Connecta amb nosaltres

Economia

Les restriccions castiguen als restauradors, però beneficien als negocis locals

Els establiments locals rendibilitzen el tancament de les grans superfícies comercials i la prohibició de sortir de Barcelona els caps de setmana

Publicat

on

Primera pilota de partit salvada. Amb l’arribada de la campanya de Nadal els establiments comercials del Poble-sec ja han començat a engreixar la màquina enregistradora amb l’objectiu de deixar enrere un any per oblidar. Un daltabaix econòmic que, segons expliquen, tampoc els ha sigut tan dur com s’esperaven. La raó: el suport que s’han trobat des del veïnat.

“Podríem dir que fins i tot aquesta pandèmia ens ha donat un cop de mà, perquè molts veïns han descobert que tenen comerç al barri i no els cal anar fora a fer les compres”, emfatitza el portaveu de la Unió d’Associacions de Veïns del Poble-sec, Sergi Gázquez. “Molta gent que ha començat a teletreballar s’ha adonat que al costat de casa té una carnisseria, una fruiteria… i aprofita per adreçar-se molt més a aquest tipus de comerç per ajudar-los, quan potser abans optaven per comprar-ho tot per Internet o en grans empreses”, afegeix.

La supervivència del comerç de barri

Si bé al llarg dels darrers dies els informes econòmics han copat planes senceres de mitjans de comunicació per alertar del tancament de multitud d’establiments, des del Poble-sec els botiguers estimen que aquest succés s’ha focalitzat més a zones cèntriques que no pas perifèriques. “Els comerços del centre de la ciutat majoritàriament viuen del turisme, un fet que sobretot s’evidencia en el sector de la restauració: cap barceloní va a dinar a les Rambles; en canvi, el comerç arrelat als barris ha funcionat prou bé aquests mesos”, apunta Gázquez.

Un ritme comercial que, per incongruent que pugui semblar, s’ha vist esperonat per les restriccions sanitàries. Tant el confinament municipal dels caps de setmana, com el tancament de les grans superfícies comercials, els ha ajudat: “La gent que potser abans marxava fora, ara opta per fer la seva despesa en oci de cap de setmana al seu barri”, analitza el portaveu veïnal.

El paper del veïnat

En la mateixa línia, la llibretera de La Carbonera, Carlota Freixenet, confessa estar “prou satisfeta” de com ha avançat el seu negoci els darrers mesos. “Ja teníem la sensació que la gent del barri ens havia acollit, però després de la primera aturada que vam estar tancats hem tingut la sort que més veïns ens han volgut venir a conèixer”, afegeix. Si bé a la caixa de la llibreria s’ha fet notar el tancament del centre comercial Arenas o l’FNAC, ara es troben que fins i tot els clients ja els han començat a avançar les compres de Nadal: “Nosaltres això també ho agraïm moltíssim, perquè així ens trobem una campanya més esglaonada i els podem demanar amb temps tots els llibres que necessitin”.

Aquesta vitalitat comercial, però, la mateixa Freixenet considera molt difícil de poder trobar a altres zones de la ciutat: “Totes les botigues que estem dins d’un barri i comptem amb una xarxa al nostre voltant ens és més fàcil aguantar i resistir, perquè al final són els nostres mateixos clients els que no ens deixen caure”, agraeix.

L’ombra d’Amazon

Ara bé… fins a quin punt els gegants virtuals s’han menjat part del pastís comercial? Des de La Carbonera admeten que “Amazon és el mal encarnat i és l’enemic a batre”, encara que asseguren que els petits botiguers també s’han posat les piles per poder oferir la mateixa immediatesa: “Nosaltres mateixos ja hem començat a treballar en una botiga electrònica, tot i que de totes maneres tothom sap que si ens escriuen un correu electrònic demanant un llibre, en menys de 24 hores els responem”, subratlla Freixenet.

Mantenir els petits negocis

En tot cas, el mateix Gázquez observa com la població ha començat a prendre consciència sobre la importància de mantenir viu el comerç de proximitat: “Hem d’animar a la gent a comprar als petits negocis, perquè al final són les botigues obertes les que ens donen sensació de seguretat quan es fa fosc, omplen de vida els carrers i fan que el barri sigui un barri”, il·lustra. “Anar a comprar el pa a la Pepita i després el diari a l’Antonio és una forma de fer comunitat i xarxa entre tot el veïnat; si ho perdem perquè només comprem a Internet o grans empreses, aquesta vida desapareixerà i els barris passaran a ser indrets absolutament impersonals”.

La restauració, en la corda fluixa

Que els números els hi surtin als botiguers no és equivalent al fet que l’economia fluctuï positivament a tota la trama urbana. En el cas del sector de la restauració, la Covid-19 pràcticament els ha fet tancar (i no només per les dues ordres de cessar l’activitat pública que acumulen des de l’inici de la pandèmia). “No podrem recuperar els diners que hem perdut”, revela la portaveu de la Xarxa de Bars de Barri de Barcelona i gerent de l’establiment Petit Montjuïc, Marta Baldó.

Tal com explica la restauradora des del carrer de Sant Isidre, “ara ens trobem amb unes restriccions que encara duraran setmanes i en un període on el fred mai ens ha ajudat als que ens dediquem al sector”. “A tot això, a més, hem d’afegir que molts encara no hem tingut temps d’aclimatar les terrasses, fet que fa que la gent no tingui ganes ni de sortir fora”, resumeix.

Segons avança Baldó, la viabilitat de molts negocis dedicats a la restauració tindrà com a data clau els tres primers mesos del 2021. “En el nostre cas per exemple, som un bar molt petit i ara estem amb una ajuda als autònoms que s’allarga fins al mes de gener, però si ens tornen a confinar i hem d’estar dos mesos més tancats… aleshores sí que acusarem moltíssim els estralls”, adverteix.

De fet, la pràctica majoria de restauradors del Poble-sec es resisteixen a abaixar la persiana i, segons la propulsora de la Xarxa de Bars de Barri, la clau resideix en les dimensions dels establiments: “Els que hi som al barri hem persistit, perquè som models de negoci molt familiars i petits”. Un format empresarial que també els ha facilitat l’accés i l’adaptació als crèdits ICO, els quals s’han convertit en una “bombolla d’oxigen”. Pel que fa a les ajudes que els han ofert altres administracions com la Generalitat, en canvi, apunten que gairebé només els ha arribat per cobrir les despeses de gestoria.

Economia

Cervesa: dues alsacianes molt catalanes

Publicat

on

Per

Encara en ple estiu, sempre ve de gust prendre una refrescant cervesa o birra, mot aquest últim recentment incorporat al nostre diccionari normatiu. L’Estat espanyol va produir l’any passat 41,5 hectolitres de cervesa, el segon productor d’Europa després d’Alemanya, i el vuitè mundial. El sector representa l’1,3% del PIB, aporta a les arques de l’Estat 6.500 milions d’euros en impostos, i se’n consumeixen uns 58 litres per habitant i any, tot i que el turisme pot distorsionar les xifres.
La cervesa, coneguda a Barcelona des del segle XVI, no havia arrelat perquè es considerava una beguda exòtica i de sabor estrany. El Diario Evangélico, Histórico-Político li va dedicar un article divulgador el 1772. El mestre cerveser Felip Costa va obrir el 1806 el primer establiment on es va elaborar cervesa, però la birra no va guanyar adeptes fins el 1814, després de l’ocupació napoleònica. El 1838 l’italià Andrés Ansaldi obrí una fàbrica-despatx a la Rambla, davant l’església de Santa Mònica i el 1856 la ciutat tenia cinc fàbriques i consumia 5.000 ampolles diàries.
Moritz, arriba el 1851
Louis Moritz Trautmann va néixer a Pfaffenhoffen, un nom que sona a alemany, com tot a Alsàcia, ja que allà es parla una modalitat d’alemany, i va arribar a Barcelona el 1851. Gràcies als seus coneixements cervesers va trobar feina en la fàbrica del francès Ernesto Ganivet. El 1856 comença a elaborar la seva pròpia cervesa, el 1858 adquireix la fàbrica, i el 1859 la de l’alemany Joan Maurer del Portal de Santa Madrona, inaugurada el 1837, convertint-se en un dels principals productors de Barcelona. El 1864 inaugura la nova fàbrica de la Ronda Sant Antoni, llavors la més gran de l’Estat.
Damm, fugint de la guerra
Els alemanys van ocupar Alsàcia tres vegades. A la primera, a la guerra francoprusiana, August Kuenztmann Damm i el seu cosí Joseph Damm, fugen i s’instal·len a Barcelona. El 1876 produeixen una marca pròpia d’estil alsacià que ja porta una estrella de cinc puntes, i el 1905 Damm inaugura la fàbrica, avui seu social, al carrer Rosselló. El 1921 el símbol passa a ser la marca amb Estrella Dorada, d’estil Pilsen, (nom que conserva fins 1991 quan passa a dir-se Estrella Damm), i el 1928 es crea l’Estrella Roja, d’estil Munic, que després de la Guerra Civil deixa de produir-se. Franco no permetia cap Estrella Roja, encara que fos només una cervesa.
Moritz tanca el 1978, però la sisena generació de la mateixa família reobre el 2004 i avui produeixen cervesa Moritz a la fàbrica de La Zaragozana a Saragossa, propietat de la família, elaborada amb aigua Font d’Or del Montseny.
JOSEP MARIA TORREMORELL (Economista)

Continua llegint

Economia

La IA prehistòrica dels nostres dies

Publicat

on

Per

Al llarg de la nostra història han passat moltes coses. Al neolític, per exemple, vam aconseguir fer armes per caçar i fer foc per combatre el fred i coure el menjar. Però els nostres ancestres no sabien que estaven a la prehistòria, ells ho vivien com innovacions molts útils però no sabien que canviarien la història del planeta.

Amb els invents actuals com ara la intel·ligència artificial (IA) passa el mateix, tot i que ens quedem bocabadats quan veiem el que és capaç de fer la darrera versió de ChatGPT o Google Bard i altres eines, som realment a la prehistòria.

Per fer-nos conscients i traçar una ruta, la creadora del famós ChatGPT, OpenAI, ha publicat una escala de nivells de l’1 al 5. Aquesta classificació permetrà mesurar la intel·ligència dels seus models, referència de la IA generalista (AGI). D’aquesta manera podem saber on som i cap a on anem.

Ara, tot i que la IA és capaç de respondre a converses com si fos una persona, generar fotos, vídeos i veus totalment realistes, estem només al nivell 1, tot just arribant al 2! Per a OpenAI el nivell 2 és el nivell de coneixement equivalent a una persona amb un doctorat.

Segons aquest índex, en el 3, la IA podrà realitzar tasques en nom nostre com trucar i demanar hora, enviar un mail, etc. Imaginem poder dir a la IA, com si fos un secretari: ‘‘Si us plau, canvíem d’operadora a la més econòmica’’ o “reserva’m allotjament a Berga per aquest cap de setmana en mitja pensió”. Doncs això, segurament, és imminent en els propers 5 anys.

Però i els nivells 4 i 5? Això ja són paraules majors. En el nivell 4 la IA podrà trobar solucions a problemes que ara no en tenen o millorar els que els humans no hem sabut solucionar. Podríem parlar de millors medicines, predicció meteorològica precisa, reducció del canvi climàtic o problemes no resolts en astronomia i física com el de la matèria fosca o per què les lleis de la física clàssica i la quàntica són tant contraposades.

I ja en el nivell 5, la previsió és que la IA sigui capaç gairebé de realitzar el treball d’organitzacions completes. No es tracta de substituir les persones si no que ens dedicarem a tasques que requereixin interacció social: un judici, la creativitat o la comprensió més profunda… La resta de tasques mecàniques seran substituïdes per la IA. Si això arriba, serà el moment del nostre Judici Final? No ho crec, però sempre serem a temps de desendollar la màquina, per si de cas.

VÍCTOR CARBONELL

Continua llegint

Economia

Comerços i entitats a les xarxes

Publicat

on

Per

Aquest mes dedicarem la secció a algunes entitats i comerços del barri del Poble-sec que dia rere dia publiquen contingut, no només per promocionar els seus establiments o organitzacions, sinó que van més enllà i promouen la cultura i el coneixement.

Comencem per una de les associacions més reconegudes del barri, el Centre de Recerca Històrica del Poble-sec (CERHISEC). Des del seu compte d’Instagram @cerhisec, publiquen tot tipus d’informació històrica del barri, així com fotografies i vídeos inèdits. És com fer un salt en el temps a través del ciberespai. Una altra associació sense ànim de lucre i de promoció del barri és Orgull Poblesequí @poblesequi. Des d’aquest actiu compte van informant de tota l’activitat del barri del Poble-sec. Per conèixer totes les novetats també ho podem fer a través de l’Associació de Veïns i el seu compte @avvpoblesec.

Però els comerços no es queden enrere. Si bé la majoria ja disposen de les seves pròpies xarxes, alguns mereixen una especial menció per la seva alta activitat que va més enllà de l’autopromoció. Un bon exemple és la Drogueria La Campanera del carrer Elkano. Han fet el salt a les xarxes i en el seu compte d’Instagram @drogueriacampanera informen de manera molt simpàtica i educativa sobre els seus productes, com funcionen i quins són els més òptims per a cada tipus de problema domèstic. Tot una font d’informació fonamental.

Ara que som a l’estiu i bé de gust una bona cervesa fresca, no podem deixar de passar-nos per @abirradero, la cerveseria que va substituir el mític restaurant Abrevadero del carrer Vila i Vilà. En el seu compte a les xarxes, els propietaris informen com elaboren les seves pròpies cerveses, expliquen interessants històries sobre aquesta beguda i promocionen concerts i cates.

Finalment, s’ha de fer una menció especial als cracks de @fast_byte_informatica del barri de la Bordeta, prop de plaça Espanya, on Toni Rebolledo i els seus companys no tenen límits a l’hora de publicar gairebé a diari trucs i eines tecnològiques o, fins i tot, alguna que altra simpàtica història estrafolària que els passa en el seu dia a dia. És un compte també molt recomanable.

Esperem que aquest modest llistat ajudi a conèixer millor alguns dels serveis del barri i a promoure el seu impacte mes enllà dels seus límits físics.

VÍCTOR CARBONELL

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024