Connecta amb nosaltres

Economia

Així ha anat la 28a Mostra d’Entitats

Publicat

on

El passat dissabte 9 de juny va ser un dia calorós i clar. Des de les 10 del matí, desenes de carpes es van anar instal·lant al Paral·lel, entre els carrers Radas i Tapioles, per celebrar l’edició número 28 de la Mostra d’Entitats del Poble-sec, la gran trobada del teixit associatiu que organitza any rere any la Coordinadora d‘Entitats. A cadascun dels estands s’hi podia trobar un o diversos representants de les 64 associacions i col·lectius presents a la Mostra, que es van encarregar de difondre i donar a conèixer la tasca que realitzen, tot repartint fulletons informatius i xerrant amb els curiosos.

Entre els visitants s’hi trobava la regidora del Districte Laura Pérez, la Consellera Carolina López i representats de diferents grups polítics municipals. En una de les carpes s’hi va exposar, per primera vegada, el cartell de la Festa Major del barri. Durant la jornada, l’escenari de la Mostra es va omplir amb exhibicions de tot tipus, a càrrec d’entitats com l’Associació de Veïns La França Xica, l’Associació Sahiua d’Equador o l’Associació Cultural d’Hondures. També hi va haver una cercavila, una rua bastonera i activitats per als més petits, com les que va organitzar l’agrupament Escola i Guies Baden Powell. En resum, un dia bonic i profitós en què les entitats van tornar a demostrar la força del teixit associatiu del Poble-sec.

Continua llegint
PUBLICITAT
Click to comment

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Economia

AICEC-ADICAE, o com vetllar pels interessos dels usuaris

Projecte en defensa dels consumidors

Publicat

on

Amb seu al Poble-sec, l’Associació de persones consumidores de Caixes, Bancs i Assegurances de Catalunya treballa, des de fa 20 anys, “en defensa de les persones davant els abusos del sistema financer i aquelles entitats que anomenen empreses del BOE: les que viuen dels favors polítics i jurídics de l’Estat i que constitueixen un lobby que imposa els seus fraus i vulneracions reiterades dels nostres drets”, tal com ells mateixos expliquen.

Des d’AICEC-ADICAE defensen l’acció col·lectiva com a via per fer front a aquests abusos: “Al defensar-nos conjuntament aconseguim establir noves normatives que beneficien a tota la societat”, afegeixen. També aposten per l’establiment d’unes vies paral·leles a la demanda judicial per a la resolució de problemes davant aquestes empreses. Però aquestes vies alternatives requereixen d’una gran força social compartida i, sobretot, d’una voluntat política i institucional, “que no sempre ens dona suport”, diuen des de l’Associació.

Formació i prevenció
L’altra pota en què treballa l’Associació és en la formació i prevenció per part de les persones consumidores en l’àmbit financer i d’assegurances, “per aconseguir un empoderament davant el bancari”. A la seu del Poble-sec –al carrer de la Creu dels Molers, 13– realitzen setmanalment cursos i debats formatius en diferents àmbits com l’habitatge, els productes bancaris, l’estalvi… I fins i tot realitzen un taller gratuït perquè els usuaris aprenguin com fer les seves pròpies reclamacions.

També posen en valor aquelles activitats empresarials que van consolidant-se dins el marc de l’economia social i solidària: “cal que totes les persones afectades per les grans empreses que ens deprecien, vulneren els nostres drets i ens estafen vegin que existeixen altres maneres de fer més ètiques i sostenibles amb el món i la societat que volem”, conclouen.

Continua llegint

Economia

Comença el procés participatiu del pla d’usos del Paral·lel

El pla no inclou la regulació de terrasses ni podrà reduir les activitats ja existents

Publicat

on

El Pla d’usos del Poble-sec està vigent des de fa dos anys. La seva limitació s’intensifica en funció de la mida dels carrers i, a Blai i Vila i Vilà, la regulació és més estricta. El de Sant Antoni es troba en fase d’aprovació inicial i, pel que fa a Ciutat Vella, s’acaba d’aprovar el setè Pla d’usos. Això posa de relleu que el futur Pla d’usos de l’avinguda del Paral·lel limita amb uns altres tres: “Hi ha temor de què el Paral·lel pugui acollir totes les activitats que els plans d’usos de l’entorn limiten i d’aquí neix la necessitat de crear-ne un de propi, perquè és una avinguda desprotegida”, explica la Lucía Zandigiacomi de la cooperativa d’urbanisme Raons Públiques, encarregada de dinamitzar el procés de participació per a l’elaboració del Pla.

Veïnat escèptic

El procés participatiu ha constat de quatre sessions en què el veïnat i les entitats han pogut informar-se sobre el sentit d’aquesta legislació i també han pogut fer propostes al respecte. No obstant, col·lectius com Som Paral·lel, la Coordinadora d’Entitats del Poble-sec o el propi Raons Públiques asseguren que la participació ha estat molt escassa: “Els processos de participació tan fragmentats són esgotadors i nosaltres som una mica escèptics perquè el grau d’incidència real del Pla d’usos és molt limitat”, explica Xavier Latorre, de Som Paral·lel.

El futur Pla que, segons l’Ajuntament, “té com a objectiu harmonitzar les activitats de pública concurrència per garantir l’equilibri d’interessos”, en realitat és una eina que només afecta a les futures llicències de bars i restaurants, comerços d’alimentació, centres culturals i activitats musicals. És a dir, que no regula activitats com l’hostaleria, els comerços no alimentaris ni les terrasses, i tampoc no pot reduir les activitats ja existents, ja que “únicament pot limitar la concessió de noves llicències”, tal com expliquen des de l’Ajuntament.

El veïnat, mentrestant, segueix reivindicant que el Paral·lel es converteixi en un nexe d’unió entre barris i que no esdevingui una nova via de monocultiu, “com ja ha passat amb el carrer Blai”, comenta l’Enric Francés, vicepresident de la Coordinadora d’Entitats del Poble-sec, qui afegeix que “quan el Pla estigui presentat farem les esmenes que considerem necessàries”.

Una avinguda amb identitat?
“No hi ha un sol Paral·lel. Els extrems estan sense acabar, la part de baix està enfocada a establiments culturals i d’oci nocturn –amb els problemes que comporta– i la part tocant a plaça Espanya té molta presència de bars i restaurants, mentre que la zona que va del Molino fins a la plaça dels Ocellets no té cap característica identitària”, així ho explica la Lucía de Raons Públiques, qui afegeix que una de les prioritats a l’hora de redactar el Pla d’usos és que es reflexioni sobre la identitat d’una avinguda que, per a molts, només és una frontera “que no se sap molt bé a qui pertany i, per tant, no genera interès”.

Pel que fa a l’escassa participació, la Lucía explica que estan buscant canals de participació alternatius que reflecteixin la diversitat de les diferents comunitats presents a la zona. “Per tirar endavant el projecte seria bo que la gent s’hi impliqui i comenci a veure el Paral·lel com a propi”, conclou.

Continua llegint

Economia

Copa menstrual amb missió social

Un producte que canvia vides

Publicat

on

Copa menstrual

La Julie Weigaard va viure tres anys a Kènia i va ser testimoni d’una realitat que és extrapolable a molts altres països en vies de desenvolupament: les noies joves i adolescents que viuen en la pobresa no es poden permetre comprar productes d’higiene menstrual i, espantades per tenir pèrdues en públic, es queden a casa sense anar a l’escola durant la seva menstruació, la qual cosa suposa el 20% de la seva escolarització. Quan la Julie va tornar, es va instal·lar al Poble-sec i va començar a treballar al CREC Coworking amb un projecte que canviaria moltes vides.

Un model d’economia social
Així és com va néixer Ruby Cup, una copa menstrual 100% de silicona que és reutilitzable fins a 10 anys. Aquest mètode resulta molt més saludable, còmode i respectuós amb el medi ambient que les compreses o els tampons, però això no és una novetat en sí mateixa, ja que la copa menstrual va arribar al nostre país amb força des de ja fa algun temps. Ruby Cup, però, va més enllà de les nostres fronteres i aposta per un model anomenat Buy One Give One, una campanya sostenible mitjançant la qual per cada copa menstrual venuda, l’empresa s’encarrega de fer-ne arribar una altra a una noia en edat escolar de les zones més desfavorides de diversos països.

A més, aquest mes de maig tenen un programa especial en què dupliquen les donacions, és a dir que per cada compra, es donen dues copes, perquè el 28 de maig és el Dia Mundial de la Higiene Menstrual. Des dels seus inicis l’any 2012 fins a l’any passat, s’han donat més de 50.000 copes a noies i dones de l’Àfrica i el Nepal, millorant així les vides de moltes persones d’aquestes regions.

Per a més informació i venda del producte a: www.rubycup.com

Continua llegint

Paral-lel OH!

Copyright © 2018 Zona Sec.