Connecta amb nosaltres

Història

17 de març de 1883: s’inaugura el Cementiri de Montjuïc

És el cementiri més gran del municipi

Publicat

on

L’alcalde Rius i Taulet, el 17 de març de 1883, inaugura el llavors denominat cementiri nou de Barcelona, també conegut com Cementiri del Sud-oest o de Can Tunis, per la seva ubicació al vessant de la muntanya de Montjuïc a la zona d’aquest nom. L’arquitecte encarregat de les obres és Leandre Albareda.

Ja a l’edat mitjana, des del segle XI es tenen notícies que a la muntanya de Montjuïc, hi havia hagut el cementiri jueu de la ciutat i se sap que les comitives fúnebres sortien pel portal de Santa Madrona, per anar cap al vessant est de la muntanya, a la zona dels voltants del monument de la Sardana en l’actualitat, on s’hi ha localitzat l’antiga necròpolis hebrea. Cal pensar també que els diversos noms de la muntanya que ha anat reben –Monsjudeigus, Monsjudaicus o Montjuïc– fan referència a aquesta relació del lloc amb la comunitat jueva, tant perquè molts hi tenien terres en propietat, com pel cementiri que hi estava situat.

Fins a mitjans del segle XVII, a la ciutat de Barcelona el morts eren enterrats al voltant de les esglésies. Per raons d’higiene, el bisbe Climent el 1775 fa construir un nou cementiri fora de la muralla de la ciutat, que és el cementiri del Poblenou, tot avançant-se a la disposició administrativa que ho va obligar el 1787. A mitjans del segle XIX s’enderroquen les muralles i aquest fet origina un important increment, efectiu i previsible, de la població, en una Barcelona a les portes de l’Exposició Universal de 1888.

Altres cementiris

Excepte Collserola, la resta de cementiris de la ciutat –Sant Andreu de Palomar, Horta, Sant Gervasi, les Corts, Sarrià i Sants– tenen tots el seu origen al segle XIX, quan eren totes viles independents. Només el de Collserola es va crear al segle XX, el 1972.

L’actual cementiri de Montjuïc té una superfície de més de mig milió de metres quadrats, que el fa el més gran del terme municipal; cal recordar que el cementiri de Collserola es troba al terme municipal de Montcada i Reixac. El cementiri de Can Tunis té més de 150.000 sepultures. Des de la seva obertura, té espais reservats a altres religions i per a persones que no es permetia enterrar en els recintes sagrats de l’església catòlica.

El 2013, la Col·lecció de Carrosses Fúnebres de l’antiga seu de Cementiris de Barcelona es traslladà a un nou espai situat a l’accés principal del cementiri, al passeig de la Mare de Déu del Port. L’itinerari de la visita al cementiri ens descobreix un notable nombre d’obres escultòriques, als panteons sobretot de famílies benestants; i una infinita relació de personatges que hi estan enterrats, que recorda l’evolució de la història de la ciutat dels darrers segles. De l’entrada en servei del cementiri de Montjuïc, ara fa 140 anys.

 

Continua llegint

Història

La font de la plaça d’Espanya

Publicat

on

Per

La porta d’entrada a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929 era la plaça d’Espanya, amb la font commemorativa al centre. Aquesta obra de Josep Maria Jujol està formada per un estany central d’aigua de planta triangular que s’orienta en direcció a les sis vies que convergeixen a la plaça.

La columnata, també triangular, amb espais esfèrics per col·locar-hi grups escultòrics, representa els tres mars de la península Ibérica amb els seus principals rius: l’Ebre, amb els seus afluents, envia l’aigua al Mediterrani, mentre que el Guadalquivir i el Tajo ho fan a l’Atlàntic i uns petits rius ho fan al Cantàbric. Tots aquests rius estan representats per escultures de Miquel Blai.

A cada un dels vèrtexs superiors del triangle, amb escultures dels germans Oslé (Miquel i Llucià) s’hi representa l’Abundància, la Salut Pública i la Navegació com a símbol dels fruits que dona el mar. A cada cantonada del triangle hi ha una columna amb inscripcions que simbolitzen la Nació Espanyola, amb Ramón Llull, Santa Teresa de Jesús i Sant Ignasi de Loiola; la Proesa, amb Pelayo, Jaume I i Isabel la Catòlica i la Cultura amb Ausiàs March i Cervantes.

A la part superior de la columnata hi ha un peveter amb foc i tres Victòries de l’escultor Frederic Llobet que simbolitzen la Religió, les Arts i l’Heroisme com a base del sacrifici d’Espanya per la civilització.

El foc, com a contrapunt de l’aigua, així com tots el altres símbols, volen representar un poema d’arquitectura-escultura d’Espanya dins la plaça del mateix nom, tot i que durant la inauguració de l’Exposició la plaça d’Espanya encara no estava acabada. 

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint

Història

6 de maig de 1995 | S’inaugura el parc de les tres xemeneies i el mirador

Publicat

on

Fins a finals del segle XX, la zona del Poble-sec que actualment es coneix com a Hortes de Sant Bertran, era el sector més industrial de tot el barri. Això era degut a dos motius: les dues centrals elèctriques de Mata i de Carrera, i la proximitat immediata del port. Per aquesta raó, l’espai va ser ocupat per indústries relacionades amb aquestes activitats i per molts magatzems, necessaris per a la gestió fabril i comercial.

D’una banda, el port va anar creixent, especialment a partir dels anys 60, cap al sud, és a dir, cap a Can Tunis i la Zona Franca. Això va motivar el desplaçament de les indústries i serveis inherents, cap a la nova d’influència portuària. Així, molts dels antics magatzems i de les fàbriques, petites i mitjanes, van quedar en desús. Aquest fet va possibilitar la construcció de blocs nous d’habitatges, com els de Vila i Vilà – Palaudàries – Albareda – Puig i Xoriguer; i també dels de la cooperativa de Sant Pere Claver dels anys 70 i 80. També es van crear nous serveis, com la llar de la fundació Arrels a Puig i Xoriguer, el 2007; l’hotel Grums, el 2011 (abans editorial Escudo de Oro); o, el 2012, el centre cultural Albareda.

D’altra banda, la central tèrmica del carrer de Carrera, que abastia d’electricitat els tramvies de la ciutat des de 1899, va quedar fora de servei el 1968, quan es va tancar la darrera línia que subministrava. De fet, on s’emmagatzemava el seu carbó, es va obrir l’institut Consell de Cent (1996), un centre de secundària que des de feia anys reivindicaven els veïns.

Pel que fa a la central elèctrica de Mata, la de les tres grans xemeneies que abastien d’electricitat la ciutat, va funcionar entre 1895 i 1987, per després ser desmantellada. Coneguda popularment per La Canadenca, era la fàbrica més important del barri, la seva lluita obrera de 1919 havia aconseguit establir la jornada de vuit hores; i va tancar després de gairebé un segle de servei. Amb les transformacions dels Jocs Olímpics es van fer els edificis que actualment envolten les tres xemeneies, propietat llavors de Fecsa-Endesa i de Red Eléctrica Española (avui dia en estat deplorable). Un cop alçats aquests blocs, destinats a oficines i serveis, es va urbanitzar el parc de les Tres Xemeneies a tot l’espai que havia quedat buit. Una zona verda que s’inauguraria el 6 de juny de 1995.

En paral·lel, després d’uns notables treballs de transformació, la zona compresa entre la vorera de muntanya del passeig de Montjuïc (que abans ocupaven fàbriques, magatzems i alguns habitatges) i els jardins de Miramar i l’antic camí del castell, dit de la Vinyeta, va passar a formar part del nou Mirador del Poble-sec, inaugurat per l’alcalde Maragall en la mateixa data. Recentment, s’han remodelat aquests jardins per la degradació a què havien arribat.

De la inauguració del parc de les Tres Xemeneies i del Mirador del Poble-sec, ara fa 30 anys.

Continua llegint

Història

La plaça de l’Univers

Publicat

on

Per

Un dels llocs que no ha perdurat amb el temps, i que era un dels espais més emblemàtics de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929, és la plaça de l’Univers, situada a l’avinguda Maria Cristina, entre el Palau de Comunicacions i Transports i el Palau de Projeccions. Era un petit jardí d’aigua i llum projectat per Carles Buïgas amb l’escultura El Treball de l’escultor Josep Llimona.

Al fons es podia observar el Palau d’Art Tèxtil i al costat la imponent Torre de la Llum, de 50 metres d’alçada i de forma molt similar a les torres venecianes de la plaça Espanya; per a la seva il·luminació es van utilitzar 164 llums tubulars per a la cúpula, 330 per al far i 319 per a les balustrades al voltant del cos central, il·luminat amb 20 reflectors.

Al voltant del jardí d’aigua i llum hi havia deu pavellons privats coronats per un sostre esglaonat que a la nit quedava il·luminat i donava una sensació de majestuositat amb la Torre de la Llum al fons.

Un dels pavellons privats, situat a l’entrada d’aquesta plaça, era el d’Electric Suppliers Co. SA que fou l’empresa encarregada de realitzar tota l’electrificació de l’Exposició de 1929, després d’aconseguir guanyar la licitació per donar llum a tota la muntanya de Montjuïc per a l’esdeveniment.

A banda d’aquest pavelló, i entre d’altres, en aquesta plaça també hi havia els pavellons de Paper de fumar Bambú i de la Compañía de Seguros La Equitativa.

De dia aquesta plaça era una atracció pel seu traçat i per l’especial equilibri de dimensions, i a la nit convertia en realitat un somni de fades amb els jocs d’aigua i llum. •

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024