Joan Cabot (@joancib), rector de la Parròquia de la Mare de Déu de Lurdes (@PquiesPoblesec)
Joan Cabot, de l’equip de capellans del Poble-sec, davant de la parròquia de Lurdes / Ana Inés Falcone
@molina_jordi / Va ser clau en el procés de normalització de grups com els Ñetas o els Lating Kings. El capellà Joan Cabot, un referent en matèria d’inclusió social, demana esforços als qui arriben, però sobretot a la societat acollidora. Crític amb l’ala més conservadora de l’Església, diu que el passat anarquista del Poble-sec ha marcat el tarannà de les parròquies del barri.
Què caracteritza a les quatre parròquies del Poble-sec que, des de febrer, formen una de les dues unitats parroquials de Barcelona?
Segurament el nostre compromís social. Cal tenir en compte que és un barri històricament progressista, amb un passat obrer i anarquista. Encara avui es respira aquest esperit que a mi, personalment, no m’incomoda. Combrego amb moltes de les revolucions que s’han fet en aquest barri.
Se t’atribueix l’etiqueta de capellà progressista.
No sóc gaire d’etiquetes. Sí que és cert que vinc d’una tradició d’esquerres, per a mi l’Església que no s’identifica amb el compromís social no és l’Església de Jesús. Però penso que hi ha molta més gent d’Església treballant a partits d’esquerres i sindicats del que molts es pensen. Malgrat la imatge que tenim, som un sector on hi ha de tot.
De vegades, l’esquerra s’oblida dels sectors més moderns de l’Església.
De la mateixa manera que l’anticatalanisme ven fora de Catalunya, els partits d’esquerres saben que un discurs anticlerical ven entre el seu electoral. Ho trobo injust, però per altra banda entenc que les opinions de segons quins bisbes no ens fan cap bé a la imatge d’obertura que necessitem. Penso que no es pot parlar d’una Església de dretes, hi ha de tot, com a tot arreu. La simplificació mediàtica sempre és injusta.
La simplificació mediàtica també va ser injusta amb grups de joves com ara els Ñetas o els Latin Kings? Tu has treballat amb ells intensament des de 2005.
El terme banda té moltes connotacions negatives. Calia impulsar un procés sense gaires focus que ens permetés treballar amb aquests joves. L’Ajuntament i un equip d’antropòlegs van tenir la determinació de fer-ho i la nostra Parròquia de Lurdes era un dels espais de reunió. Els joves van connectar fàcilment amb mi pels seus interessos espirituals i, a poc a poc, em van anar demanant orientació.
Què en treus d’aquella experiència?
Vaig entendre la seva necessitat d’agrupar-se. Arribaven a Catalunya creient que això era el paradís, el ‘Dorado’, deien. Un cop aquí es trobaven, primer, amb uns pares que coneixien, atès que arribaven mitjançant processos de reagrupació familiar i, segon, amb una societat a la qual no encaixaven. S’havien d’agrupar per sentir-se reconeguts.
El Poble-sec és un barri acollidor?
S’està fent una gran tasca. Hi ha una xarxa social molt consolidada que ha evitat moltes dificultats de convivència. Ara bé, hi ha els prejudicis habituals de la societat. Si els que fan soroll són un grup de castellers no es valora de la mateixa manera que si són un grup de dominicans. I a barris com el Poble-sec o el Raval, on el contacte és inevitable, és més fàcil que hi hagi conflictes que a Pedralbes, per exemple.
La inclusió social és una responsabilitat compartida.
Quan en plena reunió arriba una persona nova, és evident que els que hi érem hem de moure les cadires per fer-li lloc. Si volem ser una societat acollidora ens hem de moure per permetre que els nouvinguts trobin el seu espai. Ells s’han de moure, però nosaltres també.
Molts nouvinguts passen abans per les parròquies que pels serveis socials.
Ens passava sovint, sobretot amb nouvinguts d’origen llatinoamericà, que busquen a l’Església una assistència que en els seus països d’origen és habitual però que aquí la fem a través dels serveis socials. La nostra primera tasca és explicar quins són els circuïts més adients per a cada cas. Prop d’un 70% dels grups de catequesi al barri són d’origen nouvingut.
Amb quin terme et quedes: solidaritat o caritat?
Avui l’Església ja no entén la caritat com el fet de donar almoina. De fet, la feina que fem des de les parròquies està molt professionalitzada. Càritas, per exemple, està perfectament homologada al treball social. Tenim molt clar que el primer nivell d’atenció social és de l’administració.
Tens la sensació que la percepció de l’Església va a la baixa?
Es respecta força Càritas, però no tant el conjunt de l’Església. Tenim la sort que el nou Papa ha canviat una mica aquesta visió. Les formes són molt més amables i, sobretot, és capaç de fer uns canvis per posar al dia la institució. La moral cristiana ha de ser una oferta, no pot ser una imposició.