Connecta amb nosaltres

Història

Senyalitzadors de parada de bus (Anys 70)

Tota la ciutat va veure, a partir de 1969, l’instal·lació d’un nou disseny de parades d’autobús

Publicat

on

Amb l’arribada dels anys 70 els indicadors de les parades d’autobús de la ciutat van canviar lleugerament el seu disseny. Disposaven de tres elements molt característics adossats al pal que marcava el lloc on s’aturava l’autobús.

El primer era un panell destinat a publicitat que ocupava la part superior sota l’antic logotip dels Transports Públics de Barcelona. El segon era una tira estreta de color blanc sobre el que hi figuraven en color negre els numeros/lletres identificatives de les línies que hi paraven. El tercer era un altre panell de metall i giratori, d’uns 50 x 70 centímetres de superfície i de color groc fosc, que tenia finalitat informativa i sobre el que hi figuraven afixats tots els trajectes i els horaris de primera i darrera sortida de les línies que s’hi aturaven. La reversibilitat del panell permetia col·locar informació per les dues bandes i el ciutadà podia fer-lo girar si la línia que buscava no figurava en la primera cara que visualitzava. El pal de parada amb publicitat que tant veiem als anys 70 i 80 tenia la denominació de Vidal Hospital. El seu nom ve d’un contracte subhasta que va ser convocat per l’empresa Tranvias de Barcelona l’any 1959 per explotar un nou servei de publicitat a les plaques indicadores de les parades. Aquest contracte va ser atorgat al senyor Miguel Vidal Hospital, que en va fer el disseny. I va ser l’empresa Compañía de Construcciones i Moldes Metálicos, S.A. (C.O.M.M.E.T.S.A.) qui les fabricava.

Unes parades modernes per al seu temps

El març del 1969 es van començar a veure les primeres parades d’aquest tipus instal·lades al carrer Balmes, un article d’opinió de La Vanguardia (13 març 1969) les descrivia com a parades més ostentoses i visibles de les que hi havia en aquells temps, amb un desplegament d’elements molt visibles i col·locats tots ells en sentit perpendicular. Tan grans que el ciutadà no tenia cap altre “remei” que parar per contemplar aquests monuments. La major part de la parada l’ocupava un cartelló amb un anunci, a certa altura, perquè es veiés millor la publicitat.

La màquina de xiclets

Finalment, l’altre element característic era una màquina dispensadora de xiclets, també de tonalitat groga més clara, que quedava situada a la part baixa del pal. Una obertura, protegida per un vidre reforçat amb una trama metàl·lica per la part interior, permetia veure la quantitat de mercaderia consistent en xiclets de bola de colors diversos. El preu de cada unitat era d’una pesseta. S’introduïa la moneda per una clivella, s’accionava horitzontalment un petit dispositiu mecànic i el xiclet de bola (sense embolicar) queia dins d’un petit calaixet des d’on l’usuari el podia enretirar. A l’altra banda de la màquina, hi havia un botó de recuperació de moneda i un altre petit receptacle per a les monedes defectuoses. Avui a molts ens poden semblar antihigiènics aquests xiclets subministrats sense embolcall que romanien qui sap quant de temps dins la màquina. Cal pensar que eren renovats periòdicament, però també és cert que la gent tenia aleshores menys manies i exigències que avui.

BARCELOFÍLIA

Continua llegint

Història

La font de la plaça d’Espanya

Publicat

on

Per

La porta d’entrada a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929 era la plaça d’Espanya, amb la font commemorativa al centre. Aquesta obra de Josep Maria Jujol està formada per un estany central d’aigua de planta triangular que s’orienta en direcció a les sis vies que convergeixen a la plaça.

La columnata, també triangular, amb espais esfèrics per col·locar-hi grups escultòrics, representa els tres mars de la península Ibérica amb els seus principals rius: l’Ebre, amb els seus afluents, envia l’aigua al Mediterrani, mentre que el Guadalquivir i el Tajo ho fan a l’Atlàntic i uns petits rius ho fan al Cantàbric. Tots aquests rius estan representats per escultures de Miquel Blai.

A cada un dels vèrtexs superiors del triangle, amb escultures dels germans Oslé (Miquel i Llucià) s’hi representa l’Abundància, la Salut Pública i la Navegació com a símbol dels fruits que dona el mar. A cada cantonada del triangle hi ha una columna amb inscripcions que simbolitzen la Nació Espanyola, amb Ramón Llull, Santa Teresa de Jesús i Sant Ignasi de Loiola; la Proesa, amb Pelayo, Jaume I i Isabel la Catòlica i la Cultura amb Ausiàs March i Cervantes.

A la part superior de la columnata hi ha un peveter amb foc i tres Victòries de l’escultor Frederic Llobet que simbolitzen la Religió, les Arts i l’Heroisme com a base del sacrifici d’Espanya per la civilització.

El foc, com a contrapunt de l’aigua, així com tots el altres símbols, volen representar un poema d’arquitectura-escultura d’Espanya dins la plaça del mateix nom, tot i que durant la inauguració de l’Exposició la plaça d’Espanya encara no estava acabada. 

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint

Història

6 de maig de 1995 | S’inaugura el parc de les tres xemeneies i el mirador

Publicat

on

Fins a finals del segle XX, la zona del Poble-sec que actualment es coneix com a Hortes de Sant Bertran, era el sector més industrial de tot el barri. Això era degut a dos motius: les dues centrals elèctriques de Mata i de Carrera, i la proximitat immediata del port. Per aquesta raó, l’espai va ser ocupat per indústries relacionades amb aquestes activitats i per molts magatzems, necessaris per a la gestió fabril i comercial.

D’una banda, el port va anar creixent, especialment a partir dels anys 60, cap al sud, és a dir, cap a Can Tunis i la Zona Franca. Això va motivar el desplaçament de les indústries i serveis inherents, cap a la nova d’influència portuària. Així, molts dels antics magatzems i de les fàbriques, petites i mitjanes, van quedar en desús. Aquest fet va possibilitar la construcció de blocs nous d’habitatges, com els de Vila i Vilà – Palaudàries – Albareda – Puig i Xoriguer; i també dels de la cooperativa de Sant Pere Claver dels anys 70 i 80. També es van crear nous serveis, com la llar de la fundació Arrels a Puig i Xoriguer, el 2007; l’hotel Grums, el 2011 (abans editorial Escudo de Oro); o, el 2012, el centre cultural Albareda.

D’altra banda, la central tèrmica del carrer de Carrera, que abastia d’electricitat els tramvies de la ciutat des de 1899, va quedar fora de servei el 1968, quan es va tancar la darrera línia que subministrava. De fet, on s’emmagatzemava el seu carbó, es va obrir l’institut Consell de Cent (1996), un centre de secundària que des de feia anys reivindicaven els veïns.

Pel que fa a la central elèctrica de Mata, la de les tres grans xemeneies que abastien d’electricitat la ciutat, va funcionar entre 1895 i 1987, per després ser desmantellada. Coneguda popularment per La Canadenca, era la fàbrica més important del barri, la seva lluita obrera de 1919 havia aconseguit establir la jornada de vuit hores; i va tancar després de gairebé un segle de servei. Amb les transformacions dels Jocs Olímpics es van fer els edificis que actualment envolten les tres xemeneies, propietat llavors de Fecsa-Endesa i de Red Eléctrica Española (avui dia en estat deplorable). Un cop alçats aquests blocs, destinats a oficines i serveis, es va urbanitzar el parc de les Tres Xemeneies a tot l’espai que havia quedat buit. Una zona verda que s’inauguraria el 6 de juny de 1995.

En paral·lel, després d’uns notables treballs de transformació, la zona compresa entre la vorera de muntanya del passeig de Montjuïc (que abans ocupaven fàbriques, magatzems i alguns habitatges) i els jardins de Miramar i l’antic camí del castell, dit de la Vinyeta, va passar a formar part del nou Mirador del Poble-sec, inaugurat per l’alcalde Maragall en la mateixa data. Recentment, s’han remodelat aquests jardins per la degradació a què havien arribat.

De la inauguració del parc de les Tres Xemeneies i del Mirador del Poble-sec, ara fa 30 anys.

Continua llegint

Història

La plaça de l’Univers

Publicat

on

Per

Un dels llocs que no ha perdurat amb el temps, i que era un dels espais més emblemàtics de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929, és la plaça de l’Univers, situada a l’avinguda Maria Cristina, entre el Palau de Comunicacions i Transports i el Palau de Projeccions. Era un petit jardí d’aigua i llum projectat per Carles Buïgas amb l’escultura El Treball de l’escultor Josep Llimona.

Al fons es podia observar el Palau d’Art Tèxtil i al costat la imponent Torre de la Llum, de 50 metres d’alçada i de forma molt similar a les torres venecianes de la plaça Espanya; per a la seva il·luminació es van utilitzar 164 llums tubulars per a la cúpula, 330 per al far i 319 per a les balustrades al voltant del cos central, il·luminat amb 20 reflectors.

Al voltant del jardí d’aigua i llum hi havia deu pavellons privats coronats per un sostre esglaonat que a la nit quedava il·luminat i donava una sensació de majestuositat amb la Torre de la Llum al fons.

Un dels pavellons privats, situat a l’entrada d’aquesta plaça, era el d’Electric Suppliers Co. SA que fou l’empresa encarregada de realitzar tota l’electrificació de l’Exposició de 1929, després d’aconseguir guanyar la licitació per donar llum a tota la muntanya de Montjuïc per a l’esdeveniment.

A banda d’aquest pavelló, i entre d’altres, en aquesta plaça també hi havia els pavellons de Paper de fumar Bambú i de la Compañía de Seguros La Equitativa.

De dia aquesta plaça era una atracció pel seu traçat i per l’especial equilibri de dimensions, i a la nit convertia en realitat un somni de fades amb els jocs d’aigua i llum. •

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024