Connecta amb nosaltres

Cultura

Música, teatre, cultura i experiències vitals sense haver d’agafar el cotxe

Si enguany no podràs trepitjar gaire la platja o la muntanya, que sàpigues que quedar-te al Poble-sec no és excusa per passar l’estiu dins de casa

Publicat

on

Aquest 2021, ni Punta Cana, ni pràcticament Grècia. Les restriccions sanitàries han transformat el turisme d’estiu i moltes famílies han optat per desconnectar pels racons que té el país. Però… i què fer els 15 dies restants de vacances que et queden a casa? Ben fàcil: esprémer tota l’oferta cultural i d’oci que ofereix el Poble-sec. Des del ZONA SEC et proposem 10 plans perquè puguis sobreviure a les altes temperatures de l’agost. El millor? Que en menys d’un quart d’hora ja podràs estar a casa teva.

1. Barcelona des de l’aire

Per fer una excursió primer sempre cal fer el desplaçament, el qual pot ser o feixuc, o inoblidable. Nosaltres optarem per la segona opció i no pas per haver de punxar una roda en plena carretera, sinó perquè el nostre mitjà de transport no en té pas de pneumàtics. Veure Barcelona a vista d’ocell és una possibilitat i té dues opcions: el transbordador del Port i el telefèric de Montjuïc. Sí, encara que sigui el mateix sistema de transport, són dues empreses diferents, motiu pel qual sempre pots optar per tastar només un dels dos recorreguts, o llençar-te a conquerir el castell des del Port de Barcelona.

2. Música al castell

El pati d’armes del Castell de Montjuïc acull fins al 29 d’agost una quarantena d’actuacions i concerts dins del projecte Sala BCN. Una programació que té la intenció d’ajudar al teixit cultural de la ciutat i reactivar la música en directe davant la crisi que pateixen les sales de concerts. Per aquesta raó, s’ha plantejat un cartell eclèctic que combina artistes i grups com Axolotes Mexicanos, Mujeres o Joan Colomo. A més, en la prèvia dels concerts, també hi haurà punxadiscos per animar la vetllada i servei de bar. Per tal de combatre la transmissió de la Covid-19 l’organització assegura que s’aplicaran totes les mesures sanitàries i que l’aforament serà limitat.

3. Tribut als clàssics del rock

En cas de quedar-te sense entrada o optar per estils musicals diferents, enguany el Poble Espanyol torna a ser la seu del Mahou Rock&Grill, el festival dels apassionats del rock. Una cita a l’aire lliure amb més de 20 bandes tribut que faran tremolar la muntanya durant tot el mes d’agost. Entre els artistes convidats, les bandes més emblemàtiques de la història: AC/DC, U2, Motörhead, The Rolling Stones, Metallica, Pearl Jam, David Bowie o Queen, entre moltes d’altres.

4. El ritme que s’encomana

Si el que t’agrada és la rumba i no el rock, aquest estiu és per a tu. Sense sortir de les muralles d’Àvila, cada vespre de diumenge el Poble Espanyol comptarà amb tot d’actuacions en petit format de la mà d’una acurada selecció d’artistes que, a través de la seva passió, faran les delícies dels amants de la bona música: Alma de Boquerón, Piratas Rumbversiones, Rafalito o Sabor de Gràcia (4 músics). En canvi, si prefereixes la música en gran format, els mateixos components de Sabor de Gràcia prendran durant tot l’agost el Teatre Apolo per recuperar la música dels grans de la rumba acatalana, com Peret, Gato Pérez, Los Amaya, Las Grecas, Pescaílla, Gipsy Kings o Chacho, entre molts d’altres.

5. Que torni l’alegria

Per sisè any consecutiu, el Festival d’Humor d’Estiu de Barcelona es torna a instal·lar, novament, al Poble Espanyol. Un esdeveniment que concentra als millors monologuistes de la temporada sobre l’escenari perquè el públic desconnecti del seu dia a dia gràcies a l’humor, la improvisació i la màgia. En total, més de 20 artistes, on destaquen noms com els de Dani Pérez, Eva Cabezas o Carmen Romero. En paral·lel, les nits de divendres el recinte acollirà la Sing Fight Festa, una cita on s’enfrontaran els millors i més peculiars intèrprets de karaoke del país. Qui s’alçarà amb la corona? La glòria només quedarà en mans del vot del públic.

6. Caps de setmana aquàtics

A l’estiu la millor manera de refrescar-se és la gran festa de l’aigua del Poble Espanyol. Tots els dissabtes i diumenges d’agost el recinte celebra l’Splash, amb activitats per a petits i grans. Des de castells inflables aquàtics, fins a batalles de globus, passant per aspersors, pistoles d’aigua i una gran festa de l’escuma. A més, per tot el poble es podran trobar activitats com El Joc del Sarró, una gimcana interactiva, jocs d’habilitat o un enorme castell inflable, entre d’altres.

7. L’estiu de Joan Pera

Encara que l’escena teatral tradicionalment descansa a l’agost i fa el tret de sortida de la nova temporada al setembre, el Teatre Condal no abaixarà el teló fins al 15 d’agost. Qui serà el propietari de l’escenari durant aquesta primera quinzena? L’irrepetible i incombustible Joan Pera, qui amb la companyia de David Olivares i sota la direcció d’Enric Llort, no deixarà respirar a un públic que riurà de forma incontrolada amb la comèdia Alguns neixen estrellats.

8. La realitat LGTBIQ

Estiu és temps de diversió, però també de reflexió i aprenentatge. Per aquesta raó, el Museu Marítim de Barcelona proposa una exposició destinada a posar llum sobre un dels temes més silenciats de la història de la navegació: la sexualitat dels homes que passaven dies, mesos i fins i tot anys embarcats en espais molt reduïts, on la intimitat era gairebé inexistent. En un espai aïllat i sense dones, on convivien homes de diferents religions, edats i estrats socials, la sexualitat també es vivia de manera fluida i flexible. Una realitat en què s’endinsa l’exposició El desig és tan fluid com la mar, la qual posa el focus sobre les relacions eròtiques, sexuals i sentimentals que s’han donat, durant segles, a bord.

9. MNAC

El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) presenta al llarg de tot l’any múltiples exposicions, però si alguna de les darreres és diferent, és la que presenta al llarg del mes d’agost. Emmarcada en la sèrie de mostres relacionades amb la Guerra Civil, a l’exposició Aeronàutica (vol) interior l’artista Francesc Torres porta a la Sala Oval dos avions a escala 1:1 i rèpliques de dos models d’aeroplans que van participar en la Guerra Civil espanyola. Per explicar el lligam entre el sacrifici bèl·lic i el sacrifici per la fe religiosa, Torres juga amb la iconografia de la crucifixió i, en especial, amb la pintura gòtica del martiri de Sant Pere, del mestre Pere Serra (segle XIV).

10. Un gelat amb vistes

No és estiu si no es visita la zona monumental de Montjuïc. Sigui sol, en parella o amb la família, el que és segur és que difícilment es podrà tornar a gaudir de les vistes de la ciutat amb pocs turistes com succeirà aquest estiu. Compra un gelat a qualsevol de les guinguetes i gaudeix d’una vista privilegiada.

Fotografia | FERRAN DESCARREGA – POBLE ESPANYOL

Cultura

Retorn al Canal 4

Males Herbes recupera una de les grans distopies
de la literatura catalana

Publicat

on

Avel·lí Artís i Gener (1912-2000), més conegut com a Tísner, passarà a la història de la literatura catalana gràcies a la magnífica Paraules d’Opòton el Vell, una divertida creació que pivota al caire del que avui anomenem crítica decolonial i on se’ns expliquen les aventures d’un terrissaire que va formar part de l’expedició asteca que va descobrir Europa.

Amb tot, no voldria pas oblidar que Tísner també va ser un excel·lent ninotaire, així com un brillant traductor —entre les obres que va anostrar al català, destaquen les versions de Gabriel García Márquez, Cent anys de solitud i Crònica d’una mort anunciada, una adaptació de L’Aleph, de Jorge Luis Borges o la traducció d’Els cadells i altres narracions, de Mario Vargas Llosa—.

Avui, però, en vull parlar perquè l’editorial Males Herbes ha recuperat L’enquesta del Canal 4, que va rebre el Premi Sant Jordi de 1972. Una distopia que ens parla del Canal 4, una cadena de televisió que exerceix de govern i que, a la vegada, es configura com una idíl·lica societat tancada i perfecta. Aquesta brillant crítica a la política-espectacle i al poder omnívor dels mitjans de comunicació fou escrita com una “aportació literària a la lluita contra Franco”, un “cant d’optimisme” per recordar-nos que per més ferotges que siguin les dictadures, totes acaben caient.

No voldria acabar aquesta columna sense explicar-vos una curiositat sobre la novel·la: Tísner mai no la va escriure… sinó que la va dictar, ja que aquesta obra va ser confegida quan l’autor va patir el despreniment de retina que li feu perdre l’ull. Això, crec, serveix per explicar tant el doll de naturalitat i oralitat que desprèn la narració, com el fet que, llegida avui, ens resulti tan actual que no sembla possible que fos escrita fa més de cinquanta anys. •

Continua llegint

Cultura

El Festival Grec es desborda més enllà de Montjuïc

Publicat

on

La ciutat es prepara per acollir una nova edició del Festival Grec, i aquest 2025 promet ser més expansiu i intergeneracional que mai. Amb el lema “Tot Barcelona és Grec”, la nova directora artística, Leticia Martín Ruiz, impulsa una programació del 26 de juny al 4 d’agost per convertir la ciutat en un tapís d’expressions escèniques: prop de 90 espectacles repartits en més de 50 espais.

Si Montjuïc és el cor bategant del festival, enguany el Grec deixa clar que les seves artèries s’escampen per tots els racons de la ciutat. L’Arc de Triomf es transforma en platea urbana amb l’acció ‘Teatre de Campanya’ de Marc Salicrú. El Jardí Botànic, la Fundació Miró, la Biblioteca de Catalunya, o fins i tot el Santuari del Carme, acullen propostes escèniques que desdibuixen els límits entre espai públic i teatral.

La temàtica central d’aquesta 49a edició gira al voltant de “l’avui”: la identitat comunitària, la intimitat i la crítica social. Ho fan noms com William Kentridge, Sidi Larbi Cherkaoui, Milo Rau, o Max Richter, però també amb el talent local com Historia de l’amor de l’Agrupación Señor Serrano o Oasi d’Irene Vicente Sala.

El faune, símbol històric del festival, recupera protagonisme com a imatge de l’edició. Al cartell d’enguany, creat per l’estudi CODEA i la Clara Aguilar, el faune esdevé figura nòmada que travessa espais i mons, una metàfora perfecta del Grec. Indisciplinat, obert i transformador.

El Teatre Grec, com sempre, acull les cites més esperades: l’estrena mundial de Le Petit Cirque, el retorn de Clara Peya, la dansa d’Ihsane, o l’energia de Rozalén. També hi tindran lloc homenatges (a Pau Riba), clàssics renovats, i vetllades especials com La Nit del Músic Alt.

Una de les apostes més celebrades és l’obertura a públics familiars. Amb activitats a la Plaça Margarida Xirgu i propostes més infantils, tot està pensat perquè els més petits també s’enamorin del teatre. •

Continua llegint

Cultura

Alma Occident Festival 2025: un mes sencer de música amb grans noms i talents emergents

Publicat

on

Després de l’èxit rotund de la seva segona edició, Alma Occident Festival ja ha anunciat la seva nova convocatòria, que se celebrarà del 26 de juny al 21 de juliol al Poble Espanyol. Aquest festival de música es consolida com un dels esdeveniments culturals més esperats de la ciutat, amb una programació que combina grans artistes internacionals, nacionals i joves talents emergents.

El cartell d’aquesta edició compta amb noms de primera fila, com Wilco, que serà l’encarregat d’obrir el festival. També passaran pels escenaris figures com Residente, Madness, Zahara, Guitarricadelafuente, Rag’n’Bone Man, The Corrs, Alan Parsons o Julieta Venegas. Tots els artistes conformen un ventall d’estils que abasta des del rock i el pop fins a sons urbans i alternatius.

A més, una de les apostes més destacades d’Alma Occident Festival és la promoció de nous talents de la música. Entre els artistes emergents que formaran part de la programació destaquen Alba Morena, BAGDAD!, Gara Durán, Andrea Bayardo, Maestro Espada, Ven’nus, Sofia Shizuko, New Wave Kill, Camila Guevara i Eva Sola. Aquest espai per a les noves propostes garanteix que el festival sigui també una plataforma per a la renovació i l’exploració sonora.

Wilco, cap de cartell

En aquest concert a Montjuïc, Wilco aprofitarà per presenar el seu àlbum més recent, Cousin, produït per l’aclamada artista gal·lesa Cate Le Bon. El disc mostra una nova faceta del grup, en el qual incorpora sons frescos com saxòfons i guitarres japoneses. Després d’una dècada d’èxits a l’esquena i col·laboracions icòniques, Wilco ha decidit seguir trencant barreres i captar, una vegada més, l’atenció dels seus fans.

El contrapunt al festival l’oferirà Álvaro Lafuente, conegut com Guitarricadelafuente, qui torna als escenaris aquest 2025 amb una gira que recorrerà les principals ciutats d’Espanya. Al Poble Espanyol oferirà dos concerts a principis de juliol.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024