@orioladbe / L’escola Tres Pins i l’IES Consell de Cent són els únics centres de Catalunya que aposten per una educació inclusiva tant per alumnes sords com oïdors.
Amb la inclusió dels estudiants sords com un dels seus objectius principals, l’Escola Tres Pins i l’Institut Consell de Cent aposten per un ensenyament bilingüe que permet aprendre conjuntament tant als joves sords com als que no ho són. Són els dos únics centres a tot Catalunya que fomenten una educació primària i secundària on conviuen alumnes oïdors i alumnes sords.
Dinàmica de les classes
Xerrada a l’IES Consell de Cent amb intèrtreps de signes
Tant al Tres Pins com al Consell de Cent tenen un equip de logopedes y psicopedagogues del CREDAC Pere Barnils assignat que acompanya els mestres a cada classe. La Núria Roig, coordinadora d’atenció a l’alumnat sord de l’IES Consell de Cent, destaca que aquest sistema varia lleugerament al Batxillerat, on en lloc de psicopedagogues hi ha intèrprets. “Les psicopedagogues formen part de l’equip docent del centre, mentre que els intèrprets són personal extern a l’institut, és a dir, no participen als claustres de professors ni influeixen en la dinàmica de les assignatures o les notes dels estudiants.”
Pel que fa al pla d’estudis, tots dos centres coincideixen en que la majoria de les hores lectives són conjuntes, fomentant el tracte igualitari entre els estudiants sords i els oïdors. No obstant això, a l’Escola Tres Pins es distingeixen dos àmbits de treball: per una banda treball conjunt amb el grup a classe i, per l’altra, treball en grups específics d’entre 3 i 5 nens sords.
A l’IES Consell de Cent afegeixen assignatures optatives on s’ensenya la comunicació bàsica en llengua de signes als estudiants oïdors i se’ls introdueix en la psicosociologia de la comunitat sorda perquè entenguin als seus companys, mentre que l’alumnat sord aprofita per fer reforç de lectura i de català i castellà amb logopedes. A més, a l’hora de fer anglès també ho fan en classes separades, ja que els alumnes sords ho fan en un altre nivell.
Relació dels alumnes sords i oïdors
Malgrat fomentar el tracte igualitari dels alumnes sords i els oïdors, els alumnes sords tendeixen a ajuntar-se més amb els altres alumnes sords, bàsicament per temes d’afinitat i facilitat comunicativa. “Conflictes pel tema de ser oïdor o no oïdor no n’hi han, conviuen molt bé, però tampoc podem dir que hi hagi una integració total entre uns i els altres” comenta la Núria Roig. No obstant això, “quan apareix la pilota de futbol a l’hora del pati, tothom hi juga”.
Tot i que els alumnes oïdors no acaben tenint un nivell competent en llengua de signes, sí que és cert que després de 4 anys junts a classe s’acaben entenent perfectament amb els companys sords, ja sigui amb llengua de signes, vocalitzant molt o amb mímica. Com a anècdota, la Núria explica que això és una eina que els alumnes acaben fent servir pel seu propi interès a l’hora de copiar en els exàmens. “Quan hi ha exàmens de tipus test o proves d’aquest estil s’han de vigilar molt les mans, que se les saben totes!”