Connecta amb nosaltres

Societat

Quatre centres educatius del barri comptaran amb aire condicionat

La instal·lació dels equips es dividirà en dues fases i el primer centre climatitzat serà l’Escola Mossèn Jacint Verdaguer

Publicat

on

Punt final a l’asfixiant calor d’estiu i al fred hivernal a bona part de les aules. L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que finançarà la instal·lació d’equips de climatització a quatre centres educatius del Poble-sec. Tal com ha avançat el consistori, el programa es finançarà amb els diners de la taxa turística i consistirà en la instal·lació de plaques fotovoltaiques per alimentar els nous equips d’aerotèrmia (els quals permetran escalfar o refredar els edificis educatius).

Les obres es dividiran en dues fases. Una primera s’executarà entre el 2024 i 2026 i contempla la instal·lació dels equips a l’Escola Mossèn Jacint Verdaguer, mentre que la segona es durà a terme entre el 2027 i el 2029 a les escoles Poble-sec, Bosc de Montjuïc i a l’Institut Bosc de Montjuïc. A més, s’instal·laran prou plaques per produir excedents d’energia per injectar-la a la xarxa i que se’n pugui aprofitar els veïns de l’entorn.

Per quina raó unes escoles es climatitzaran abans i unes altres després? Segons el consistori, per qüestions tècniques. Entre aquestes: la seva ubicació, l’orientació de l’edifici, l’entorn urbà en el qual es troba, així com les característiques de la construcció. “En aquest primer paquet també s’inclouen altres centres on es pot fer la transformació amb projectes menys complexos i més ràpids d’executar”, afegeixen.

Onades de calor constants

Amb aquesta decisió, des de l’administració local es vol solucionar el problema de la climatització de les aules, “ja que des de l’any 2017 s’ha agreujat amb successives onades de calor que s’han produït amb el curs escolar en marxa”, exposen. “El pla persegueix un doble objectiu: en primer lloc, assegurar la qualitat de l’aire interior, actualitzant les exigències de salubritat als requisits actuals, i, en segon lloc, assegurar també el confort tèrmic de l’alumnat tant en els mesos calorosos, com en els de fred, per garantir així l’entorn més propici per a l’educació i l’aprenentatge”.

L’Ajuntament finançarà aquestes obres pel fet que és el responsable del manteniment i les reformes de les escoles de primària de la ciutat (també ho és dels instituts de titularitat municipal i de les escoles d’educació especial i dels centres amb titularitat compartida amb la Generalitat). En aquest cas, la mesura, en estar inclosa en el Pla Clima Escola BCN es desenvoluparà a través del Consorci d’Educació de Barcelona (CEB).

Continua llegint

Societat

Els gripaus de Laribal, morts per la presència de sabó a l’estanc

Els tècnics municipals confien en el fet que les poblacions veïnes d’amfibis recolonitzin la bassa

Publicat

on

La bassa dels jardins de Laribal, contaminada. Segons ha pogut saber en exclusiva ZONA SEC, els tècnics de l’empresa municipal BCASA han detectat la mort de la fauna d’un dels estancs d’aquest jardí històric, derivat de la possible presència de sabó a l’aigua. Tot plegat, per l’ús que fan algunes persones que viuen a la muntanya i que fan servir les basses per netejar la roba.

Segons fonts municipals, l’afectació als jardins de Laribal és un fet “puntual” i no s’ha detectat cap succés similar a la resta de parcs. De totes maneres, el cas ja està en coneixement dels Agents Rurals, que van aixecar acta.

La fauna, principal damnificada

Segons les mateixes fonts l’afectació ha afectat bàsicament la població de tòtils que vivien en aquesta bassa (un gripau petit de 4 o 5 centímetres). En qualsevol cas, no es tracta d’una espècie en risc i els tècnics confien que les poblacions que hi ha a altres basses de la muntanya recolonitzi els jardins de Laribal. A hores d’ara l’aigua de la bassa ja resta renovada i lliure de productes. Respecte a la flora, aquesta no s’ha vist afectada per la presència de sabó a l’aigua pel fet de ser més resistent.

2011, el precedent més greu 

Els fets han fet recordar l’enverinament que van patir milers d’amfibis fa més d’una dècada a les basses dels jardins del Teatre Grec. Aleshores, sí que va resultar un enverinament provocat amb un dissolvent molt potent.

Continua llegint

Societat

44 projectes presentats als Pressupostos Participatius

L’Ajuntament ja ha començat a filtrar les idees proposades pel veïnat d’acord amb la seva viabilitat tècnica

Publicat

on

Barcelona torna a posar en marxa els pressupostos participatius amb 30 milions d’euros sobre la taula. Aquests diners, els quals es repartiran entre els districtes segons criteris d’equitat socioeconòmica, busquen la implicació activa de la ciutadania en la presa de decisions. Al districte de Sants-Montjuïc s’han reservat més de tres milions d’euros a repartir entre els barris. La resposta del veïnat ha estat de 169 propostes, 44 de les quals han estat al Poble-sec.

Entre elles, la rehabilitació de la carpa del pati de l’escola i institut Bosc de Montjuïc, espai que utilitzen diàriament 500 alumnes i que necessita reformes urgents per garantir-ne la seguretat. També es planteja renovar vestidors i grades al complex esportiu municipal ‘Pau Negre-Parc Migdia’ de Montjuïc, seu de diversos clubs d’hoquei catalans que entrenen durant tot l’any.

Les propostes reflecteixen, alhora, una sensibilitat social i cultural. La comunitat musulmana impulsa una iniciativa per crear un cementiri particular que respongui a les seves tradicions i necessitats. I, per altra banda, els joves podrien beneficiar-se de projectes com ‘Sants 2 Reviu’, que proposa reconvertir zones en desús en espais multifuncionals per al lleure i la convivència.

Altres projectes, com la transformació de la muntanya de Montjuïc en un pulmó verd més accessible, destaquen per la seva aposta per la sostenibilitat i el gaudi col·lectiu. Aquesta inclou la reducció del trànsit i la millora de les zones verdes per fer-les més acollidores, ja que afirmen que l’espai “s’ha convertit en una franja de sensesostres”. També, escoles com Tres Pins busquen la pacificació del seu entorn pel gran volum de circulació que resulta un perill pels alumnes del centre.

El procés es desenvolupa en diverses fases. Primer, els veïns presenten les propostes. Després, aquestes són sotmeses a una valoració tècnica per garantir-ne la viabilitat, fase en què es troba l’Ajuntament i que finalitzarà el 24 de gener. Posteriorment, s’obrirà una votació ciutadana per determinar quins projectes es portaran a terme. No serà fins a l’abril d’aquest mateix any que es tancaran les votacions i es començaran a posar en marxa, així que caldrà esperar per poder veure els resultats del procés.

Continua llegint

Societat

L’Escola Mossèn Jacint Verdaguer: creativitat i art contemporani

Publicat

on

L’Escola Mossèn Jacint Verdaguer s’ha convertit en un referent de la integració de l’art contemporani dins l’educació gràcies a la seva participació en el programa Espais C (Espais de creació artística a les escoles de primària de Barcelona). Aquesta iniciativa transforma un espai del centre en un taller compartit entre l’alumnat i un artista resident.

Un espai-taller per a la creativitat

El centre ha habilitat un espai on l’artista Març Rabal desenvolupa la seva feina. Aquesta iniciativa busca normalitzar la presència de l’art contemporani als centres educatius.

El programa no només dota l’escola d’un espai de creació, sinó que transforma la manera com l’art és percebut dins l’educació. Gràcies a aquesta iniciativa, els estudiants tenen accés directe a la creació contemporània i poden desenvolupar habilitats com la cooperació, la imaginació i el pensament crític.

A més, el model beneficia també l’artista, que rep un espai per treballar i establir vincles amb la comunitat educativa i el barri.

Una xarxa de col·laboració

Espais C és una iniciativa de l’Institut de Cultura i el Consorci d’Educació de Barcelona, creada en col·laboració amb la Universitat Autònoma. El programa, coordinat per l’entitat Experimentem amb l’Art, compta amb la participació de cinc institucions i espais artístics: Hangar, La Capella, el Museu Tàpies, la Fundació Suñol i Chiquita Room.

Des del seu inici durant el curs 2015-2016, Espais C ha estat un pont entre l’art contemporani i el món educatiu, amb la participació de quinze escoles, 39 artistes i sis equips de mediació. Aquest projecte fomenta la interacció entre la creativitat artística i el pensament crític, oferint als estudiants una visió renovada de l’art en el context de l’educació.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024