien autèntics prostíbuls a l’aire lliure que congregaven també, a banda dels clients habituals, una gran quantitat de mirons, tafaners i delinqüents.
Aquell indret va acabar esdevenint un autèntic cementiri d’elefants per a les velles meuques a les que el pas del temps i la misèria havien deixat sobre els seus cossos signes inequívocs d’envelliment i de malaltia.
La Sodoma i Gomorra d’Europa
El sud del Paral·lel era conegut com “la Sodoma i Gomorra d’Europa” o també, com el carrer del vici. L’escriptor, pedagog i filàntrop Max Bembo (José Ruiz Rodríguez), un dels més acreditats cronistes dels baixos fons d’aquella Barcelona, descriu amb tota mena de detalls les pràctiques que s’hi feien a l’aire lliure, fonamentalment a partir dels capvespres. Les velles prostitutes practicaven el sexe donant plaer als seus clients indistintament de forma manual, oral o fins i tot, malgrat els seus vells cossos, s’atrevien a coits directament contra les parets o sobre vells matalassos menjats de plagues i paràsits que apareixien escampats per la zona.
Però no tot és pecat a la Terra Negra. Jacint Verdaguer li va dedicar un poema i, segons la llegenda, la santa Madrona, que va ser durant un temps patrona de la ciutat, va néixer en una cova de la zona. Val a dir que gent de classe alta de la ciutat, baixava per aquests barris a buscar diversió i emocions fortes a baix preu.
Barraquisme i l’aparició de la droga
Amb l’arribada de la Segona República l’activitat del mercat del sexe en aquella zona va anar a menys. Després de la Guerra Civil, Barcelona va rebre un allau migratori que no va trobar habitatge assequible i es va instal·lar en barraques a la muntanya de Montjuïc. D’altra banda, la repressió sobre la prostitució al centre de la ciutat va augmentar i aquesta activitat es va tornar a desplaçar a la Terra Negra. Això va perpetuar la marginalitat d’aquests terrenys, que es va perllongar fins ben entrada la democràcia amb l’arribada, als anys 70, del tràfic de droga a Can Tunis.
A partir de llavors, probablement, desplaçar-se i amagar-se a la falda de Montjuïc era més segur per practicar aquelles activitats.
 
BARCELOFÍLIA

Continua llegint

Història

El fantasma del virrei

Publicat

on

Dalmau de Queralt i de Codina (1593-1640), comte de Santa Coloma i virrei de Catalunya va ser el segon comte amb aquest títol. Va ser nomenat virrei en l’època de Felip IV. Era una època complexa, pobra i violenta, Catalunya patia la presència de les tropes i s’havien de recaptar diners per mantenir diverses guerres. Els soldats cometien agressions i el virrei no ho podia controlar, tot i que va anar a Madrid a intentar, sense èxit, que es limités el pas de tropes.

Les revoltes populars van estendre’s per Catalunya i el 7 de juny de 1640 van arribar a Barcelona grups de pagesos disposats a treballar per a la sega. Era Corpus i es van dirigir al Palau de Santa Coloma. El virrei va intentar fugir, cap a les Drassanes, amb la intenció de sortir de la ciutat en vaixell. Va aconseguir arribar a la platja però va ser descobert i assassinat pels revoltats. Amb la seva mort va iniciar-se la Guerra dels Segadors.

La mort de Dalmau de Queralt va generar llegendes sobre la presència del seu fantasma per la zona de les Hortes de Sant Bertran, aleshores un indret allunyat de la ciutat, fosc i poc poblat. Verdaguer va dedicar un poema a aquells fets on recorda que durant molt de temps hi va haver un túmul amb una creu que recordava la mort de Dalmau de Queralt.

De Sant Bertran en les hortes,
part d’avall de Montjuïc,
damunt d’un pilot de pedres
s’aixeca una creu de pi.
Anau-hi, fills de muntanya,
anau-hi, barcelonins,
a resar un Parenostre
a qui fou nostre botxí.

Continua llegint

Història

14 de juliol de 1959 Primera emissió de televisió des de Miramar

El 1983 el centre de TVE es traslladà a Sant Cugat

Publicat

on

En ocasió de l’Exposició Internacional de 1929 i en tot el canvi que la muntanya de Montjuïc va patir per a l’esdeveniment, en la zona encarada al port, propera a l’antiga unitat de bateries militars Álvarez de Castro, es varen fer els jardins de Miramar. Dins d’aquest entorn i enllaçant amb el telefèric que duia al moll de Barcelona i a la platja de la Barceloneta, s’hi va construir un palauet, obra de l’arquitecte Ravantós i Farrarons, que acollia un restaurant, amb boniques vistes a la ciutat i al mar. Després de l’exposició, el restaurant es va convertir en hotel, fins que la guerra civil en va provocar el tancament i abandonament.

El 1956 TVE havia iniciat les emissions, des dels estudis de Madrid, al Paseo de la Habana. La recepció dels seus senyals arribà a Barcelona quan el desembre de 1958 s’instal·là un repetidor a la torre de les Aigües del Tibidabo. Així, el juliol de l’any següent es varen fer les primeres emissions de TVE des dels nous estudis de Miramar, en un programa de només mitja hora, des dels jardins exteriors, denominat Balcó al Mediterráneo.

Cal tenir present que quan es varen iniciar les emissions des de Barcelona, hi havia només 140.000 aparells receptors a tot l’estat, dels quals uns 70.000 a la ciutat i perifèria. Però aviat els aparells van anant-se instal·lant a les llars. Al principi, quan un veí d’una escala adquiria el primer aparell, la resta de nens hi anaven, en especial per veure el programa infantil de les marionetes d’Herta Frankel o Rin tin tin. I és que el centre de Miramar va suposar l’entrada del nou mitjà a la majoria de cases del país.

Recordem els noms d’alguns programes: Amigos del martes, el primer musical de TVE, amb Franz Joham, Gustavo Re i Artur Kaps; Carrusel, concurs presentat per Joaquin Soler Serrano; Panorama; Discorama, musical amb José Luis Barcelona i Pepe Palau; Club Miramar, amb Federico Gallo; Visado para el futuro, amb Lluís Miravitlles; o Reina por un día, amb Marius Cabré. Altres presentadors eren Mario Beut, Sílvia Tortosa, Juan José Castillo, Mònica Randall, Joan Viñas, Irene Mir, Anna Maria Solsona, Lluís Pruneda, Asunción Vitoria o Aurora Claramunt.

El repetidor del Tibidabo fou clau perquè va permetre l’entrada de TVE a la xarxa Eurovisió de la Unió Europea de Radiodifusió, amb la primera transmissió en directe: el casament del rei de Bèlgica Balduí amb Fabiola, el 1960.
Les emissions eren totes en llengua castellana. Només el 1964 es va fer el primer programa en català, que fou una representació adaptada a la televisió de l’obra teatral La ferida lluminosa de Josep Maria de Segarra, en català; però la programació en la nostra llengua fou residual fins a la mort del dictador. De la primera emissió de televisió des de Miramar, ara fa 65 anys.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024