Connecta amb nosaltres

Cultura

El comiat d’una llegenda

‘La Guitarra’, la primera cançó escrita per Serrat l’any 1965, esdevé el punt final de la seva exitosa carrera

Publicat

on

La darrera ovació ha estat al costat de casa, al costat del seu barri. Joan Manuel Serrat ha ofert aquest passat 23 de desembre el seu últim concert en un Palau Sant Jordi ple a vessar. Un adéu definitiu de dues hores i 23 cançons en el qual la seva primera cançó vital, La guitarra, ha esdevingut també el seu punt final artístic després d’una gira de 70 actuacions per tot el món. De fet, més enllà del seu primer tema, l’anomenat noi del Poble-sec també ha volgut entonar amb el públic multitud de cançons que evocaven a la seva infantessa com El meu carrerBarcelona i jo, o Hoy puede ser un gran día, entre moltes d’altres.

(αve de portada) Després de gairebé 60 anys amb la guitarra entre els dits, Serrat ha decidit deixar definitivament la música amb una gira de comiat, batejada amb el nom El vicio de cantar, 1965-2022, que va començar a Nova York i que ha travessat dues vegades l’Atlàntic. Durant vuit mesos, el cantautor ha voltat pel món amb les seves cançons més emblemàtiques fins que aquest desembre, ja ben entrada la nit, ha decidit tocar La guitarra, aquella cançó que va escriure l’any 1965 i que ha estat precedida una ovació que quedarà per a la història de la música catalana.

Història viva de la música

Amb gairebé 79 anys, Serrat abandona els escenaris definitivament després de constatar com el públic mai l’ha abandonat i després de teixir una carrera inenarrable. Per aquest motiu, l’artista ha decidit fer del seu comiat tot un recopilatori d’èxits i per cantar conjuntament amb la grada del Sant Jordi, com ara PareMediterráneoTemps era tempsParaules d’amor o alguns dels poemes musicats d’Antonio Machado o Miguel Hernández (Las nanas de la cebolla i Para la libertad). Cançons que, de ben segur, també han entonat les figures polítiques que s’han acostat a acomiadar-lo, com el president del Govern, Pedro Sánchez, el ministre de Cultura, Miquel Iceta, o l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

En el seu darrer concert el cantautor ha tornat a rememorar a Tarradellas i s’ha presentat al públic amb el “ja soc aquí” entre sentiments “contradictoris”: “Gràcies a tots vosaltres, a tothom, per acompanyar-me avui com ho heu fet en altres ocasions, especialment aquesta nit, en què solemnement proclamo el meu acomiadament per voluntat pròpia”. En tot cas, Serrat també ha expressat el seu anhel de divertir-se en la seva darrera experiència artística: “Vull passar-m’ho de collons”. I dit i fet: Serrat ha aconseguit fer realitat aquell somni de molts artistes; retirar-se per voluntat pròpia i sense perdre el suport popular al llarg de tota la seva històrica trajectòria.

La petjada del Juanito

Fill de l’Ángeles Teresa (migrant aragonesa) i el Josep Serrat (sindicalista de la CNT), el cantautor del número 95 de Poeta Cabanyes no només és recordat per la placa penjada a la façana i que tants llatinoamericans atrau, sinó per tot un barri que se sent orgullós del seu fill predilecte. Encara que la gran majoria de famílies de poblesequins van marxar en el seu moment per fer una millor vida o, en el cas d’avui dia, empesos per la pujada de preus, com bé cantava Serrat: “El meu carrer és gent d’arreu, que penca i beu, que sua i menja”. De fet, no és pas difícil trovar-se algún que altre matí al mateix Serrat passejant de forma discreta pels carrers. Una figura que mai ha deixat de representar el contrapunt a la farandula del Paral·lel.

Cultura

L’escena musical es revifa a El Molino i Paral·lel 62

Publicat

on

El Poble-sec és, sens dubte, un epicentre de l’activitat musical de Barcelona amb El Molino i la sala Paral·lel 62 (antiga BARTS) com a protagonistes. El primer, reobert no fa ni una setmana (amb una oferta que combina música, gastronomia i còctels), presenta una oferta d’artistes internacionals que abasten des del jazz fins al flamenc, amb alguns dels noms més destacats de l’escena actual.

Entre l’extensa programació de la mítica sala, destaca el concert del 8 de novembre, en el qual el saxofonista de Nova Orleans Donald Harrison buscarà transformar l’espai en un club de jazz de la seva terra natal. En paral·lel, la llegenda del jazz Eliane Elias actuarà els dies 9 i 10 de novembre.

El 17 de novembre arribarà el trompetista Keyon Harrold, reconegut per la seva fusió de jazz, soul i afrobeat, mentre que els germans Hernández, de ‘Maestro Espada’, portaran el folklore de la seva terra el 21 de novembre.

La cantautora Mayte Martín farà un homenatge al passat i un agraïment al flamenc el 23 de novembre, i el 24 de novembre la saxofonista Lakecia Benjamin revisitarà el seu àlbum ‘Phoenix’. El 5 de desembre serà el torn del Lluc Casares Sextet, amb un repertori jazzístic influenciat pels grans mestres que el van inspirar.

A banda d’aquests concerts, ‘El Molino’ comptarà amb espectacles de stand-up, o monòlegs en viu, per tal d’oferir propostes per a tota classe de públic i convertir-se en la referència del gènere.

Paral·lel 62

Pel que fa a la sala Paral·lel 62, aquesta tornarà a programar per onzena vegada El Petit Príncep (a partir del 5 de desembre). A més, el Festival de Jazz de Barcelona portarà Shabaka aquest 30 d’octubre, i la multiinstrumentista MARO visitarà l’espai el 10 de novembre, en un concert que serà l’última oportunitat de veure-la amb els guitarristes Pau Figueres i Darío Barroso. •

Continua llegint

Cultura

MiróMatisse: més enllà de les imatges

La Fundació Joan Miró presenta, fins al febrer de 2025, aquesta exposició amb la col·laboració del Musée Matisse de Niça

Publicat

on

Per

L’exposició MiróMatisse: més enllà de les imatges arriba per desafiar clixés i posar de manifest les profundes connexions entre dos grans artistes, Henri Matisse i Joan Miró. Encara que pertanyen a generacions diferents –Matisse va néixer el 1869 i Miró el 1893– i estan associats amb moviments artístics diversos com el fauvisme i el surrealisme, respectivament, la mostra revela les relacions constructives entre les seves obres i concepcions de l’art.
Aquesta exposició, a la Fundació Miró, no només es basa en la biografia dels artistes, sinó que explora com van influir-se mútuament a través de les seves crítiques a la tradició de les imatges a Occident. Més enllà d’allò superficial, l’exposició busca analitzar moments decisius en què les influències van ser especialment productives, com el pensament del fauvisme en Miró a finals de la dècada del 1910 i l’estímul que les obres de Miró van aportar a Matisse a mitjan anys trenta. Finalment, MiróMatisse: més enllà de les imatges compararà les pràctiques compartides dels dos artistes, incloent llibres il·lustrats i grans composicions monumentals, culminant en una confrontació final entre les seves obres més significatives, que posen de manifest el seu llegat artístic. L’exposició és una oportunitat per redescobrir i reevaluar el treball d’aquests dos mestres de l’art modern.

Continua llegint

Cultura

Un psicòleg enamorat

L’escriptor i psicòleg Ismael Clavero ens ha enviat un conte on ens parla del poder de les dedicatòries als llibres…

Publicat

on

Per

Algun diumenge, passejant per les parades del mercat de llibres de segona mà, a Sant Antoni, m’he topat amb la meva obra: Viure en parella. Una guia imprescindible. D’entrada m’empipa que el lector s’hagi desfet per quatre cèntims d’un títol que tant em va costar d’escriure. Però després, com a bon psicòleg especialista en el món de la parella, no puc estar-me de tafanejar si hi ha anotacions als marges o alguna dedicatòria d’amor a la primera plana. Poc em podia imaginar trobar-me la meva de pròpia:
Per a tu, Pep,
a qui més estimo.   
Per sempre junts.
Emili
És l’exemplar que havia regalat a qui, fins fa quatre dies, era el meu company de vida.
–Quan li han portat aquest llibre?– he inquirit al venedor, un paio ventrut amb els botons de sota la camisa descordats.
–Fa una estona. Me l’ha dut un noi escanyolit i una mica malgirbat.
El Pep, no hi ha dubte.
Quan l’home s’ha tombat per atendre altres clients, he amagat la meva obra sota l’americana i m’he esvanit silenciós, com un gat afamat. Instintivament, m’he dirigit cap on ha estat casa meva, a prop d’El Molino, on he viscut cinc anys amb el Pep. L’he caçat al portal en plena mudança, ajudat per un nano de rínxols rossos deu anys més jove que jo. Traïdor!
Quan han pujat a buscar més paquets, m’he apropat al portal i he entaforat el llibre dins el camal d’uns texans que sobresortien d’una de les capses. Abans, hi he afegit una renovada dedicatòria a sota de l’antiga: Cabró!
Passada una estona, mentre dinava a casa els pares, se m’ha dibuixat un somriure venjatiu al rostre, imaginant la cara del Pep quan es retrobi amb la meva obra una altra vegada.
Al següent diumenge el maleït llibre tornava a estar a la mateixa parada de Sant Antoni. Aquest cop, el llibreter revingut no m’ha tret l’ull de sobre i he hagut d’afluixar quinze euros per endur-me’l. Seguidament, m’he assegut en un banc, absent. Un transeünt m’ha preguntat si em trobava bé. No he respost.
Dilluns al matí, abans d’obrir el meu consultori, he anat a l’oficina de correus per reenviar el llibre a l’única adreça que em queda del Pep: l’institut on fa de mestre.
Diumenge, no m’he pogut estar de tornar a Sant Antoni i tan bon punt el llibreter m’ha vist venir de lluny, m’ha cridat agitant el llibre amb el braç.
–Senyor Emili, aquí!– Els ulls li brillaven.
Com és que sap qui soc? Haurà guipat la fotografia de la contraportada?
Al ja cèlebre full de dedicatòries n’hi consta una nova del Pep: hola, seràs capaç de deixar-me en pau?
En exhibir tres bitllets de cinc, el paradista m’ha fet que no amb l’índex:
–Són cent vint-i-cinc. Els llibres amb història augmenten el seu valor…
–Em pren per ximple?
Ara mateix, i havent fet auto-teràpia, estic centrat en la redacció del meu segon llibre: Decàleg per tancar una relació de parella satisfactòriament. Però una obsessió malaltissa comença a pertorbar-me les nits d’insomni: enviar el nou manuscrit quan l’hagi enllestit a ja sabeu qui.
ISMAEL CLAVERO (www.enequilibri.net)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024