El carrer d’Elkano deixarà de ser un carrer prototípic dels anys setanta. Així ho ha confirmat l’Ajuntament de Barcelona, administració que té previst invertir dos milions d’euros a actualitzar tota la columna vertebral del Poble-sec. Les obres començaran aquest mateix 2024 (encara no s’ha concretat la data d’inici, però sí que se sap que s’allargaran un any), i en una segona fase els operaris perllongaran els seus treballs a la plaça del Setge de 1714 (la qual suposarà una inversió d’un milió d’euros més).
A diferència d’altres reformes, on s’ha optat per fer la carretera a una alçada inferior respecte a les voreres, o per la plataforma única en tota la seva extensió, en el cas del carrer d’Elkano l’Ajuntament ha optat per una fórmula híbrida. El tram que va des del carrer de Jaume Fabra i la plaça de las Navas fins a Radas, els vehicles circularan per la mateixa alçada que els vianants, mentre que de Radas en amunt els cotxes circularan per calçada segregada com fins ara. Això sí, en aquest tram els vianants comptaran amb voreres més àmplies, ja que s’eliminarà una de les dues files d’aparcaments de cotxes.
Menys espai per a cotxes i menys aparcaments
En paral·lel, els cotxes també hauran de reduir la velocitat, pel fet que a tots els xamfrans sí que hi haurà plataforma única amb prioritat per als vianants (seran com uns grans ressalts per als vehicles) i la filera d’aparcaments s’anirà alternant d’esquerra a dreta en funció del tram entre carrers. Una ziga-zaga que suposarà l’eliminació pràcticament total de l’àrea verda: de les 57 places actuals només quedaran cinc espais per aparcar.
En canvi, les quatre places de minusvàlids es respectaran i la vintena de places per a motos també quedarà pràcticament igual. Pel que fa a la càrrega i descàrrega, aquesta perdrà 15 metres lineals: dels 65 metres actuals a poc menys de 52 metres. A més, moltes de les actuals places deixaran pas a nous arbres cada 13 metres.
Pel que fa al tram de plataforma única, aquest pràcticament perdrà totes les actuals places d’aparcaments i els espais d’estacionament quedaran reservats a casos concrets, com ara serveis. A més, aquesta filera combinarà l’espai per als vehicles amb arbres protegits, parterres i una millor il·luminació, i comptarà amb el mateix paviment que els carrers adjacents per generar una sensació de continuïtat.
La plaça, per a més endavant
Encara que des del consistori han avançat que la segona fase de les obres suposaran la reforma completa de la plaça del Setge de 1714, val a dir que la seva actualització quedarà per a més endavant i encara no hi ha calendari d’execució. Malgrat tot, el que sí que se sap és com serà aquesta nova plaça.
Tal com ha aprovat el govern municipal, el nou espai s’ha dibuixat amb calçada i voreres al mateix nivell, i els elements i materials seran els mateixos que els del carrer de Radas i els del carrer Concòrdia per tal que l’espai mantingui una uniformitat. A més, el pas dels vehicles es veurà delimitat per elements que evitin la seva invasió a les zones destinades per a vianants i al centre es crearà una clariana que estarà envoltada d’arbres.
L’AVV del Poble-sec, a favor
Des de l’AVV del Poble-sec, el seu president, Sergi Gàzquez, valora positivament el pas de l’Ajuntament a l’hora d’entomar la reforma del carrer d’Elkano. “Des de fa uns quants anys que tenim una llista de carrers a actualitzar i ara ja començava a ser una prioritat fer Elkano”, assenyala. Una obra que, espera, no sigui l’última: “És important que ara no ens aturem i continuem amb les reurbanitzacions de carrers que anys enrere no es van fer, com la part baixa de Concòrdia o el carrer de Mata.
Gàzquez considera que la reforma plantejada suposa “una actualització del carrer al segle XXI”; “una mica en la línia del carrer de Piquer i del que es farà a Vila i Vilà”, compara. En aquest sentit, lamenta que per millorar l’espai públic s’hagin de sacrificar places d’aparcament, però considera que és un mal menor a afrontar davant del problema actual del carrer d’Elkano: “No pot ser que hi hagi trams de voreres on pràcticament no es puguin creuar o avançar dues persones per com són d’estretes, més tenint en compte que és un eix central del barri”.
Lluny de ser un Blai 2.0
Des de l’AVV del Poble-sec consideren pràcticament nul·la la possibilitat que el nou carrer d’Elkano passi a adquirir una dinàmica com la que es va generar a Blai: “A diferència de Blai, per aquí seguiran circulant cotxes i no hi haurà prou espai a les voreres per posar terrasses”, valora el seu president. En tot cas, sí que espera que la reforma permeti revitalitzar comercialment aquest carrer: “El fet que sigui més còmode de passejar pot possibilitat que obrin nous establiments, els quals esperem que siguin comerços amb esperit veïnal”.
Malgrat que el projecte es va presentar als veïns fa més d’un mes, des de la junta de la Coordinadora d’Entitats del Poble-sec encara no s’ha abordat la qüestió, motiu pel qual ha declinat posicionar-se en aquest reportatge. D’altra banda, ZONA SEC tampoc ha aconseguit recollir l’opinió de l’Associació de Comerciants del Poble-sec i el Paral·lel.