Connecta amb nosaltres

Història

Fins que el cos aguanti

La Barcelona dels anys vint va viure i va patir una curiosa moda: les maratons de ball

Publicat

on

La fotografia que acompanya aquesta crònica forma part de l’exposició dedicada a Carlos Pérez de Rozas a l’Arxiu Fotogràfic de Catalunya. Parlant el dia de la seva inauguració amb Pablo González (un dels seus tres comissaris al costat de Teresa Ferré i Andrés Antebi), reparem en aquesta imatge; una dona amb cara de circumstàncies, que somriu al fotògraf mentre subjecta al seu desmaiat company. Només sabíem d’ella que es tractava d’una marató de ball, així que en arribar a casa em vaig posar a buscar la història que hi havia darrere.

Aquests concursos de resistència van ser un d’aquells espectacles excèntrics i un tant cafres que es van posar de moda a la dècada de 1920, consistents en una dansa sense interrupció fins que només quedés una parella de peu. El primer que he localitzat data de 1924 i es va celebrar en un envelat situat al costat del Teatre Apolo. Les parelles havien de ballar durant un dia sencer, i oferien a canvi un primer premi de 2.000 pessetes i una copa de plata per al segon. Segons la crònica de La Vanguardia, en acabar el concurs els participants “presentaven un estat llastimós, amb els ulls vidriosos i la cara demacrada”. Setmanes més tard, al Centre Unió Liberal Instructiu d’Hostafranchs es va celebrar un altre ball, encara que aquesta vegada de tan sols 6 hores. A partir d’aquest moment es van succeir diverses iniciatives. Així, al maig de 1927 el campió Antonio Ferrándiz va participar en una competició similar a la sala Nuevo Mundo del Paral·lel; i una setmana després Charles Nicolás va anunciar que ballaria 240 hores sense treva al Teatre Talia.

La necessitat de batre rècords va fer que aquest espectacle deixés de ser un passatemps amable, per esdevenir una forma despietada de guanyar diners. La sala que es va fer més popular amb aquesta classe de campionats va ser el Teatre Olympia, a la cantonada entre Ronda de Sant Pau i el carrer Aldana. Era un edifici d’estructura de ferro amb capacitat per a 6.000 espectadors, que va acollir els primers concerts de xarleston i jazz celebrats a Barcelona. El seu empresari, Doroteo de Carlos, va pactar amb l’organitzador Alfredo Mucci una primera marató el 1931 que va reunir diversos ballarins professionals de mig Europa. Aquest primer campionat del món va ser molt comentat, ja que per accelerar el final es va decidir reduir el temps que disposaven els participants per descansar. Al març de l’any següent es va convocar una segona prova a la mateixa sala, aquest cop a càrrec de l’empresa Sanvera. I al febrer de 1933, a imitació del concurs de 1.115 hores que ja havia celebrat al madrileny Circo Price, la promotora Nohr va convocar a l’Olympia una tercera competició de 1.000 hores seguides de ball. Però la premsa va titllar la idea d’aberració, i finalment el governador civil la va suspendre abans de començar.

La foto de Pérez de Rozas pertany al quart torneig a l’Olympia, celebrat entre febrer i març de 1934. El van titular Marathon Dance Sprint, i van oferir un premi de 20.000 pessetes. L’organitzador Mucci va portar una sèrie de campions europeus d’aquesta especialitat, entre els quals destacaven la sueca Helline (de dos metres d’altura), a qui van aparellar amb el baixet Massip. La competició va començar a mitjanit del 13 de febrer, els concursants disposaven d’un descans de 15 minuts per hora, i s’organitzaven gales regularment per atraure més públic, amb grans orquestres, cotilló i batalles de fruites. Als ballarins que es quedaven sense parella els deien vidus, aquests podien seguir i formar nova parella amb una vídua. Alguns espectadors oferien diners a canvi que aquests esgotats ballarins es marquessin un fox o un vals. El periodista Sempronio va comentar l’espectacle a la revista Mirador, dient que aquests incentius només servien “per satisfer el pòsit de sadisme que hi ha al fons dels seguidors del concurs”.

Tot semblava anar bé, fins que la matinada del 6 de març la policia va suspendre el campionat als 21 dies d’haver començat. Els participants van denunciar a Mucci, que va ser detingut i jutjat. Ningú va cobrar el premi, i l’Olympia va haver d’organitzar una gala benèfica a favor dels damnificats. Un dia més tard es va acomiadar als participants estrangers amb un sprint forcing de “vals al límit, a l’estil americà”. Va ser l’última marató de ball que es va celebrar a Barcelona, ​​encara que molts anys més tard Sempronio rememoraria el campionat que el 1938 va guanyar Massip a la ciutat de Marsella, després de ballar durant 1.658 hores ininterrompudes. El cronista dubtava dels tints dramàtics que embolicaven aquests tornejos, i explicava que a l’acabar la seva entrevista li va preguntar al campió si havia patit molt. Aquest li va respondre que encara va fer un sprint de valsos que va durar quatre hores, i que al sortir de la sala va anar a celebrar-ho amb els amics (deia el ballarí que la gresca es va allargar encara 24 hores més). Això és resistència, i la resta tonteries.

XAVIER THEROS (Diari El País)

Continua llegint

Història

Un temporal arrasa la platja del Somorrostro

Publicat

on

El barri de barraques del Somorrostro ocupava la franja de platja de la Barceloneta. Se’n tenen notícies des de finals del segle XIX, però es va anar poblaant d’una manera important després de la Guerra Civil. El 1954 hi havia un cens de 2406 barraques, on podien viure entre deu i quinze mil persones. Les barraques (de fustes, cartró, trossos de metall i tota mena de materials aprofitats) no tenien ni aigua, ni llum, ni clavegueram, pel que hi havia una pèssima salubritat.

Les més properes al mar estaven molt més exposades a les inclemències climàtiques. Els temporals dels anys 1957 i 1958 n’afectaren un nombre important. Llavors, l’Ajuntament va decidir fer un passeig marítim, que el 1961 arribaria fins on encara avui dia hi ha el passeig porxat sobre la platja, avui dita del Somorrostro. Amb aquesta nova via, la població es va reduir en més d’un terç. El 9 de novembre de 1964 un nou temporal de llevant va obligar a acollir 642 persones a l’estadi de Montjuïc, el que suposaria un altre cop pel barri de barraques.

L’estocada final, però, el donaria el mateix ajuntament franquista quan el juny de 1966 va procedir a enderrocar les 600 barraques que hi restaven en un sol dia. El motiu oficial va ser que al cap d’uns dies s’hi feien unes maniobres navals i aquell espectacle inhumà no podia ser captat per les càmeres de la premsa convocada. En aquesta evacuació definitiva, els 3000 barraquistes foren traslladats al barri badaloní de Sant Roc; alguns, en pisos nous, i la majoria en barracons construïts a l’efecte, mentre se n’edificava la resta.

Potser us pregunteu: què té a veure això amb el Poble-sec? En general, allò que passa en una part de la ciutat pot arribar a afectar-ne una altra de propera o llunyana. En aquest cas, la història és una repetició cíclica. Com que Montjuïc acollia llavors el nombre més important de barraques de tota la ciutat, cada vegada que hi havia un desastre, acabava sent el lloc de refugi dels damnificats. Ja fos durant les llevantades del Somorrostro, com també en les tràgiques riuades del Vallès de 1962. Fins i tot alguns dels recintes de l’exposició de 1929 es va convertir en espais d’acollida dels barraquistes. En aquests llocs s’hi estaven fins que podien aconseguir un habitatge pels seus mitjans o els n’era adjudicat un, sovint força anys després, al Prat, Sant Boi o a Ciutat Meridiana.

Del temporal que afectà severament les barraques del Somorrostro, ara fa 60 anys.

Continua llegint

Història

‘Can Mañach’, merceria, perfumeria i roba de categoria

Publicat

on

Una mica més amunt de Can Campanera es pot veure un local, amb la façana original i un rètol, de la Perfumeria i Merceria Mañach. En va tenir cura durant molts anys la filla dels propietaris, una noia elegant i allò que en deien ‘amb classe’. Va ampliar l’oferta i va incorporar a l’establiment roba moderna, per a totes les edats. Tenia molt bon gust.

El primer regal que vaig comprar a la meva mare pel Dia de la Mare, va ser un ‘necesser’ que vaig omplir amb sabó i colònia. També allà em van assessorar amb el tema dels primers cosmètics; recordo els ‘Polvos Vitamol’ o el primer Rímel. Objectes de luxe per a moments assenyalats eren coses com el Sabó Heno de Pravia o la Colònia Lavanda Puig ‘de regal’, que anava en una bonica ampolla i en una capsa especial. Crec que la colònia actual de la marca no fa la mateixa olor d’espígol que aquella, però pot ser nostàlgia olfactiva. Aquests sabons i colònies eren per a ocasions especials, ja que per a cada dia es feia servir sabó més senzill, de coco o de coco i llimona, i colònia a granel.

El local de la merceria i perfumeria Mañach va acabar per quedar-se’l la botiga Campanera, com a magatzem. La meva mare també hi comprava sovint una mica de tot, mitges, roba interior, mitjons, samarretes, bruses, jerseis, material de merceria… Cito tot això de memòria i tal com raja. En tot cas, trobo que l’important és deixar algun tipus de testimoni viscut d’aquella època. Les dades concretes són interessanta, però aporten poca cosa pel que fa a les vivències personals.

Continua llegint

Història

130 anys de l’obertura del Paral·lel

Dos anys abans de la inauguració ja s’hi havien instal·lat diverses sales de teatre i espais d’oci

Publicat

on

Fa 130 anys, un 8 d’octubre de 1894, es va obrir al trànsit el Paral·lel, una de les avingudes més populars de Barcelona i que  manté una ferma singularitat en l’imaginari de la ciutadania. Però tot té una història.
Iniciat l’enderroc de les muralles, el 1860 s’aprova el pla de l’Eixample, projectat per l’enginyer Ildefons Cerdà, que estableix la quadrícula que ocuparà el Pla de Barcelona, des de les rondes fins als municipis propers que s’annexionaran majoritàriament abans de concloure el segle. El límit inferior del projecte era una avinguda que Cerdà, provisionalment, denomina Paral·lel i que unirà el port amb Hostafrancs.
Rossend Llurba (1887-1954), autor dramàtic, lletrista i articulista, explica en la seva Història del Paral·lel que “a mitjan segle XIX, l’actual Paral·lel era un ermàs abrupte amb algunes hortes partides per un mal camí que conduïa a les Drassanes”.
Connexió entre el port i la Gran Via
Quan el 1890 s’enderroca el baluard del Rei, la continuïtat del passeig de Colom cap al sud permet l’accés a l’ampliació del port; però també la comunicació amb el Morrot, Can Tunis i Montjuïc. I, a més, fa possible l’obertura d’una nova arteria ciutadana, el Paral·lel, per connectar el port amb la Gran Via i l’Eixample. També permet fer el recorregut complet de circumval·lació de la Ciutat Vella, en una línia de tramvies i autobusos de bon record: el 29. Això fa que la primera urbanització del Paral·lel tingui primordialment un sentit de mar cap a Sants; i sobretot fins al voltant de la bretxa de Sant Pau. Així, les primeres cases són els números: 96, actualment un edifici dels anys 70 del segle XX; 92, edifici de 1874, encara existent; i 90, de 1881, també en peu.
El 8 d’octubre de 1894 es dona per oberta l’avinguda amb el nom de Marqués del Duero; però de fet, el creixement comentat fins a la Ronda i un parell de cruïlles més enllà, no s’impulsa cap a la Gran Via fins als preparatius de l’Exposició Universal de 1929, inicialment prevista per al 1917.
Primeres instal·lacions d’espectacles
Tot i aquest irregular creixement, ja des d’abans de la seva obertura oficial, el 1892 obre el Circo Español Modelo, que seria l’Espanyol, avui Paral·lel 62. Tres anys després, el Circo Canetti s’alça on ara hi ha El Molino. El 1897 hi trobem la caseta del Cinematògraf Lumière, un xic més cap a la Ronda de Sant Pau. El 1900 obren el Teatre Delicias, que posteriorment serien el Talia i el Martínez Soria; i també el Soriano, actual Teatre Victòria. L’any següent s’inauguren el Teatre Nou i l’Olympia, a la cantonada d’Aldana amb la ronda de Sant Pau. El 1903, ho fan l’Arnau i l’Onofri, avui Condal. I així va quedar establerta la zona d’oci més popular de Barcelona de finals del segle XIX fins als anys setanta del segle XX.
Amb la segona República, el 1931, l’avinguda rep la denominació del polític, advocat i defensor del moviment obrer Francesc Layret; però amb la dictadura franquista recupera el nom de Marqués del Duero, fins que el 1979 pren la denominació inicial de Cerdà, que popularment sempre havia tingut: el Paral·lel. De l’obertura oficial de l‘avinguda del Paral·lel, ara ha fet 130 anys.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024