Connecta amb nosaltres

Història

1 de gener de 1904 | El municipi d’Horta és annexionat a Barcelona

Era vila d’estiueig de famílies benestants

Publicat

on

El novembre de 2021 recordàvem el centenari de la darrera annexió d’un municipi, el de Sarrià, al de Barcelona. Avui recordem la immediatament anterior, la de la vila Sant Joan d’Horta, el 1904. Hi havia d’haver-se annexionat el 1897, quan foren annexionats Sants, les Corts, Gràcia, Sant Gervasi de Cassoles, Sant Martí de Provençals i Sant Andreu de Palomar; per divergències legals, es va demorar set anys.

Abans de les annexions de 1897, Sant Joan d’Horta limitava amb els municipis, també independents, de Sant Gervasi de Cassoles, Gràcia, Sant Andreu de Palomar; i amb els de Cerdanyola i Sant Cugat del Vallès, al nord. Arribava des de Vallcarca, el Coll i els Penitents fins a Cerdanyola del Vallès i comprenia bona part del Carmel, Sant Genís dels Agudells, Montbau, la Clota i la Vall d’Hebron; la majoria d’aquestes zones estaven escassament poblades i experimentaren el creixement demogràfic actual al llarg del s.XX.

L’antic terme d’Horta va tenir dos centres de poblament inicials: la parròquia de Sant Genís dels Agudells, de la qual se’n tenen referències de l’any 931; i la seva sufragània de Sant Joan d’Horta, al fons de la vall, esmentada des del 1095. Però als segles XVIII i XIX començà a sorgir un nucli al voltant de l’actual plaça d’Eivissa i el carrer d’Horta i la vila, pel creixement demogràfic i urbà, va guanyar importància i prengué la capitalitat eclesiàstica i municipal a Sant Genís. En aquella època s’hi instal·laren indústries que utilitzarien la riquesa d’aigua local, per la seva producció com les bòbiles, l’adob de pells, la fabricació de midó i les bugaderies, que posteriorment han anat desapareixent. És així que el nom del municipi va passar de ser Sant Genís dels Agudells d’Horta, 1811; a dir-se Sant Joan d’Horta i Sant Genís dels Agudells, 1820; i finalment Sant Joan d’Horta, el 1855.

L’any 1987, es va descobrir una vil·la romana del segle II aC en terres que havien estat de l’antiga masia de Can Cortada, al capdamunt del carrer Campoamor. Al mateix entorn, hi ha les restes d’una torre de defensa del segle X. I també es pot afirmar que Horta es diu Horta gràcies a Can Cortada, ja que durant els segles XIV i XV hi va viure la família Orta, sens h.

A finals del s.XIX, l’església de Sant Joan es quedava petita i allunyada del nucli del poble; i el  1905 es començà a construir un nou temple, al principi del carrer Campoamor, antiga Rambla Cortada, just al final del mateix carrer on hi havia l’antiga església.

Cap al s.XIX, la vila d’Horta va esdevenir una zona d’estiueig de les classes benestants barcelonines, per la seva relativament curta distància del Cap i Casal; i quan, cap al tombar dels s.XX, hi varen arribar les primeres línies de tramvia, alguns d’aquests benestants varen traslladar-hi la seva residència. Com a resultat, hi ha una bona zona de boniques cases modernistes.

La vida cultural i associativa d’Horta sempre ha estat important, en especial des de la segona meitat del s.XIX, i fins al moment present. De l’annexió d’Horta a la ciutat de Barcelona, ara fa 120 anys.

 

Continua llegint

Història

10 de juny de 1975: Obre la Fundació Joan Miró de Montjuïc

Publicat

on

Joan Miró i Ferrà (1893-1983) neix al passatge del Crèdit, proper al carrer de Ferran. Tota la seva vida gira entre la seva ciutat, Barcelona; la de la seva dona Pilar Juncosa, Palma de Mallorca; i París, com a centre de creació artística mundial de la primera meitat del segle XX.

 Barcelona és el lloc de generació de la seva empenta artística personal, en els més diversos àmbits: pintor, escenògraf, dissenyador, escultor, ceramista, gravador…

Sempre en contacte amb tots els creadors del moment, el 1920 viatja a París, en una ciutat d’entreguerres on els moviments d’avantguarda viuen el conflicte de l’art figuratiu amb l’art emergent surrealista i les primeres abstraccions. El punt referencial parisenc roman en la seva difusió pel món; però cap als anys cinquanta el pol d’atracció de Nova York també esdevé important en la seva carrera creativa.

El tercer lloc, Mallorca, és especialment important després de la guerra civil, quan s’hi refugia mig d’amagat, el marit de la Pilar, pel fet d’haver-se significat activament antifranquista des de l’esclat del conflicte. Cap als anys cinquanta hi adquireix una finca, i el seu amic i arquitecte racionalista, Josep Lluís Sert, li fa el nou estudi. Anys després, a Son Boter, hi fa un segon estudi, on treballa fins a la seva mort. Aquí, el 1992 Moneo edifica la Fundació Miró de Mallorca.

Veiem així que l’artista viu diverses fases d’uns canvis creatius mundials, que es reflecteixen en l’evolució de les seves obres de tot ordre. No cal dir que a la Barcelona franquista dels anys quaranta fins als setanta, totes les inquietuds creatives que passen al món queden ocultes a la vida quotidiana dels catalans del moment. Per això, el maig de 1971, un grup de persones interessades a donar a conèixer l’obra de Miró, però també tots els moviments creatius generats aquell segle, constitueixen la Fundació Joan Miró, Centre d’Estudis d’Art Contemporani.

Un cop l’Ajuntament barceloní en determina la ubicació, l’actual del passeig de Miramar, entre la plaça del Manelic i els jardins de Laribal; l’edifici de la seu, el dissenya Josep Lluís Sert i s’inaugura el 10 de juny de 1975. Posteriorment, el 1988, l’edifici fa una ampliació, a càrrec de Jaume Freixa, deixeble de Sert.

En aquests cinquanta anys, la Fundació ha complert la fita proposada pels amics de Joan Miró que la van crear, perquè un gran nombre de creadors de diversos àmbits s’han pogut conèixer i estudiar, a partir de les exposicions i activitats dutes a terme: Matisse, Picasso, Joaquim Gomis, Lee Miller, Ito Shinsui, Duchamp, Brossa, el GATCPAC, Alfons Borrell, Pollock, Sean Scully, Carles Santos, Chillida, Peter Greeaway, Fernand Léger, Rothko, Català Roca, Paul Klee, André Ricard, Le Corbusier, Magritte…

A les acaballes del franquisme sorgia una entitat per redreçar quaranta anys de desconeixement de la creativitat artística universal, a la nostra ciutat. De l’obertura de la Fundació Joan Miró, ara fa 50 anys.

Continua llegint

Història

El Poble Espanyol

Publicat

on

Per

Una de les construccions que va portar més visitants a l’Exposició Internacional de Barcelona l’any 1929 va ser l’anomenat Poble Espanyol. Tot i que no es pot concretar d’on va sorgir la idea original, la primera proposta feta per Miquel Utrillo i Xavier Nogués el 1924 va ser rebutjada i duia el nom d’Iberona.

Posteriorment, l’any 1926, es va tornar a parlar de la idea i aleshores va ser acceptada. Va ser quan, a proposta de Lluís Plandiura, els arquitectes Francesc Folguera i Ramon Reventós s’incorporarien als ideòlegs originals.

Es deia Pueblo Típico Español, però finalment va quedar com Pueblo Español. Aquell equip de quatre persones va recórrer Espanya amb un cotxe Hispano Suiza de 7 places recollint fotografies i dibuixos; durant el primer viatge, el setembre de 1927, de 30 dies de duració per Catalunya, Aragó, Navarra, País Basc, Cantàbria, Astúries, Galícia, Castella i Lleó, Madrid, Castella la Manxa, Extremadura i el País Valencià, passaren per 700 poblacions i en visitaren 137; el segon viatge, al novembre del mateix any, va ser de dotze dies per Catalunya i Aragó, i el tercer i últim viatge, el maig de 1928 (amb les obres començades) va ser de 21 dies visitant Andalusia, ja que Alfons XIII hi trobava a faltar la representació andalusa.

El que realment va donar forma al projecte va ser la conjunció de la visió de dos artistes, Utrillo i Nogués, amb la concreció tècnica de dos arquitectes, Folguera i Reventós. Finalment, va quedar dividit en sis espais regionals (castellà-extremeny, basc-navarrès, català-valencià-balear, aragonès, gallec i andalús), en una estructura molt ben pensada i amb una orientació artística molt treballada, on havien de tenir presència els elements d’un poble normal, com la plaça Major, l’església, l’ajuntament, el carrer Major, les fonts, les escales, les botigues, els carrers, etc.

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint

Història

Països a l’Exposició Internacional de Barcelona 1929

Publicat

on

Per

Fins aleshores, les exposicions es podien fer de dues maneres: per temàtica o per països (també anomenades per banderes). En el cas de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929 va ser una combinació de totes dues. Bàsicament, va ser una exposició temàtica, però alguns països van construir el seu propi pavelló institucional.

La participació estrangera va ser pràcticament europea, perquè a causa de la coincidència amb l’Exposició Iberoamericana de Sevilla, també celebrada el 1929, el Govern espanyol de Primo de Rivera va obligar tots els països iberoamericans a anar a Sevilla en lloc de Barcelona; només dos països, Portugal i els Estats Units, van estar presents a Barcelona com a Cambra de Comerç i no com país.

Alemanya, Itàlia, Dinamarca, Suècia, Hongria, Bèlgica, Romania, Sèrbia–Croàcia-Eslovènia, França i Noruega van construir pavellons oficials, que no tenien fonaments i que s’havien d’enderrocar un cop finalitzada l’Exposició. Ocupaven una superfície d’uns 15.000 m², majoritàriament instal·lats a l’anomenada avinguda Internacional (foto). Al mateix temps, aquests països també exposaven en cada un dels espais i pavellons temàtics de l’Exposició, on també estaven representats Àustria, Txecoslovàquia, Finlàndia i Suïssa.

També hi van tenir representació comercial Holanda, el Regne Unit i el Japó, juntament amb els citats EUA i Portugal.

Les representacions estrangeres ocupaven un espai de 70.000 m² de l’Exposició escampats per tot el recinte i en pavellons de la muntanya de Montjuïc. Alemanya era la que ocupava més espai, amb un total de 17.562 m², tot i que fou França la que va aportar més expositors a l’esdeveniment, amb 1.801 dels gairebé 4.000 expositors.

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024