Connecta amb nosaltres

Cultura

‘To be, or not to be’ del Teatre Apolo

La situació econòmica, amb un munt de deutes, i la precària oferta artística estan deixant la sala del Paral·lel a la vora de l’abisme

Publicat

on

El Teatre Apolo es troba en una situació delicada i difícil. L’empresa que gestiona el teatre des de mitjans del 2017, Ethika Global Group –després de l’operació de compravenda del teatre, que va acabar en mans d’un inversor estranger– ha rebut diverses denúncies d’artistes i treballadors per impagament. Entre els denunciants hi figura La Maña, vedet que va fer el seu acomiadament dels escenaris a l’Apolo. El desembre de 2017 fa fer 20 funcions i encara no ha cobrat cap d’aquelles actuacions. Ella demana el cobrament dels prop de 90.000 euros que la gestora del local, Etika Global, li deu. L’empresa, que és una assessoria financera especialitzada en el mercat de divises, admet els deutes però de moment no ha pogut fer front a tots els impagaments.

L’aposta per Ricard Reguant

La gran aposta del teatre, en la nova etapa després de la compra del local, va ser el fitxatge d’un director artístic de renom: Ricard Reguant, creador de diversos musicals d’èxit. Però l’aposta no va funcionar i el primer gran espectacle, Rouge, va ser un fracàs econòmic i els espectacles succesius, com Sherlock Holmes y el destripador, tampoc van aconseguir un èxit de públic. Tot plegat ha deixat un panorama força negre en forma de deutes i mala imatge. L’empresa culpa el director artístic del fracàs i l’acusa d’irregularitats i d’haver-se lucrat cobrant drets d’autor de les obres que ha dirigit. Reguant, per la seva part, ha demandat l’empresa i li reclama 100.000 euros en concepte de sous. Però els deutes també esquitxen a petits empresaris, artistes, tècnics i tot un reguitzell de professionals que veuen com la seva feina està sent menystinguda i no recompensada com hauria de ser.

Canvi de gestor o de propietat

Amb una situació tan fosca la solució podria passar pel canvi de gestor o per la compra del teatre, amb una operació similar a la del Teatre Victòria que ha sigut comprat per Antonio Díaz (el Mago Pop) i que fa albirar temps d’èxits. Malgrat la falta d’experiència en el món de l’espectacle, Ethika Global Group anuncia que no farà més produccions pròpies i que nomenarà nou director artístic les pròximes setmanes. Tant Reguant com La Maña tenen por que la situació acabi en un concurs de creditors i que ningú cobri, i manifesten el seu desig que siguin uns altres els que gestionin el teatre.

ENRIC MESTRES

Cultura

Arriba el ‘Cosmere’ en català!

Mai Més publica Fills de la boira, el primer volum de la sèrie ‘Mistborn’

Publicat

on

Brandon Sanderson (1975) és un dels millors escriptors actuals de literatura fantàstica i de ciència-ficció que es va donar a conèixer amb Elantris, la novel·la que el va convertir en un veritable èxit de crítica i que va servir de carta de presentació pel seu univers fantàstic: el Cosmere.

El Cosmere va originar-se gràcies a Adonalsium, una forma de poder —no se sap ben bé si una persona o una divinitat— que condensa tota la màgia coneguda i que també és descrita com el poder de la creació. En aquest univers fantàstic és on transcorren les aventures d’una de les millors sèries de literatura fantàstica de tots els temps: Mistborn.

Avui, gràcies a l’editorial Mai Més, podem llegir aquesta sèrie per primera vegada en català en un dels projectes literaris més ambiciosos que ha conegut la literatura de casa nostra en les darreres dècades.

El primer volum, Fills de la boira, amb traducció de Marta Armengol Royo, ja es troba des del mes de febrer a les llibreries de tot el país. Si us agraden les trames plenes de màgia i acció, no deixeu passar aquesta oportunitat. Revoltes i intrigues us esperen en un univers fascinant on tot pot estar en mans d’una heroïna completament inesperada. No ho dubteu ni un segon més, llegiu Fills de la boira i descobrireu perquè aquest món cobert de boires i regit per un emperador immortal ha meravellat a tanta gent.

A més, mercès als esforços de l’editorial Mai Més, els lectors no haurem d’esperar gaire per llegir tota la trilogia de Mistborn, perquè El pou de l’ascensió i L’heroi de l’eternitat ens arribaran en català al llarg d’aquest 2025.

Enhorabona als lectors amants de la fantasia moderna, ha arribat el moment de gaudir de Sanderson (també) en català.

Continua llegint

Cultura

De la proximitat a la consagració, el viatge artístic de Miriam Bedoya

Publicat

on

La cantant lírica Miriam Bedoya ha protagonitzat un dels salts més inspiradors d’aquesta primavera. El mes de març, va oferir un recital ple d’intimitat i proximitat a la BiblioMusiCineteca, un espai cultural de barri que, amb gran vocació artística, es consolida com un trampolí essencial per a noves veus. Tanmateix, la sorpresa ha arribat aquest abril, quan Bedoya ha actuat al Palau de la Música Catalana, un espai de prestigi i excel·lència musical.

Per a l’artista, el camí fins aquí ha estat ple de constància i preparació. “És com caminar pel bosc amb la motxilla plena d’eines, i de cop t’apareix un riu. Pots esperar, o, si estàs preparada, t’hi llences”, explica amb emoció. “A vegades no tens temps d’assimilar res. Només dius: Estic preparada. I ho fas.”

No obstant això, Bedoya destaca amb gratitud el valor dels escenaris més petits, com el de la BiblioMusiCineteca: “Necessitem aquests espais per provar repertori, per preparar-nos i créixer. És on agafes seguretat i on comparteixes de prop amb el públic. Per a mi, llocs així han estat claus per continuar avançant i no perdre el ritme mentre em presento a audicions”.

“Va ser tota una experiència cantar al llegendari Palau de la Música com a solista i amb l’orquestra Conjunt Instrumental Sentiments. També va ser molt grat compartir l’escenari amb Yelen Montero i una oportunitat que s’ha fet realitat gràcies a l’Anna Slizinova”.

Continua llegint

Cultura

‘Sardenya: l’illa megalítica’ arriba al Museu d’Arqueologia

Publicat

on

Per

El Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC) ha inaugurat l’exposició internacional “Sardenya: l’illa megalítica”, una mostra que, del 16 d’abril al 2 de novembre, transporta els visitants a la civilització nuràgica de Sardenya, des del Neolític fins a l’edat del ferro. Per primera vegada fora d’Itàlia, aquesta exposició presenta més de 200 objectes arqueològics procedents de museus sards, amb el gegant de pedra de Mont’e Prama com a peça estrella.

La mostra, que ja ha recorregut prestigiosos museus com l’Hermitage de Sant Petersburg o el Museu Arqueològic de Nàpols, inclou estatuetes femenines del culte a la deessa-mare, exvots de bronze i un dels enigmàtics gegants de la necròpolis de Mont’e Prama (850-750 aC), conegut com Manneddu, un possible boxejador. Aquestes escultures, de més de dos metres, són considerades per alguns les primeres estàtues exemptes de la Mediterrània occidental. Descobertes el 1974 a Cabras, les estàtues acompanyaven una necròpolis amb 125 tombes, majoritàriament d’homes joves, i podrien representar guerrers, avantpassats mítics o herois divinitzats.

L’exposició, enriquida amb maquetes i reconstruccions 3D, ofereix una immersió en els paisatges i la cultura nuràgica. Promoguda per la Fundació Mont’e Prama, amb el suport de la Regió Autònoma de Sardenya i diverses institucions italianes, l’exposició es tracta d’una oportunitat única per descobrir tot  un capítol de la prehistòria mediterrània. 

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024