Connecta amb nosaltres

Cultura

El Molino encarrila la reobertura

Publicat

on

Compte enrere perquè les aspes d’El Molino tornin a girar. L’Ajuntament ha adjudicat aquest juny a Barcelona Events Musicals la gestió de l’equipament durant els propers quatre anys, més quatre de prorrogables. Un contracte que deixa en mans privades el comandament d’una sala que el mateix consistori va comprar fa tres anys per 6,2 milions d’euros públics, però que segons van argumentar fonts municipals, permetrà l’ús d’alguns espais per part de les entitats locals.

A partir del moment de la signatura del contracte, l’empresa Barcelona Events Musicals passarà a ser la responsable de la programació. En aquest sentit, la companyia que organitza des de fa anys el Festival Cruïlla, haurà de dissenyar una cartellera protagonitzada pels estils musicals minoritaris, la cançó d’autor, el jazz, el flamenc i la rumba catalana, tal com ha avançat l’Ajuntament. Línies mestres que, segons les mateixes fonts, han de servir per recuperar el reconeixement nacional i internacional que històricament ha tingut El Molino.

El projecte de l’empresa adjudicatària contempla tota una cartera d’entitats col·laboradores, amb convenis pactats amb associacions musicals com el Barnasants, el Dorado, el Carabutsi o l’Associació de Músics de Jazz. A més, des de la nova direcció també està previst que s’assumeixi un nou vessant formatiu, mitjançant col·laboracions amb les escoles superiors de música, com ara el Taller de Músics, el Conservatori del Liceu, l’ESMUC o Jam Session.
Val a dir, però, que la nova gestora encara no té cap director de l’equipament decidit i que a dia d’avui a Linkedin tenen una oferta oberta per cobrir aquesta plaça vacant (a hores de tancar aquesta edició, gairebé un centenar de persones s’han inscrit a l’anunci).

Un espai a ple rendiment
Un altre aspecte que serà vital per recuperar El Molino és el dinamisme, els 365 dies de l’any. Aquesta qüestió es planteja ja d’entrada de cara al futur: “L’adjudicatària té l’objectiu d’anar incrementant la programació de forma progressiva, amb l’horitzó d’acabar ocupant tots els dies de la setmana, amb diferents passis a la sala principal i oferint un ventall d’activitats en altres espais com la sala d’assaig, el club amb terrassa o la sala de l’altell”, expliquen des de l’Ajuntament.

En tot cas, l’oferta cultural quedarà complementada amb la gastronòmica, ja que el projecte s’ha plantejat amb la col·laboració de l’equip de Florería Atlántico, considerada una de les millors cocteleries del món. De fet, s’espera que aquesta proposta gastronòmica quedi vinculada a la programació artística i fins i tot s’oferirà una carta de còctels d’autor inspirats en la història d’El Molino, i els artistes que han actuat al Paral·lel.

Segons l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, “l’adjudicació d’El Molino permet avançar en el compromís de recuperar el millor Paral·lel com a eix estratègic de la música i les arts escèniques de la ciutat”. A més, ha assegurat que en el futur l’avinguda també comptarà amb una “peça fonamental”: el Teatre Arnau, encara que no ha fixat cap calendari. “Aquests dos equipaments, sumats als que ja estan en funcionament, i a la reforma del Parc de les Tres Xemeneies del Poble-sec, enllestiran el procés de transformació de la part baixa del Paral·lel”, ha assegurat.

Cultura

Collita negra

Solanich estudia ‘La Negra’, una de les col·leccions històriques de novel·la criminal

Publicat

on

Irene Solanich Sanglas (Manlleu, 1990), és una veritable tot terreny dins del món de les lletres: autora, traductora, correctora, editora, divulgadora… Precisament, és la seva faceta de divulgadora la que ens interessarà avui, ja que us vull presentar un assaig publicat recentment: Matar impunement. «La Negra», impulsora de la novel·la criminal en català (1986-1998).

Les arrels de Matar impunement les hem d’anar a cercar en la dissertació que Solanich va presentar per culminar un màster en Traducció Especialitzada: Traducció i novel·la negra a Catalunya (1900-2015). Amb el pas del temps, l’autora va decidir doctorar-se en Traducció i Interpretació i ho va fer, precisament, amb una interessantíssima tesi que reprenia en part aquell estudi i que tenia un títol tan acadèmic com avorrit, La novel·la criminal a les darreries del segle XX. La Negra (1986-1998), el creixement i consolidació d’un gènere en català.

Matar impunement és una reescriptura que ha volgut fer-la molt més llegívola aquella tesi. Així, de la mà de l’autora, descobrirem què va dur a la Magrana a crear una col·lecció de novel·la criminal per a celebrar el seu desè aniversari. I no pas una col·lecció qualsevol, no… sinó una que encara és recordada avui perquè va contribuir a normalitzar aquest gènere en la nostra llengua. Gràcies a la tria d’autors que hi van publicar: el bo i millor dels autors que conreaven el gènere en català a casa nostra —Jaume Fuster, Andreu Martín, Manuel de Pedrolo, Maria-Antònia Oliver…—, juntament amb algunes de les millors plomes de la literatura criminal mundial: Greene, Daeninckx, Himes, Manchette…—. Llegiu aquest assaig i descobrireu una de les pàgines més negres de la nostra literatura! •

Continua llegint

Cultura

La rua de Carnestoltes promet color i diversió

Publicat

on

Torna la disbauixa. La tradicional Rua de Carnestoltes del Poble-sec començarà divendres 28 de febrer a les 17 hores des de la plaça del Sortidor. La celebració donarà el tret de sortida amb una deliciosa xocolatada popular oberta a tots els assistents. Tot seguit, es llegirà el tradicional pregó de Carnestoltes, que marcarà oficialment l’inici de la rua i donarà pas a una desfilada plena de color, creativitat i ritme.

El recorregut de la rua 

La desfilada recorrerà alguns dels carrers més emblemàtics del barri. Sortint de la plaça del Sortidor, continuarà pel carrer de Magalhães, seguirà pel carrer de la Mare de Déu del Remei i passarà pel carrer de Font Honrada fins a arribar a la plaça de Santa Madrona, on finalitzarà amb una gran festa.

Activitats complementàries 

Durant tota la tarda, els participants podran gaudir d’un ampli ventall d’activitats i tallers. Hi haurà un concurs de disfresses, ideal per a aquells que vulguin exhibir al veïnat la seva originalitat i creativitat. A més, la música serà la gran protagonista amb diverses actuacions per crear un ambient festiu i animat per a tothom.

Finalment, a partir de les 20.30 hores, la plaça de Santa Madrona acollirà un concert especial a càrrec del Cor Monstruós, que posarà la cirereta al pastís amb un espectacle ple de ritme i ambient.

Una festa organitzada amb la implicació del barri 

La Rua de Carnestoltes del Poble-sec és possible gràcies a la col·laboració d’entitats i associacions locals com el Centre Cívic El Sortidor, la Comissió de Santa Madrona, el Pla Comunitari, la Ludoteca Poble-sec, la Comissió Jove o els Comerciants del Poble-sec, entre d’altres. 

La gran rua

La gran rua de Carnaval del districte serà la que celebraran conjuntament Sants, Hostafrancs i la Bordeta. Les activitats arrencaran Dijous Gras, amb l’Arribo Carnestoltes, encara que el plat fort tornarà a ser la rua de Carnaval prevista per al dissabte 1 de març amb el Rei Elon Muska Cullunera acompanyat per les comparses.

Continua llegint

Cultura

Practicar la llibertat

El llibre més important de la pedagogia crítica, per fi en català

Publicat

on

Paulo Freire (1921 –1997), fou un dels pedagogs més important de tots els temps. Aquest educador d’origen brasiler va influenciar milers d’educadors de tot el món gràcies a la seva renovadora teoria educativa, impregnada de compromís social i ètic per a la transformació de l’ésser humà. Freire està considerat com el pedagog dels oprimits i el seu programa teòric està lligat a la teologia de l’alliberament.

Ara, de la mà de Tigre de Paper, arriba en català un dels seus llibres més importants, La pedagogia de l’oprimit (1968), una punta de llança per a la renovació pedagògica que cerca promoure el pensament crític i resistir les opressions del sistema.

El pensament pedagògic que trobarem en aquest llibre parteix del poder de la paraula, perquè aquells que no disposen de veu pròpia, difícilment tindran la capacitat de decidir sobre les seves vides. Es tracta, doncs, que aquells que no tenien veu la recuperin gràcies a l’educació entesa com una pràctica de llibertat, com una pràctica per a l’emancipació.

Freire desitjava que l’educació no fos una eina en mans dels poderosos i els seus lacais, que només servís com una eina més per a mantenir les desigualtats existents, sinó que somiava amb una educació capaç de construir subjectes crítics, capaços d’entendre el món que els envolta i que estiguessin disposats a canviar-lo, tot acabant amb la invisibilització de les opressions i la naturalització de l’explotació.

Esperem que aquesta traducció sigui només la primera d’una florida de la pedagogia crítica en el camp cultural català, perquè encara necessitem repensar l’educació com un canemàs que teixeixi conjuntament projecte educatiu i projecte social. Cal tornar a pensar l’educació com un moviment de cooperació que permeti a les persones oprimides tornar a somiar amb la llibertat!

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024