A finals del segle XIX, des de l’Exposició Universal de 1888, Barcelona viu el procés d’implantació de la llavors nova energia elèctrica. I aquesta implantació té dues competències prou diversificades: d’una banda l’abastiment de les indústries i dels clients particulars domèstics, aquest darrers en dura competició amb l’enllumenat de gas; i de l’altra, l’abastiment de la xarxa de tramvies de la ciutat.
Al nostre barri, tots dos aspectes de la nova gestió energètica tingueren les dues centres elèctriques més importants de la ciutat: la central de Mata abastia, des de 1897, tant el consum industrial com el domèstic de la ciutat –cap a 1925, generava un terç de la producció elèctrica de tot l’Estat i el 70% de la catalana–; i la central del carrer de Carrera, que abastia des de 1899 la xarxa de tramvies de Barcelona.
En aquest punt cal recordar que les darreres dècades del segle XIX, poc temps després d’haver-se enderrocat les muralles, la ciutat havia generat una xarxa de tramvies, amb tracció animal, que solien unir la Ciutat Vella amb les viles perifèriques de Gràcia, Sant Andreu, Sants, el Poblenou, etc. En aquells moments, l’electrificació d’aquestes línies s’imposava; i fou llavors quan la central de Carrera va fer possible una nova etapa del transport urbà a Barcelona, començant amb la línia de Circumval·lació de la Ciutat Vella, la desapareguda línia 29.
Les dues centrals elèctriques, Mata i Carrera, eren centrals tèrmiques, abastides de carbó, que sovint venia dels molls del port. Precisament a pocs centenars de metres hi havia el moll denominat del Carbó. Aquest fet provocà també que, en la zona de les Hortes de Sant Bertran, moltes persones treballessin en alguna de les centrals, en molt diverses feines: operaris de construcció, tècnics mecànics i elèctrics, comptables, basters, carreters, descarregadors… Recordem que encara, al carrer de Vila i Vilà, hi ha un antic abeurador.
Amb la Guerra Civil (1936-39), els bombardejos deixaren molt malmesa la central de Carrera i els primers anys de postguerra els tramvies es varen haver d’abastir també a altres estacions. No volem passar per alt la important vaga de tramvies de 1951, en què els ciutadans, en senyal de protesta contra l’augment de les tarifes, s’estigueren quinze dies sense agafar aquest transport. L’any següent es municipalitzaven els transports i el 1955 s’aprovà una nova inversió que possibilità la darrera empenta que suposaren el nous generadors, posats en servei el 1958.
Malgrat aquesta activació, la dècada següent suposà la generalització dels vehicles de turisme entre els barcelonins i, a mitjà termini, la desaparició dels tramvies a les darreries dels anys seixanta i que conclou el març de 1971 amb la supressió de la darrera línia. En aquest context, la central de Carrera deixà de donar servei el 1968; i el 1969 es va desmantellar totalment. De l’entrada en servei dels nous generadors de la central del carrer Carrera, ara fa 65 anys.
XAVIER RODRÍGUEZ
CERHISEC