La DGT ha proposat modificacions al Reglament General de Circulació, entre les quals s’inclou l’ús obligatori del casc per circular amb bicicleta en zona urbana. Mesura a la qual s’han oposat entitats d’usuaris, empreses i ajuntaments, entre ells, el de Barcelona.
La majoria de ciclistes creu innecessari l’ús del casc en ciutat/ Ana Inés Fernández
Els usuaris de la bicicleta i el consistori s’han posat les mans al cap en conèixer que la DGT vol obligar a circular amb casc per vies urbanes. Una mesura que diuen haver pres per millorar la seguretat dels ciclistes i reduir els accidents. El cert és que els estudis fets actualment a diversos països contradiuen aquesta creença. El casc no evita els accidents i els accidents greus més habituals en bicicleta són per atropellament i no per lesions cranioencefàliques, que són precisament les que es volen evitar imposant l’ús del casc. A més, en accidents a més de 20km per hora, la protecció del casc no és efectiva. La mesura, critiquen entitats d’usuaris com Amics de la Bici, criminalitza la bicicleta. Segons ells els frens s’haurien de posar als vehicles a motor i no als vehicles que aporten una millor qualitat de vida a usuaris i ciutadans.
Mesura contraproduent
Segons el Baròmetre de la Bicicleta de Catalunya de 2012, gairebé 2.8 milions de catalans són usuaris de la bicicleta amb alguna freqüència. Imposar l’ús obligatori del casc seria un clar pas enrere. A països com Austràlia on s’ha implantat la mesura, aquesta ha fracassat i ha fet disminuir el nombre de ciclistes. A més, per la bicicleta pública, el Bicing, seria un cop difícil de superar, tal i com es tem el propi Ajuntament de Barcelona, que considera que l’ús del casc ha de ser una decisió voluntària de cada usuari.
Experts en mobilitat consultats per ZONASEC asseguren que la mesura més eficaç per garantir la seguretat dels ciclistes és precisament que n’augmenti el nombre, i la creació de més zones 30 i infraestructures ciclistes.
Resignació
La majoria dels usuaris de la bicicleta del barri consultats per ZONASEC no utilitzen casc habitualment i creuen innecessària la mesura proposada per la DGT, malgrat que consideren que s’hauran de resignar si la proposta tira endavant.
Marta Tello
Ciclistes a l’Avinguda del Paral·lel/ Ana Inés Fernández