Connecta amb nosaltres

Cultura

El comiat d’una llegenda

‘La Guitarra’, la primera cançó escrita per Serrat l’any 1965, esdevé el punt final de la seva exitosa carrera

Publicat

on

La darrera ovació ha estat al costat de casa, al costat del seu barri. Joan Manuel Serrat ha ofert aquest passat 23 de desembre el seu últim concert en un Palau Sant Jordi ple a vessar. Un adéu definitiu de dues hores i 23 cançons en el qual la seva primera cançó vital, La guitarra, ha esdevingut també el seu punt final artístic després d’una gira de 70 actuacions per tot el món. De fet, més enllà del seu primer tema, l’anomenat noi del Poble-sec també ha volgut entonar amb el públic multitud de cançons que evocaven a la seva infantessa com El meu carrerBarcelona i jo, o Hoy puede ser un gran día, entre moltes d’altres.

(αve de portada) Després de gairebé 60 anys amb la guitarra entre els dits, Serrat ha decidit deixar definitivament la música amb una gira de comiat, batejada amb el nom El vicio de cantar, 1965-2022, que va començar a Nova York i que ha travessat dues vegades l’Atlàntic. Durant vuit mesos, el cantautor ha voltat pel món amb les seves cançons més emblemàtiques fins que aquest desembre, ja ben entrada la nit, ha decidit tocar La guitarra, aquella cançó que va escriure l’any 1965 i que ha estat precedida una ovació que quedarà per a la història de la música catalana.

Història viva de la música

Amb gairebé 79 anys, Serrat abandona els escenaris definitivament després de constatar com el públic mai l’ha abandonat i després de teixir una carrera inenarrable. Per aquest motiu, l’artista ha decidit fer del seu comiat tot un recopilatori d’èxits i per cantar conjuntament amb la grada del Sant Jordi, com ara PareMediterráneoTemps era tempsParaules d’amor o alguns dels poemes musicats d’Antonio Machado o Miguel Hernández (Las nanas de la cebolla i Para la libertad). Cançons que, de ben segur, també han entonat les figures polítiques que s’han acostat a acomiadar-lo, com el president del Govern, Pedro Sánchez, el ministre de Cultura, Miquel Iceta, o l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

En el seu darrer concert el cantautor ha tornat a rememorar a Tarradellas i s’ha presentat al públic amb el “ja soc aquí” entre sentiments “contradictoris”: “Gràcies a tots vosaltres, a tothom, per acompanyar-me avui com ho heu fet en altres ocasions, especialment aquesta nit, en què solemnement proclamo el meu acomiadament per voluntat pròpia”. En tot cas, Serrat també ha expressat el seu anhel de divertir-se en la seva darrera experiència artística: “Vull passar-m’ho de collons”. I dit i fet: Serrat ha aconseguit fer realitat aquell somni de molts artistes; retirar-se per voluntat pròpia i sense perdre el suport popular al llarg de tota la seva històrica trajectòria.

La petjada del Juanito

Fill de l’Ángeles Teresa (migrant aragonesa) i el Josep Serrat (sindicalista de la CNT), el cantautor del número 95 de Poeta Cabanyes no només és recordat per la placa penjada a la façana i que tants llatinoamericans atrau, sinó per tot un barri que se sent orgullós del seu fill predilecte. Encara que la gran majoria de famílies de poblesequins van marxar en el seu moment per fer una millor vida o, en el cas d’avui dia, empesos per la pujada de preus, com bé cantava Serrat: “El meu carrer és gent d’arreu, que penca i beu, que sua i menja”. De fet, no és pas difícil trovar-se algún que altre matí al mateix Serrat passejant de forma discreta pels carrers. Una figura que mai ha deixat de representar el contrapunt a la farandula del Paral·lel.

Cultura

Identitats acumulatives

La valenta confessió ‘queer’ de Fer Rivas no deixarà cap lector indiferent

Publicat

on

Fer Rivas (Barcelona, 1994), escriptora, directora escènica, dramaturga i escriptora és l’autora de Jo era un noi (Angle Editorial), un llibre de dol cru i descarnat, una veritable novel·la de formació (i de transició, si es vol), on hi trobarem un narrador que explicarà al seu pare —i a ell mateix, a l’ensems— tot allò que va callar —o no va gosar o poder explicar— al llarg de la infància i l’adolescència.

Fer Rivas, en una mena d’homenatge a les ‘identitats acumulatives’ que proposava Paul B. Preciado, literaturitza la seva experiència de dona que va néixer noi i de classe baixa. En aquesta espècie de carta al pare, el llenguatge directe i planer ens acompanyarà al llarg d’un viatge d’indagació, d’una recerca que parteix de l’emigració de l’avi des de Galicia, passa per l’herència d’una masculinitat asfixiant que impossibilita una relació paternofilial sana i culmina en l’acceptació de la pròpia identitat i sexualitat.

Ens trobem, doncs, davant d’una novel·la que desmunta tòpics i esberla estereotips, mentre el protagonista supera reptes emocionals i socials en aquest trajecte de creixement i d’exploració de la pròpia identitat —una identitat, recordem-ho de nou, que es reclama acumulativa—. Una narració que avança entre masculinitats fràgils, manca de cures i persones dissidents, en un escenari on el càstig i el desig són les dues cares d’una mateixa moneda i on el procés de descoberta i la por a ser descobert es fusionen en un sol cos.

Una confessió queer valenta i agosarada, profunda i amb instants plens de màgia literària —la percepció dels vestidors com espais d’ambivalència on s’hi entrecreuen la luxúria i el terror, per exemple—. Una obra que, ben probablement, podrem veure tard o d’hora dalt dels escenaris. Atreviu-vos a llegir aquesta novel·la, no us en penedireu!

Continua llegint

Cultura

L’encís d’una estranya casa

Julien Gracq ens obre la porta a un territori amarat de misteri, introspecció i estranyesa

Publicat

on

Julien Gracq (1910-2007) és el pseudònim de Louis Poirier, un escriptor francès proper al surrealisme que es caracteritzà per una sensibilitat cap al paisatge i l’entorn rural que l’apropà més a la dels romàntics alemanys que no pas a la dels seus contemporanis.

La seva prosa poètica, com el bon vi, està plena de reminiscències i tocs que ens traslladen a altres espais (Wagner, Lautréamont, el Sant Greal, E. A. Poe…), i ens conviden a una degustació llarga, tranquil·la, profunda per poder captar totes les seves notes i gaudir-la com cal. De fet, és ben natural que una escriptura travessada i posseïda completament pel desig, hagi de ser paladejada amb calma per poder-ne detectar totes les seves textures.

La casa, la breu i fascinant narració que ens ocupa, ha estat publicada per una editorial mallorquina que destaca per la seva elegància i bon gust, Lleonard Muntaner. La deliciosa traducció està realitzada per un dels millors prosistes actuals de casa nostra, Julià de Jòdar, que ens regala una fascinant versió de la història d’un home que, en plena ocupació nazi de França, travessa periòdicament una terra eixorca i innominada, fins que un dia decideix deixar-se endur per l’atracció del misteri i endinsar-se en l’estranya casa que hi ha al fons del paisatge.

El lector que s’endinsi en aquesta casa hi trobarà ressons baudelerians, kafkians i impressionistes en el si d’una escriptura que materialitza l’espai, amb un personatge que s’entrelliga amb un espai, una característica molt comuna en moltes de les obres de Gracq: des d’Au château d’Argol (1938) a Un balcon en forêt (1958), passant, per exemple, per Un beau ténébreux (1945) o Le Rivage des Syrtes (1951). Atreviu-vos a entrar a La casa i gaudiu d’una corprenedora “iniciació espiritual enmig de la devastació”.

Continua llegint

Cultura

L’Ajuntament es decideix (per fi) a salvar el Teatre Arnau

Publicat

on

El Teatre Arnau es prepara per recuperar l’esplendor. Després de més d’una dècada d’espera i d’un llarg procés administratiu, l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament el projecte de rehabilitació. Les obres començaran durant el segon trimestre de 2025 i finalitzaran a principis de 2027, amb una inversió que supera els 10 milions d’euros. Aquesta actuació s’emmarca dins l’estratègia municipal per revitalitzar l’avinguda del Paral·lel i recuperar espais culturals històrics de la ciutat.

Un llarg camí fins a la rehabilitació

L’Ajuntament va adquirir l’edifici el 2011, després d’una etapa de decadència i clausura. El futur del teatre, però, no es va decidir de manera immediata: es va obrir un procés participatiu que va involucrar entitats i veïns del Poble-sec, el Raval i Sant Antoni. D’aquell diàleg va sorgir la voluntat de mantenir els elements arquitectònics originals, com la històrica façana i l’estructura de fusta, però adaptant l’espai a nous usos culturals i comunitaris.

El projecte definitiu ha estat dissenyat per H Arquitectes sota el nom “Boca a Boca”, seleccionat el 2018. Des d’aleshores, el model ha patit diverses modificacions, l’última de les quals suprimeix la planta soterrada per optimitzar l’espai i ajustar el pressupost.

Un nou centre per a la cultura comunitària

Quan reobri, el Teatre Arnau es convertirà en un espai polivalent dedicat a les arts escèniques i la cultura de proximitat. Però no tothom celebra el resultat final. Algunes entitats vinculades al procés participatiu inicial consideren que el model que s’ha aprovat s’allunya de la filosofia original. Especialment crític s’ha mostrat el projecte ‘Arnau Itinerant’, que defensa una gestió més vinculada a les entitats de barri i veu en aquesta reforma una “orientació massa institucionalitzada i comercial”. Afirmen que “la idea inicial no era aquesta”.

Ara, amb el calendari d’obres definit, queda veure com aquesta rehabilitació respondrà a les expectatives. La transformació del teatre està en marxa, però el debat sobre el seu futur encara continua obert.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024