Connecta amb nosaltres

Societat

Defensors del transport públic reivindiquen un museu a Montjuïc

La reformulació dels palaus de la Fira de Barcelona podria desencallar la històrica reclamació

Publicat

on

Londres, París, Lucerna, Stuttgart, Madrid… capitals de primera i segona amb un element en comú: els seus museus del transport són l’enveja de mig món i cada any reben milers de visitants atrets per descobrir aquesta perspectiva històrica de la ciutat. A Barcelona, en canvi, la voluntat política mai ha remat en aquesta direcció, tot i que des de fa mig segle diferents col·lectius han anat posant la qüestió sobre la taula. Una petició que ja va rebre l’any 1957 l’alcalde franquista Porcioles i que, des d’aleshores, s’ha esbossat sense cap concreció en espais tan diferents com la Fabra i Coats o la Zona Franca.

Ara, dins del marc del procés participatiu per redefinir els usos dels palaus que ocupa la Fira de Barcelona a Montjuïc, un col·lectiu de la societat civil ha revifat aquesta històrica reclamació. La intenció: veure si, d’una vegada per totes, la ciutat es decideix per restaurar i exposar el patrimoni històric rodat que conserva en estat de semiabandonament en espais com les cotxeres de TMB al Triangle Ferroviari. En aquest cas, el col·lectiu assegura que el millor lloc on es pot crear el Museu del Transport de Barcelona és precisament al Palau de Comunicacions i Transports de l’Exposició Internacional del 1929.

Els defensors del patrimoni històric

A diferència d’altres iniciatives ciutadanes, integrades sobretot per col·lectius veïnals que exigeixen nous equipaments o rehabilitacions d’espais abandonats, en aquest cas la proposta està liderada per Manuel Marina, diplomat en turisme i guia oficial; Joan Termes, historiador i autor de tres llibres sobre la temàtica; Ferran Armengol, advocat i professor de la Universitat de Barcelona, i Xavier Ragull, publicista. Una conjugació de noms de diferents àrees amb un mateix nexe en comú: la voluntat de recuperar el material viari i ferroviari que ha vertebrat la ciutat i la seva ciutadania. Un material que encara és propietat de la ciutat i que resta conformat per tramvies, autobusos, metros i taxis. Vehicles que, exposats, servirien com a font de record, divulgació i motiu d’orgull d’una ciutat que ha sabut desenvolupar una gran xarxa de transport públic (però sovint menyspreada).

Continua llegint

Societat

Un col·leccionista d’art desnona Tapioles, 46

Publicat

on

Per

Els Mossos d’Esquadra han exectutat l’ordre de desallotjament contra dues persones que vivien des de feia quatre anys en un pis okupat a Tapioles, 46. Malgrat la presència de desenes d’activistes prohabitatge, el fort dispositiu policial desplegat aquest 22 d’octubre ha aconseguit acomplir el designi judicial, expulsar als veïns i entregar el pis a la propietat. També han identificat i denunciat a alguns activistes per “desobediència”.

Des del mateix sindicat assenyalen que el pis “feia anys que estava abandonat i en un estat ruïnós”. Mesos més tard d’entrar a viure-hi, els nous inquilins van començar a negociar amb la propietat un contracte de lloguer, però qualsevol acord va saltar pels aires després que “uns matons” agredissin a una de les veïnes.

Si bé aquest passat 30 de setembre la comitiva judicial va intentar desnonar sense èxit als veïns, finalment aquests han sigut expulsats gràcies al gran desplegament policial.

Segons ha denunciat el Sindicat de Barri del Poble-sec, la finca pertany a Tapioles 46 Barcelona SL, una empresa propietat del reconegut col·leccionista d’art, Juan Bofill. De fet, el mateix Bofill ja va ser detingut l’any 1992 per evasió de capital i condemnat el 2012, després que la Fundació Salvador Dalí denunciés la seva empresa, Faber Gòtic, per competència deslleial. •

Continua llegint

Societat

Endesa connecta amb una línia d’alta tensió la subestació de Mata amb l’Hospitalet

Publicat

on

Per

Endesa ha invertit 5,9 milions d’euros a instal·lar una nova línia d’alta tensió de 110 kV que connecta la subestació de Mata del Poble-sec amb les d’Hostafrancs i Sants (aquesta darrera, ubicada en el terme municipal de l’Hospitalet). Segons ha informat el responsable de la xarxa d’alta tensió de la companyia, Julián Mateos, el pressupost no només ha contemplat la posada en marxa de la nova línia, sinó també la millora i renovació parcial de les subestacions.

En total el nou cable té una extensió de 4,1 quilòmetres. Una longitud que ha provocat que les tasques dels operaris s’hagin allargat en el temps, ja que la instal·lació s’ha hagut de coordinar amb l’Ajuntament de Barcelona per minimitzar les afectacions. De fet, els operaris van començar a treballar en aquesta obra soterrada tot just a l’estiu de 2022 i no es preveu que finalitzin les tasques fins a finals d’any.

Avui dia els tècnics treballen en el sector de la Font de la Guatlla amb una bobina de cable elèctric. Segons han explicat els responsables, aquest nou cable ha de substituir el que es va instal·lar fa 30 anys i quedarà empalmat de forma subterrània amb la resta de la xarxa per aïllar trams per reduir les afectacions quan es produeixin incidències.

Un cop en marxa, la línia permetrà millorar el servei a 340.000 abonats. De fet, la seva implementació forma part del Pla Ciutat que van signar consistori i companyia, amb la intenció de preparar tota la xarxa de distribució de cara al previsible increment de demanda elèctrica en el futur. // ZS

Continua llegint

Societat

Rosari de problemes a l’Institut Consell de Cent

El centre vol renovar la seva imatge, consolidar el conserge que li van prendre i rehabilitar la façana

Publicat

on

L’Institut Consell de Cent, situat al situat al carrer de Carrera, 25, ha començat el curs amb tot un rosari de problemes. Un dels quals, i gairebé vital, la manca de conserge. El director de l’institut, Jesús Martín, denuncia com la manca d’una figura clau en el funcionament del centre va afectar a tota la comunitat educativa: “El 25 de juliol [el Consorci d’Educació de Barcelona] ens van informar per correu que ens treien el conserge. El motiu era que el necessitaven en un altre lloc”, recorda Martín.

Tot i aquestes primeres setmanes, l’institut ha aconseguit superar la fase crítica. Des del 23 d’octubre, el Consell de Cent compta de nou amb un conserge, contractat fins al 2027. “Al principi, només ens deixaven que treballés mitja jornada, però el necessitàvem a la tarda també. No el podíem compartir amb un altre institut, com s’havia plantejat. La figura d’un conserge va més enllà d’obrir i tancar el centre”, explica el director.

Problemes estructurals i autonomia limitada

Però més enllà de la problemàtica amb el personal essencial, l’institut també ha començat a patir problemes estructurals. “Fa anys [des del Consorci] ens van dir que millorarien l’estat de la façana, però mai ha estat així”, lamenta Martín. La pell de l’edifici s’ha deteriorat fins al punt que parts de la façana corren el risc de caure al carrer. Una circumstància que representa un perill per a la seguretat dels vianants i de la comunitat educativa. Encara que l’institut ha assumit de la seva butxaca algunes reparacions, la magnitud del problema supera la seva capacitat econòmica com a centre educatiu.

Un canvi d’imatge

“Volem canviar la mala fama que tenim com a centre. Som l’institut públic del Poble-sec i volem que vingui més gent del barri, no només la diversitat d’origen estranger, per exemple”, expressar el director. Tanmateix, considera que les condicions de l’edifici i la zona on es troba ubicat no ajuden a encarar aquest canvi de rumb.•

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024