Connecta amb nosaltres

Història

L’art de la ventrilòquia

A França, el primer ventríloc conegut va ser Louis Brabant que ja actuava amb un titella al segle XVI

Publicat

on

A diferència de les formes tradicionals del teatre de titelles, en què el titellaire està amagat, el ventríloc combina les funcions de titellaire i d’actor, i d’aquesta manera interpreta ell mateix un paper a l’espectacle que representa. Per tant, el titellaire ha d’aprendre a manipular el personatge sobre els genolls, els braços (o sobre un pedestal) mentre captiva el públic per crear la il·lusió que el titella viu i parla de veritat. Per això el titellaire ha de mirar en una altra direcció, parlar amb gestos i animar un diàleg (escrit o improvisat) en qualitat d’actor alhora que es concentra a mantenir la il·lusió creada en la seva funció de titellaire.

La veu, la gran dificultat

Un bon ventríloc ha de crear una veu que sembli menys humana i més apropiada per als seus personatges, generalment de mida reduïda. Aquesta ‘‘veu difusa’’ s’obté comprimint les cordes vocals a partir del diafragma, cosa que requereix un gran control de la respiració. La paraula ventríloc es va forjar a partir de les paraules llatines ventri (ventre) i loquor (parlar), cosa que explica per què durant molt de temps es va creure erròniament que el so emanava de l’estómac. Un ventríloc utilitza el seu aparell respiratori i vocal normal combinant-lo amb sons de substitució que minimitzen el moviment dels llavis i dissimulen el fet que ell és qui parla i no el titella. Aquest mètode presenta una lògica dificultat per produir consonants labials (f, b o v, p i m), cosa que sol resoldre’s evitant paraules que les continguin, o bé substituint aquestes consonants per sons similars (com z, d, t i n). A causa d’això, els personatges solen interpretar-se amb accents i maneres de parlar exagerades que ajudin a cobrir aquesta mancança.

El titella del ventríloc

El titella del ventríloc més comú és l’anomenat sovint dummy (figura amb una mandíbula mòbil). Antigament la figura tradicional s’esculpia en fusta i avui es poden utilitzar altres materials. Generalment, el personatge més estès al món és un ‘‘jove descarat’’, o un ‘‘sabelotodo’’, que desafia l’autoritat de l’adult ventríloc amb humor, imprudència i sarcasme. El titellaire presta aquesta veu de coll a un titella assegut sobre els genolls que manipula normalment mitjançant una mà situada a l’interior del cap (titella de mà amb un teclat per als ulls o les orelles) o a l’alçada del coll (titella pistola). Poden instal·lar-se altres mecanismes camuflats que permetin al titella girar els seus ulls, parpellejar, aixecar les celles, moure les orelles, picar de mans, treure la llengua i fins i tot fumar o escopir.

Els ventrílocs

El ventríloc més conegut és potser l’americà Edgar Bergen (1903-1978). Al llarg de la seva prolongada carrera, que va abastar el vodevil, la ràdio, la televisió i el cinema, va ser el creador de cèlebres personatges com Charlie McCarthy, Mortimer Snerd i Effie Klinker, figures amb els ulls fixos i que únicament movien la mandíbula inferior. No obstant això, un altre ventríloc americà de la mateixa època, Bob Neller, es vantava de les mil expressions facials que podia exhibir la seva titella, fabricada pels germans McElroy, combinant diferents mecanismes amb diverses inclinacions del cap i posicions corporals. Wenceslao Moreno (1896-1999) o Senyor Wences de nom artístic, d’origen espanyol, va obtenir un enorme èxit amb el seu titella Johnny, que consistia en el seu propi puny sobre el qual s’havien col·locat uns ulls i una perruca . A l’edat de cent anys seguia exercint davant de públics de tot el món amb un espectacle únic en el seu gènere. A la nostra terra, va tenir molt d’èxit Vicente Llovet que va actuar a Barcelona i al Paral·lel, al Salón Venus, amb els seus titelles Microbio Bicho i Charlot. Això va ser durant els anys 1904 al 1918. També va ser molt famós Josep Torres Vilata ‘‘Toreski’’ amb el seu titella Míliu que va triomfar del 1905 al 1914 als teatres del Paral·lel.

Un art sospitós durant molt de temps

Històricament, la ventrilòquia sempre ha tingut mala reputació. Dades arqueològiques procedents d’Egipte mostren que es remunta al 2000 aC. El ventríloc podia valdre’s de les supersticions populars fent creure que posseïa el do d’invocar els esperits. Aquesta ‘‘segona veu’’, de fet, es feia servir per crear allò que sovint s’associava als ‘‘esperits de la llar’’. En temps més moderns mitjançant el titella es podia criticar o ironitzar sobre política o personatjes poderosos o populars. Avui dia, els números dels ventrílocs es consideren inofensius i divertits. El ventríloc deu ara, sobretot, adaptar-se als canvis de la indústria de l’espectacle per tal de sobreviure a l’era de les innovacions electròniques, dels ninots animats i les imatges generades per ordinador. El futur dirà si aquests artistes podran sobreviure i si el públic podrà tornar a apreciar la intimitat misteriosa que s’instaura entre el ventríloc i la seva curiosa criatura.

Continua llegint

Història

30 de desembre de 1924: s’inaugura la primera línia de metro

Un accident en la construcció del metro provocaria morts

Publicat

on

El primer metro del món va ser el de Londres l’any 1863. En el cas de Barcelona, el precedent immediat va ser la línia de tren Barcelona-Sarrià, inaugurada el mateix any. Ara bé, la línia urbana Catalunya-Lesseps és la primera soterrada i construïda amb criteris amb què entenem una línia de metro. En els 2.470 metres de recorregut inicial tindria quatre estacions: Catalunya, Aragó (avui passeig de Gràcia), Diagonal i Lesseps. Rebria el nom de Gran Metro de Barcelona (encara que avui dia la coneixem com a línia 3).

En paral·lel, l’any 1926 s’inauguraria la línia de Metro Transversal, de la Bordeta a Catalunya (precedent de la línia 1). Així, els dos eixos del metro es creuaven a la Catalunya, d’on també surten els trens de Sarrià i del Vallès. La ciutat es preparava per a l’Exposició Internacional de 1929.

Fa pocs mesos s’ha sabut que a la matinada del 12 d’abril de 1924 es va produir el pitjor accident de metro ocorregut a Catalunya en aquests cent anys de vida. Onze treballadors van perdre la vida quan el sostre del túnel, obert a pic i pala, es va desprendre. Els fets van passar a la Gran Via, entre Villarroel i Casanova, i possiblement va ser producte d’un corrent d’aigua subterrània. L’endemà l’empresa no va permetre aturar les obres en senyal de dol. Tampoc no va fer cap investigació per determinar què havia provocat l’accident, per tal de millorar la seguretat. Tot això no s’ha sabut fins 100 anys després.

Ara bé, no va ser fins a finals de 1968 que la línia 3 arribaria fins al nostre barri (Drassanes). Dos anys després, el 17 de juny de 1970, entraria en servei la prolongació de Drassanes a Poble-sec (actual estació de Paral·lel). El 15 de juliol de 1975, s’inauguraria la denominada línia 3-B: de Zona Universitària fins a Poble-sec. El 5 de juny de 1982, ja es va poder recórrer la línia 3 completa, sense haver de transbordar.

Des de llavors, les estacions de metro del nostre barri són les de Drassanes, Paral·lel, Poble-sec i Espanya. Unes estacions que queden completades el 31 de desembre de 1995, quan entra en servei l’enllaç de Paral·lel (línia 2). Si bé inicialment arribava fins a la Sagrada Família, avui dia ja es perllonga fins a Badalona. Les obres, però, van trigar vint anys a executar-se, després de reposar anys i anys aturades i sense moviment.

De la inauguració de la primera línia de metro de Barcelona, ara fa 100 anys.

Continua llegint

Història

Evocacions nadalenques d’aquelles tardes escolars del passat

Publicat

on

Avui es fa difícil imaginar que durant molts anys, a l’escola i a altres indrets, tan sols es feia servir el castellà. En els anys cinquanta, a l’escola de Monges del Sortidor, hi havia petits espais en català. Algunes monges ja grans, que eren catalanes i minoria, de vegades amollaven alguna frase, poca cosa. Quan s’acostaven les vacances de Nadal, durant una estona de cada tarda, entonàvem nadales diverses, moltes de les quals pertanyien a un popular Cançoneret de Nadal, publicat l’any 1954. Jo, aleshores, amb set o vuit anys, anava a classe amb una monja que es deia Sor Pia. És difícil poder reflectir l’emoció que em feia cantar aquelles cançons en la llengua de casa.

Sor Pia, de vegades, explicava alguna anècdota del temps de la guerra, que aleshores semblava remot i estrany, com ara que no podia anar amb hàbit i havia d’amagar la seva condició religiosa. Aleshores l’escola era molt més petita que ara i comptava amb un hort, amb una magnífica figuera entre altres arbres i productes vegetals, i un corralet on fins i tot hi havia arribat a veure un porquet. Un racó on semblaven amagar-se espurnes rurals i misterioses. Una altra activitat era escriure la postal de Nadal a la família i aprendre algun verset ocasional. Les monges muntaven un gran pessebre a l’entrada de l’escola, molt bonic i ben fet. En aquelles escoles ràncies i franquistes les coses més senzilles, però diferents, eren un goig i una meravella i el cicle nadalenc era dels més animats. En un teatre, on també es feia cinema, en alguna ocasió havíem muntat alguns pastorets i tot. 

Continua llegint

Història

El Vers de Nadal o Dècima, una tradició ben catalana

Publicat

on

Per

El Vers de Nadal o Dècima és una de les moltes tradicions nadalenques que hi ha a Catalunya per part dels més petits de la família. Generalment es fa després del gran àpat –tant si és un dinar com un sopar–, amb tota la família aplegada al voltant de la taula. Els nens i nenes s’enfilen dalt d’una cadira per cridar l’atenció dels adults i comencen a dir un refrany, un vers, un rodolí o un poema. La llargada i la temàtica del vers depenen de l’edat del rapsode, però gairebé sempre fan referència a l’hivern, al Nadal o als valors que se’n desprenen. Després, amb els aplaudiments generals de tota la família, la mainada passa el platet per tal rebre alguna propineta i posar-la a la guardiola.

En el curs de la història, poetes catalans destacats han dedicat obres a aquest subgènere, sobretot a partir del segle XIX. Per exemple, són molt populars els versos de Jacint Verdaguer, de Josep Maria de Sagarra, de Joan Salvat-Papasseit o de Guerau de Liost. No obstant això, alguns dels poemes nadalencs més clàssics són d’autor desconegut i es reciten de generació en generació. A més, configuren un gènere que es manté viu i en evolució constant, tal com passa amb les nadales, que cada any se’n componen de noves.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024