Connecta amb nosaltres

Cultura

Una disfressa per al més enllà

L’escriptor del barri, Isaac Cortés, aquest cop ens ha escrit un conte amb el rerefons del Carnaval, les disfresses i les altres realitats…

Publicat

on

L’Anna va ser la primera amb qui em vaig atrevir a parlar, ella no em feia por, suposo que perquè tenia la meva edat. La recordo amb els ulls enfonsats en el fosc i un cabell tan fi que semblava que se li hagués de despendre del cap. Se m’apareixia a les nits, quan apagava el llum de la tauleta. S’asseia als peus del meu llit i plorava. No em va costar gaire preguntar-li què li passava. Entre somics em va dir que la seva mare li havia promès una disfressa de mosqueter per Carnestoltes, i que no havia tingut temps a complir la promesa. També em va explicar que sempre l’havien disfressat de princesa, cosa que odiava.

Aquell febrer, els pares, com cada any, em van donar els diners per comprar-me la disfressa per Carnestoltes. Tan bon punt vaig entrar a la botiga vaig saber el que havia de fer. L’Anna se’m va aparèixer aquella mateixa nit, com de costum, plorant i quan la foscor ja havia engolit la cambra. Vaig regalar-li la disfressa de mosqueter. Em va fer il·lusió veure-la empunyant l’espasa i cridant el mític “u per a tots i tots per a u!”. Va jugar fins que el seu cos es va fondre amb la llum del matí. L’endemà vaig pensar que no la tornaria a veure mai més, però a la nit següent se’m va tornar a aparèixer amb la disfressa posada. Em va demanar que l’acompanyés fins a casa seva. Jo em vaig resistir, no tenia permís per sortir tot sol passades les nou de la nit, així i tot, me les vaig empescar per fugir sense que els pares se n’adonessin. Va resultar que vivíem a prop, jo al carrer Blai i ella al carrer de Piquer. Encara somric quan la recordo xalant i lluint la disfressa pel carrer, tot i que sabia que jo era l’únic que la podia veure.

Una veu femenina i gruixuda va respondre a l’intèrfon. A mi només se’m va acudir dir-li que tenia un missatge de l’Anna. No em va obrir. Però passat un minut una dona de l’edat dels meus pares va baixar fins al portal. “És la meva mare” em va dir l’Anna. La dona tenia l’esguard trist, exhaust de tant plorar. Em va preguntar si era amic de la seva filla, vaig fer que sí amb el cap i, llavors, em va preguntar què volia. No vaig saber que respondre, va ser l’Anna qui ho va fer, i vaig ser jo qui, com si fos el nino d’un ventríloc, vaig pronunciar en veu alta el missatge de l’Anna: ‘‘Mama no ploris més, estic bé, i sàpigues que al final, m’he pogut disfressar de mosqueter, t’estimo’’. Després, simplement, l’Anna es va esvanir.

ISAAC CORTÉS i DOMINGO (Instagram: @isaacicd)

Continua llegint

Cultura

Identitats acumulatives

La valenta confessió ‘queer’ de Fer Rivas no deixarà cap lector indiferent

Publicat

on

Fer Rivas (Barcelona, 1994), escriptora, directora escènica, dramaturga i escriptora és l’autora de Jo era un noi (Angle Editorial), un llibre de dol cru i descarnat, una veritable novel·la de formació (i de transició, si es vol), on hi trobarem un narrador que explicarà al seu pare —i a ell mateix, a l’ensems— tot allò que va callar —o no va gosar o poder explicar— al llarg de la infància i l’adolescència.

Fer Rivas, en una mena d’homenatge a les ‘identitats acumulatives’ que proposava Paul B. Preciado, literaturitza la seva experiència de dona que va néixer noi i de classe baixa. En aquesta espècie de carta al pare, el llenguatge directe i planer ens acompanyarà al llarg d’un viatge d’indagació, d’una recerca que parteix de l’emigració de l’avi des de Galicia, passa per l’herència d’una masculinitat asfixiant que impossibilita una relació paternofilial sana i culmina en l’acceptació de la pròpia identitat i sexualitat.

Ens trobem, doncs, davant d’una novel·la que desmunta tòpics i esberla estereotips, mentre el protagonista supera reptes emocionals i socials en aquest trajecte de creixement i d’exploració de la pròpia identitat —una identitat, recordem-ho de nou, que es reclama acumulativa—. Una narració que avança entre masculinitats fràgils, manca de cures i persones dissidents, en un escenari on el càstig i el desig són les dues cares d’una mateixa moneda i on el procés de descoberta i la por a ser descobert es fusionen en un sol cos.

Una confessió queer valenta i agosarada, profunda i amb instants plens de màgia literària —la percepció dels vestidors com espais d’ambivalència on s’hi entrecreuen la luxúria i el terror, per exemple—. Una obra que, ben probablement, podrem veure tard o d’hora dalt dels escenaris. Atreviu-vos a llegir aquesta novel·la, no us en penedireu!

Continua llegint

Cultura

L’encís d’una estranya casa

Julien Gracq ens obre la porta a un territori amarat de misteri, introspecció i estranyesa

Publicat

on

Julien Gracq (1910-2007) és el pseudònim de Louis Poirier, un escriptor francès proper al surrealisme que es caracteritzà per una sensibilitat cap al paisatge i l’entorn rural que l’apropà més a la dels romàntics alemanys que no pas a la dels seus contemporanis.

La seva prosa poètica, com el bon vi, està plena de reminiscències i tocs que ens traslladen a altres espais (Wagner, Lautréamont, el Sant Greal, E. A. Poe…), i ens conviden a una degustació llarga, tranquil·la, profunda per poder captar totes les seves notes i gaudir-la com cal. De fet, és ben natural que una escriptura travessada i posseïda completament pel desig, hagi de ser paladejada amb calma per poder-ne detectar totes les seves textures.

La casa, la breu i fascinant narració que ens ocupa, ha estat publicada per una editorial mallorquina que destaca per la seva elegància i bon gust, Lleonard Muntaner. La deliciosa traducció està realitzada per un dels millors prosistes actuals de casa nostra, Julià de Jòdar, que ens regala una fascinant versió de la història d’un home que, en plena ocupació nazi de França, travessa periòdicament una terra eixorca i innominada, fins que un dia decideix deixar-se endur per l’atracció del misteri i endinsar-se en l’estranya casa que hi ha al fons del paisatge.

El lector que s’endinsi en aquesta casa hi trobarà ressons baudelerians, kafkians i impressionistes en el si d’una escriptura que materialitza l’espai, amb un personatge que s’entrelliga amb un espai, una característica molt comuna en moltes de les obres de Gracq: des d’Au château d’Argol (1938) a Un balcon en forêt (1958), passant, per exemple, per Un beau ténébreux (1945) o Le Rivage des Syrtes (1951). Atreviu-vos a entrar a La casa i gaudiu d’una corprenedora “iniciació espiritual enmig de la devastació”.

Continua llegint

Cultura

L’Ajuntament es decideix (per fi) a salvar el Teatre Arnau

Publicat

on

El Teatre Arnau es prepara per recuperar l’esplendor. Després de més d’una dècada d’espera i d’un llarg procés administratiu, l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament el projecte de rehabilitació. Les obres començaran durant el segon trimestre de 2025 i finalitzaran a principis de 2027, amb una inversió que supera els 10 milions d’euros. Aquesta actuació s’emmarca dins l’estratègia municipal per revitalitzar l’avinguda del Paral·lel i recuperar espais culturals històrics de la ciutat.

Un llarg camí fins a la rehabilitació

L’Ajuntament va adquirir l’edifici el 2011, després d’una etapa de decadència i clausura. El futur del teatre, però, no es va decidir de manera immediata: es va obrir un procés participatiu que va involucrar entitats i veïns del Poble-sec, el Raval i Sant Antoni. D’aquell diàleg va sorgir la voluntat de mantenir els elements arquitectònics originals, com la històrica façana i l’estructura de fusta, però adaptant l’espai a nous usos culturals i comunitaris.

El projecte definitiu ha estat dissenyat per H Arquitectes sota el nom “Boca a Boca”, seleccionat el 2018. Des d’aleshores, el model ha patit diverses modificacions, l’última de les quals suprimeix la planta soterrada per optimitzar l’espai i ajustar el pressupost.

Un nou centre per a la cultura comunitària

Quan reobri, el Teatre Arnau es convertirà en un espai polivalent dedicat a les arts escèniques i la cultura de proximitat. Però no tothom celebra el resultat final. Algunes entitats vinculades al procés participatiu inicial consideren que el model que s’ha aprovat s’allunya de la filosofia original. Especialment crític s’ha mostrat el projecte ‘Arnau Itinerant’, que defensa una gestió més vinculada a les entitats de barri i veu en aquesta reforma una “orientació massa institucionalitzada i comercial”. Afirmen que “la idea inicial no era aquesta”.

Ara, amb el calendari d’obres definit, queda veure com aquesta rehabilitació respondrà a les expectatives. La transformació del teatre està en marxa, però el debat sobre el seu futur encara continua obert.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024