Una etapa prolífica en premis consoliden l’escola concertada com a centre innovador i compromès amb la realitat social del Poble-sec
La Xarxa Jesuïtes Educació aplega prop de 12.000 alumnes, atesos per més de 900 educadors / Ana Inés Fernández
@molina_jordi /Les llàgrimes desesperades dels infants de P3 donen el tret de sortida a un nou curs per l’escola Sant Pere Claver. A l’esquena, un triplet de guardons precedeixen una temporada marcada, un any més, per les retallades. A l’horitzó, un doble objectiu: mantenir el model inclusiu i innovador de l’escola; i fer un nou centre d’ESO per donar continuïtat al projecte més enllà de la Primària. Segons la directora de l’escola, M. Àngels Brescó, “la nostra ambició és que els nostres alumnes rebin la mateixa educació que rebrien en qualsevol escola d’elit, tot i les problemàtiques socials que viuen les seves famílies”.
Malgrat les retallades de l’administració, que ha deixat de becar la sisena hora a les famílies amb menys recursos, l’equip docent de Sant Pere Claver ha aconseguit mantenir el nivell educatiu. Ho demostra el guardó Baldiri Reixach —veure vídeo—, “un reconeixement al foment del català com a llengua de cohesió social”, explica Brescó, que reivindica la contribució de l’escola a millorar la convivència i el diàleg intercultural del barri. “Els alumnes estrangers no haurien de superar el 50% per evitar el risc de guetització, però tenim el compromís d’educar els infants vinguin d’on vinguin”. El més important, diu, “és que el barri no vegi com una limitació l’alt volum de nens i nenes d’origen estranger —el 72% en aquest cas—, sinó com una riquesa”.
Una alumna de P4, en el seu segon dia de classe / Ana Inés Fernández
Innovació i projecte PILE
El premi “Inventar és divertit”, atorgat pel Museu d’Invents de Barcelona, i el Premi Fundació La Caixa, que atorga l’Obra Social de l’entitat juntament amb la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País (SEBAP), reforcen l’aposta per la innovació d’una escola 2.0. Amb els recursos obtinguts, s’han iniciat projectes educatius amb iPads, de la mateixa manera que amb anterioritat s’havia fet amb portàtils. “La filosofia del centre és invertir en innovació tot el que guanyem amb premis”. Les noves tecnologies –les escoles tenen compte de Twitter, Facebook i Youtube— conviuen amb una altra aposta: la del projecte PILE. És a dir, incorporar l’anglès de forma integral en el conjunt de les matèries, més enllà de les tres hores setmanals habituals.
Religió o espiritualitat?
Davant els prejudicis que molts pares i mares mantenen en l’escola concertada i religiosa, Brescó es defensa explicant que “s’educa en l’espiritualitat, buscant el que uneix les diferents creences i fugint de les contradiccions entre les tradicions de cada religió”. Segons la directora, lluny de l’adoctrinament en la fe cristiana, es treballa per aconseguir que els alumnes s’interpel·lin a ells mateixos i escullin la persona que volen ser. Avui dia, a Catalunya, les vuit escoles vinculades a la Companyia de Jesús formen la Xarxa Jesuïtes Educació, que aplega prop de 12.000 alumnes, atesos per més de 900 educadors.
Clica aquí per veure el reportatge fotogràfic