El Poble-sec és una zona d’examen del carnet de conduir i això provoca que la majoria d’autoescoles de la ciutat vinguin al barri a circular. És una de les zones més temudes per tots els aspirants a treure’s el carnet de conduir. La zona 4 parteix del carrer Joaquim Blume i passa per Margarit, el passeig de l’Exposició i el passeig de Santa Madrona, entre altres carrers, abans d’enfilar cap a Montjuïc, una altra de les zones d’examen. El fet que el Poble-sec sigui zona d’examen fa que gairebé totes les autoescoles de la ciutat portin els seus alumnes a fer-hi pràctiques, amb les consegüents molèsties que això genera als veïns: “L’altre dia, des del passeig de l’Exposició amb Radas fins al passeig de Montjuïc vaig trigar 26 minuts”, explica amb indignació un veí afectat per aquesta situació.
Embussos i crispació
Fa més de 15 anys que els veïns manifesten el seu malestar: “Donada la complexitat del barri i la seva estructura, l’afluència tan massiva d’autoescoles l’únic que fa és complicar-la encara més. És un martiri per als que circulen i sobretot per als transportistes, és un barri molt complicat pel tema del repartiment i més ara amb les obres dels carrers Radas i Concòrdia”, diu Màxim Montori, vocal de convivència i civisme de la Coordinadora.
Miquel Carrillo, de la Unió d’Associacions de Veïns, explica que durant l’últim any del mandat de la socialista Imma Moraleda, els havien assegurat que la situació amb les autoescoles canviaria perquè havien arribat a un acord amb la DGT. Però, 10 anys després, la situació és la mateixa: “Al Poble-sec hi operen unes 65 autoescoles, això sumat a que és un barri de carrers estrets i la circulació ja està molt reduïda, implica que el conductor del darrera acabi tenint un comportament agressiu al volant perquè el nivell de parades i de lentitud és extrem”. L’associació ha fet una reclamació a l’Ajuntament, des d’on els han dit que això no és competència d’ells, que és un problema de Tràfic. “La potestat de la circulació a Barcelona és un tema municipal, i l’Ajuntament ha de fer pressió per solucionar aquesta situació, però han passat olímpicament.”, afegeix Carrillo.
L’‘estop de la mort’
La cruïlla entre Margarit i el passeig de l’Exposició és la més problemàtica degut a un estop que provoca nombrosos encallaments per part dels aprenents. Si algú passa deu minuts en aquesta intersecció, fàcilment podrà veure com passen cotxes de 15 autoescoles diferents i la majoria d’ells tenen problemes en aquest punt. Sergi Gázquez, de l’associació veïnal, explica que la situació ha empitjorat amb el boom de les autoescoles low cost, que compten amb grans flotes de vehicles. “El problema radica en què Poble-sec i Montjuïc són zones d’examen. Això genera més trànsit, més contaminació, més soroll als carrers i més crispació entre els conductors”, manté Gázquez. Malgrat tants anys de reivindicacions, però, aquesta qüestió no sembla estar entre les prioritats municipals i queda lluny de veure’s solucionat.