Connecta amb nosaltres

Cultura

No te’n fiïs

L’escriptor del barri, Isaac Cortés, ens ha enviat un conte sobre un segrest…

Publicat

on

(En aquesta història no s’ha maltractat cap animal, tampoc el gat que hi apareix)

Segrestar-li el gat no va ser la primera de les opcions. Havia provat d’acostar-me a la veïna demanant-li la sal, l’oli i fins i tot el sucre. Però res. No hi havia manera d’entaular una conversació amb ella i això em martiritzava, perquè m’agradava obsessivament. La idea del segrest, se’m va ocórrer un dia que observava la seva porta des de l’espiell de la meva. Em vaig adonar que, de vegades, quan arribava a casa, el gat se li escapolia entre les cames i es quedava atrapat a l’escala de l’edifici, fins que ella se n’adonava i sortia a buscar-lo. Vaig haver de fer guàrdia uns quants dies amb l’ull clavat a l’espiera i una tarda; patapam! Cop de porta i gat descuidat al replà. Vaig ser ràpid i no em vaig endur cap esgarrapada. Cal dir, que ja ho tenia tot a punt perquè l’animal se sentís com a casa seva; el millor dels pinsos, un llitet de viscoelàstica i la sorra perquè pogués fer les seves necessitats. De seguida vaig sentir l’eco de la veïna cridant el nom del gat. Va picar el meu timbre i em va preguntar si l’havia vist. Vaig respondre-li que no en sabia res. L’endemà, tot el barri estava ple de cartells amb la foto del felí i el telèfon mòbil de la veïna: Gat perdut. Vaig trucar-li i vaig proposar-li, educadament, fer una batuda conjunta. Quatre ulls veuen més que dos, veïna; vaig dir-li. Ella va acceptar agraïda. Vam recórrer el Poble-sec de punta a punta, mirant sota cada cotxe, preguntant a les botigues, als bars, fins i tot a l’església de Santa Madrona, on vam acabar posant una espelma i vam fer una pregària en nom de l’animal. Cansats, vam caminar cap al carrer Blai, on vam sopar plegats. Va ser llavors que, entre tapa i cervesa, vam connectar. Per fi! Creieu-me, va ser meravellós. Ens vam acomiadar en el replà, fent-nos un petó curt als llavis. El pla, sens dubte, estava funcionant. Abans d’entrar a casa, ja havia decidit tornar-li el gat l’endemà, volia fer veure que l’havia trobat a prop de l’edifici i endur-me el mèrit. Però, malaguanyat Karma! Tan bon punt vaig creuar el rebedor, em vaig trobar l’animal ajagut al bell mig del menjador amb el rigor mortis estampat als bigotis. Vaig provar de reanimar-lo utilitzant un protocol de primers auxilis prou acurat, però el malparit estava més mort que en Tutankamon. I just en aquell maleït moment, va sonar el timbre. Era la veïna, amb dues birres a les mans; fem l’última? D’una revolada vaig haver de guardar el llitet, la sorra, el pinso i vaig amagar el cadàver al congelador.

Tot anava fantàsticament bé. Ens vam beure les cerveses, ens vam petonejar i quan el llit ens reclamava per consumar l’estrena del nostre amor, la nevera va miolar amb una estridència que em va delatar. Ja us podeu imaginar el desastre. Quasi em denuncia, a sobre que li havia cuidat l’animal! I és que avui dia no te’n pots fiar del veïnat, tenen massa vides, com els gats.

ISAAC CORTÉS i DOMINGO (Instagram: @isaacicd)

Continua llegint

Cultura

L’escena musical es revifa a El Molino i Paral·lel 62

Publicat

on

El Poble-sec és, sens dubte, un epicentre de l’activitat musical de Barcelona amb El Molino i la sala Paral·lel 62 (antiga BARTS) com a protagonistes. El primer, reobert no fa ni una setmana (amb una oferta que combina música, gastronomia i còctels), presenta una oferta d’artistes internacionals que abasten des del jazz fins al flamenc, amb alguns dels noms més destacats de l’escena actual.

Entre l’extensa programació de la mítica sala, destaca el concert del 8 de novembre, en el qual el saxofonista de Nova Orleans Donald Harrison buscarà transformar l’espai en un club de jazz de la seva terra natal. En paral·lel, la llegenda del jazz Eliane Elias actuarà els dies 9 i 10 de novembre.

El 17 de novembre arribarà el trompetista Keyon Harrold, reconegut per la seva fusió de jazz, soul i afrobeat, mentre que els germans Hernández, de ‘Maestro Espada’, portaran el folklore de la seva terra el 21 de novembre.

La cantautora Mayte Martín farà un homenatge al passat i un agraïment al flamenc el 23 de novembre, i el 24 de novembre la saxofonista Lakecia Benjamin revisitarà el seu àlbum ‘Phoenix’. El 5 de desembre serà el torn del Lluc Casares Sextet, amb un repertori jazzístic influenciat pels grans mestres que el van inspirar.

A banda d’aquests concerts, ‘El Molino’ comptarà amb espectacles de stand-up, o monòlegs en viu, per tal d’oferir propostes per a tota classe de públic i convertir-se en la referència del gènere.

Paral·lel 62

Pel que fa a la sala Paral·lel 62, aquesta tornarà a programar per onzena vegada El Petit Príncep (a partir del 5 de desembre). A més, el Festival de Jazz de Barcelona portarà Shabaka aquest 30 d’octubre, i la multiinstrumentista MARO visitarà l’espai el 10 de novembre, en un concert que serà l’última oportunitat de veure-la amb els guitarristes Pau Figueres i Darío Barroso. •

Continua llegint

Cultura

MiróMatisse: més enllà de les imatges

La Fundació Joan Miró presenta, fins al febrer de 2025, aquesta exposició amb la col·laboració del Musée Matisse de Niça

Publicat

on

Per

L’exposició MiróMatisse: més enllà de les imatges arriba per desafiar clixés i posar de manifest les profundes connexions entre dos grans artistes, Henri Matisse i Joan Miró. Encara que pertanyen a generacions diferents –Matisse va néixer el 1869 i Miró el 1893– i estan associats amb moviments artístics diversos com el fauvisme i el surrealisme, respectivament, la mostra revela les relacions constructives entre les seves obres i concepcions de l’art.
Aquesta exposició, a la Fundació Miró, no només es basa en la biografia dels artistes, sinó que explora com van influir-se mútuament a través de les seves crítiques a la tradició de les imatges a Occident. Més enllà d’allò superficial, l’exposició busca analitzar moments decisius en què les influències van ser especialment productives, com el pensament del fauvisme en Miró a finals de la dècada del 1910 i l’estímul que les obres de Miró van aportar a Matisse a mitjan anys trenta. Finalment, MiróMatisse: més enllà de les imatges compararà les pràctiques compartides dels dos artistes, incloent llibres il·lustrats i grans composicions monumentals, culminant en una confrontació final entre les seves obres més significatives, que posen de manifest el seu llegat artístic. L’exposició és una oportunitat per redescobrir i reevaluar el treball d’aquests dos mestres de l’art modern.

Continua llegint

Cultura

Un psicòleg enamorat

L’escriptor i psicòleg Ismael Clavero ens ha enviat un conte on ens parla del poder de les dedicatòries als llibres…

Publicat

on

Per

Algun diumenge, passejant per les parades del mercat de llibres de segona mà, a Sant Antoni, m’he topat amb la meva obra: Viure en parella. Una guia imprescindible. D’entrada m’empipa que el lector s’hagi desfet per quatre cèntims d’un títol que tant em va costar d’escriure. Però després, com a bon psicòleg especialista en el món de la parella, no puc estar-me de tafanejar si hi ha anotacions als marges o alguna dedicatòria d’amor a la primera plana. Poc em podia imaginar trobar-me la meva de pròpia:
Per a tu, Pep,
a qui més estimo.   
Per sempre junts.
Emili
És l’exemplar que havia regalat a qui, fins fa quatre dies, era el meu company de vida.
–Quan li han portat aquest llibre?– he inquirit al venedor, un paio ventrut amb els botons de sota la camisa descordats.
–Fa una estona. Me l’ha dut un noi escanyolit i una mica malgirbat.
El Pep, no hi ha dubte.
Quan l’home s’ha tombat per atendre altres clients, he amagat la meva obra sota l’americana i m’he esvanit silenciós, com un gat afamat. Instintivament, m’he dirigit cap on ha estat casa meva, a prop d’El Molino, on he viscut cinc anys amb el Pep. L’he caçat al portal en plena mudança, ajudat per un nano de rínxols rossos deu anys més jove que jo. Traïdor!
Quan han pujat a buscar més paquets, m’he apropat al portal i he entaforat el llibre dins el camal d’uns texans que sobresortien d’una de les capses. Abans, hi he afegit una renovada dedicatòria a sota de l’antiga: Cabró!
Passada una estona, mentre dinava a casa els pares, se m’ha dibuixat un somriure venjatiu al rostre, imaginant la cara del Pep quan es retrobi amb la meva obra una altra vegada.
Al següent diumenge el maleït llibre tornava a estar a la mateixa parada de Sant Antoni. Aquest cop, el llibreter revingut no m’ha tret l’ull de sobre i he hagut d’afluixar quinze euros per endur-me’l. Seguidament, m’he assegut en un banc, absent. Un transeünt m’ha preguntat si em trobava bé. No he respost.
Dilluns al matí, abans d’obrir el meu consultori, he anat a l’oficina de correus per reenviar el llibre a l’única adreça que em queda del Pep: l’institut on fa de mestre.
Diumenge, no m’he pogut estar de tornar a Sant Antoni i tan bon punt el llibreter m’ha vist venir de lluny, m’ha cridat agitant el llibre amb el braç.
–Senyor Emili, aquí!– Els ulls li brillaven.
Com és que sap qui soc? Haurà guipat la fotografia de la contraportada?
Al ja cèlebre full de dedicatòries n’hi consta una nova del Pep: hola, seràs capaç de deixar-me en pau?
En exhibir tres bitllets de cinc, el paradista m’ha fet que no amb l’índex:
–Són cent vint-i-cinc. Els llibres amb història augmenten el seu valor…
–Em pren per ximple?
Ara mateix, i havent fet auto-teràpia, estic centrat en la redacció del meu segon llibre: Decàleg per tancar una relació de parella satisfactòriament. Però una obsessió malaltissa comença a pertorbar-me les nits d’insomni: enviar el nou manuscrit quan l’hagi enllestit a ja sabeu qui.
ISMAEL CLAVERO (www.enequilibri.net)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024