Connecta amb nosaltres

Societat

Més a prop de la pacificació de la Ronda de Sant Antoni

L’Ajuntament estudiarà com actualitzar el projecte de reforma del 2018, basant-se en un estudi sobre les quatre rondes que uneixen l’Eixample i Ciutat Vella

Publicat

on

La llosa de formigó de la Ronda de Sant Antoni, que ha fet de frontera amb el barri del Raval aquests darrers anys, té els dies comptats. Si bé no existeix una data concreta, l’Ajuntament de Barcelona va comunicar que les obres per retirar la llossa i pacificar la zona començarien a finals d’any. Unes obres que, a hores d’ara, només compten amb un gran consens: la retirada urgent de la llosa que va servir de suport a les paradetes del mercat provisional fins al 2018. La resta d’elements centrals són elements de tensió entre veïns i comerciants, formacions polítiques i fins i tot els mateixos partits del govern de coalició municipal.

El darrer pla anunciat per l’Ajuntament inclou que en el futur hi passi un bus de baixada i hi hagi un doble carril bici. “Cap de les dues coses cal. El que volem és una pacificació real. Si hi ha trànsit, no ho és”, resumeix Xavier Caballé, portaveu de la Plataforma Propacificació de la Ronda de Sant Antoni.

A la recerca del consens definitiu

Tot i no existir un consens amb aquestes entitats, la segona tinent d’alcaldia i màxima responsable d’Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, va explicar que la intenció era licitar les obres de reforma de la via l’abril del 2023.  Un cop retirada la llosa, la nova Ronda de Sant Antoni no permetrà la circulació de cotxes, però sí de bicis i alguns autobusos (només en un únic carril de baixada). El projecte que planteja l’Ajuntament contempla un doble carril, bidireccional, per a bicicletes: “Ja tenim molta circulació de bicicletes per aquesta zona, així que ara es podrà fer de manera segura”, afirma el regidor del Districte de l’Eixample, Pau González.

La nova proposta també mantindrà els espais “puntuals” de càrrega i descàrrega, una de les peticions més reclamades dels comerços de l’espai. Els caps de setmana, però, la pacificació sí que serà total: l’espai de la ronda serà completament per als veïns, sumant-se així a la iniciativa “Obrim Carrers”.

L’Ajuntament preveu enllestir la retirada de la llosa el més aviat possible i que a principis d’abril del 2023 comenci tot el projecte final. “Mentrestant, farem activitats al carrer obertes a tothom per sumar-nos a les que ja estan fent els veïns del barri”, afirma González.

Continua llegint

Societat

Inaugurat l’espai del solar de l’antic Teatre Talia

Amb una festa evocadora del vell Paral·lel de les revistes, el cabaret i el music-hall, el passat 11 de març es va celebrar l’obertura al barri del solar de l’antic Teatre Talia

Publicat

on

Després d’un any de la seva expropiació, l’Ajuntament de Barcelona va celebrar una festa d’inauguració de l’espai d’estada i d’ús veïnal del solar de l’antic Teatre Talia, a l’avinguda del Paral·lel, cantonada amb Borrell. L’espai té un escenari d’obra on fer actes culturals, una zona d’estada amb bancs, petites jardineres i arbres i horts urbans que gestionaran escoles i entitats.

Ja feia molt de temps que el solar d’aquest conegut teatre estava en desús i els veïns i veïnes reclamaven que l’Ajuntament l’expropiés per tal de construir equipaments i pisos públics. A principis del 2022, el consistori va fer efectiva l’expropiació del terreny per 5,7 milions d’euros, i el veïnat i l’administració van acordar fer un espai provisional per a donar-li ús abans no es faci la reconversió total del solar.

Una iniciativa molt benvinguda pel veïnat

Els jardins s’han estrenat amb un escenari d’obra, uns horts urbans i amb una figuera que ha estat conservada després d’una delicada operació de cirurgia botànica. Queda pendent d’instal·lar una zona de joc infantil, més que res perquè els tràmits per a licitar-la i fer la comanda a fàbrica no han anat compassats amb la resta dels treballs. Seran la guinda del que, després de debatre-ho amb el veïnat, s’ha decidit que sigui aquest parc, petit, sí, però molt benvingut en aquesta frontera del barri de Sant Antoni.

L’artista Brigitta Lamoure i la ballarina Susana Larriba van ser les encarregades de conduir la celebració, que també va comptar amb l’espectacle infantil de Petjades Musicals i les actuacions dels grups Luismi Segurado Trio, amb influències del jazz més bebop, i Montes Turquesa, amb un estil on convergeixen el neo-soul i el hip-hop. Per altra banda, també hi va haver parlaments de l’Associació de Veïns de Sant Antoni, la presidenta del Districte, Eva Baró, i el regidor del Districte, Pau González.

Tot i la gran assistència del veïnat, un dels fets que ha aixecat polèmica després de la descoberta de l’espai ha estat la imatge virtual que es va presentar en el moment d’ensenyar el projecte i el resultat final que els veïns s’han trobat. Si bé a la imatge inicial es podien observar un predomini de les zones verdes, la inauguració ha mostrat que el verd i la natura no en són protagonistes. Tot i així, Toni Oller, de l’Associació Talía Olympia, comenta que el veïnat està molt satisfet de la inauguració: “Es pot generar un Espai Talia als Jardinets del Talia i agermanar-los a la Sala Mercat com espais urbans, amb especialitats de música i dansa, com han fet amb els Cinemes Texas, que serà un espai per al cinema i el teatre”.

Continua llegint

Societat

L’Escola Jacint Verdaguer es planta enfront la contaminació acústica

L’AFA es mobilitza per la pacificació del carrer Lleida i el carrer Rius i Taulet

Publicat

on

Famílies i alumnes de l’escola Jacint Verdaguer, al barri del Poble-sec demanen que es pacifiqui el carrer Lleida per fer amable l’entorn escolar. Des de l’AFA denuncien que hi ha molt trànsit i que això provoca contaminació i soroll que afecta negativament l’alumnat, i per això s’han fet talls de carrer per reivindicar-ne la pacificació.

Des de l’AFA de l’escola asseguren que el carrer Lleida està suportant una càrrega de trànsit molt superior a la que hauria de tenir un entorn escolar i que això provoca un problema de contaminació, tant atmosfèrica com acústica. Per aquesta raó, ja des del curs passat, demanen mesures que redueixin el trànsit d’aquest carrer.

Aquesta acció es dóna en el marc de Revolta Escolar, que són diferents AFAs i AMPAs de tot Catalunya, amb la col·laboració d’entitats veïnals i ecologistes, que estan promovent talls de carrer davant les escoles cada primer divendres de mes a l’hora de sortida de l’escola per tal de reclamar una major pacificació als entorns escolars, menys contaminació i menys soroll.

Protestes conituandes

La protesta va començar a Barcelona el desembre de 2020, amb 20 escoles fent 17 talls de carrer. Des de llavors no ha parat de créixer: durant el curs 20/21 van fer 12 divendres de protesta. Actualment ja son més de 100 centres mobilitzats a 17 ciutats diferents Catalunya i de l’Estat espanyol: Badalona, Barcelona, Bilbao, Cardedeu, Cartagena, Getafe, Girona, Guadalajara, Lugo, Madrid, Melilla, Mollet del Vallès, Olot, Sabadell, Sant Cugat, València, Vigo i Saragossa.

Per reivindicar la pacificació del carrer i de forma conjunta amb infants, famílies, direcció i escola, van tallar el trànsit a la sortida de l’escola. Laia Pérez, presidenta de l’AFA Jacint Verdaguer, comenta que “és una escola de màxima complexitat, amb una gran pluralitat de procedències, cultures i costums, pel que no veurem una protesta des de la mateixa perspectiva. Hem intentat fer una tasca pedagògica amb totes les famílies, a més a més de fer que els talls tinguin activitats lúdiques amb música, circuits i d’altres”.

Insonoritzar les finestres

Ara per ara, al carrer Lleida s’ha reforçat la senyalització horitzontal de velocitat de la via, que és de 30 km/h, ja que és un entorn escolar. També s’ha col·locat un radar pedagògic al pas de vianants que hi ha just abans de l’escola, que informa als conductors de la velocitat a la qual condueixen el seu vehicle per alertar-los en cas que superin el límit permès. Des de l’AFA també reclamen que s’insonoritzin les finestres, com a mínim les del carrer Lleida, perquè no aïllen del soroll, ni del fred, ni de la calor, ja que l’edifici és de 1929. “Des del Districte i el Consorci ara comencen a mostrar interès en canviar algunes coses, nosaltres seguirem sortint al carrer amb #RevoltaEscolar”, apunta Pérez.

Continua llegint

Societat

La migració del FCB a Montjuïc

Mentre l’Ajuntament i el Club han arribat a un acord de 7,2 milions d’euros, el Districte de Sants-Montjuïc es preocupa per l’afectació de la zona

Publicat

on

Montjuïc comença a ser una paraula que s’utilitza de forma quotidiana a l’entorn del Futbol Club Barcelona. Fins fa poc encara es veia, generalment, com un tema llunyà del qual no venia molt de gust parlar, però l’adjudicació de la remodelació del Camp Nou a l’empresa turca Limak, la recerca del finançament i el començament de les obres d’adequació de l’Estadi Olímpic Lluís Companys per preparar l’arribada del Barça han convertit la qüestió en inevitable. De fet, la junta directiva de Joan Laporta va convocar recentment els socis a una reunió per conèixer les seves inquietuds respecte al trasllat provisional a Montjuïc, que començarà a finals d’aquest estiu per accelerar el gruix de les obres de remodelació al Camp Nou.

Una de les dades que va donar el club blaugrana és preocupant: només 25.000 socis abonats dels 82.000 que hi ha al Camp Nou tenen pensat anar a veure els partits del Barça a Montjuïc. Un dels motius principals és que el club va anunciar en un primer moment que no estarà permès arribar a la muntanya màgica en vehicle privat els dies que hi jugui l’equip blaugrana. “Entre els aspectes que més interès han despertat cal destacar el de l’accessibilitat a la zona de l’estadi, tema en el qual s’ha avançat que no s’hi podrà accedir en vehicle privat, a excepció de les persones amb mobilitat reduïda i dels autocars de les penyes”, explicava el comunicat que el Barça va fer públic després de la reunió amb els socis.

El Camp Nou tenia, abans de la seva reforma, 99.334 seients. A Montjuïc, la capacitat màxima serà de 59.000 localitats. El club reservarà 44.000 per als seus abonats dels 80.000 que té actualment. La directiva creu que molts socis no renovaran els seus carnets i s’acolliran a una excedència. La visibilitat, a més, és molt deficient en les primeres files per la pista d’atletisme. Darrere de les porteries, la distància entre les graderies i la gespa és molt superior a la del Camp Nou.

Com afectarà al veïnat?

A les “Trobades amb l’alcaldessa” celebrades el mes de febrer, una veïna ha preguntat sobre com s’afrontaran les possibles molèsties que pugui suposar per al veïnat el trasllat del FCB a Montjuïc la temporada vinent. L’alcaldessa de la ciutat, Ada Colau, ha reconegut que pot ser un “neguit” per als barris que es puguin veure afectats i que no hi ha “solucions perfectes”. No obstant això, ha assegurat que estaran “molt a sobre del Barça”, que els han posat moltes condicions i que hauran d’assegurar la normal mobilitat i els desplaçaments de la zona.

Una altra de les qüestions fonamentals és el transport públic i la mobilitat sostenible de la zona, per a minimitzar l’impacte a la muntanya olímpica. Abans que es faci efectiu el trasllat, que es preveu per l’agost d’enguany,  el Govern del districte de Sants-Montjuïc vol tenir enllestit un pla de mobilitat per protegir l’aparcament dels barris adjacents i els accessos als equipaments de la zona els dies de partit. Així ho ha explicat el regidor, Marc Serra, al plenari del districte de Sants-Montjuïc celebrat el passat mes de febrer.

Les declaracions es produeixen després que es fes públic l’acord entre l’Ajuntament de Barcelona i el Barça per endreçar la mobilitat de la muntanya els dies de partit i que requerirà, entre d’altres mesures, crear 4.500 places per a motos i el lloguer del pàrquing del Sot del Migdia per part del club, així com assegurar l’aparcament dels residents, ja que es preveu l’arribada a la zona d’unes 66.000 persones.

Despeses milionàries

La millora de la mobilitat tindrà un cost total de 7,2 milions d’euros, que aportaran de forma desigual el Barça (4,6 milions d’euros) i l’Ajuntament de Barcelona (2,6 milions d’euros), i inclourà actuacions tant per al transport públic, com per al privat i per l’accés a peu.

En aquest sentit, està previst que el FCB finançarà els reforços en el servei de metro, de funicular i de busos llançadora que calgui fer els dies de partit així com de les despeses extraordinàries que provoquin la celebració dels partits per serveis municipals extraordinaris com ara la instal·lació i retirada d’elements de contenció, la recollida de residus i els serveis especials de neteja, que suposaran una despesa de 15.873 euros per partit. Així mateix, el club també pagarà el 50% del sobrecost en desplegament de la Guàrdia Urbana, amb una previsió estàndard de 118 efectius per partit.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2021