Connecta amb nosaltres

Cultura

El tiranosaure ferotge

Club Editor ha reeditat la colpidora novel·la ‘Tyrannosaurus’ de Guillem Frontera

Publicat

on

El Tyrannosaurus rex fou un sauri del període Cretaci i està considerat com un dels carnívors més ferotges que han trepitjat mai el nostre planeta. Però, Tyrannosaurus també és el títol d’una de les novel·les més colpidores de la literatura catalana, escrita per Guillem Frontera (Ariany, Mallorca, 1945), el 1970, deu anys després de sortir del seminari franciscà de la Porciúncula.

L’autor d’Els carnissers (1968), reflecteix a Tyrannosaurus l’obscur món dels abusos en els seminaris a través de la mirada de Miquel Moragues i Gori Montcada, dos infants que hi ingressen amb només deu anys. Els abusos d’autoritat dels frares seran com una teranyina de control absolut que, en alguns casos, acabarà traslladant el seu poder a l’abús del cos dels menors.

Frontera retrata el fosc univers de pors, amenaces i silencis que va haver de patir i ho va fer tan bé que, quan va voler publicar el llibre, com llegim a l’epíleg que l’autor hi ha inclòs en la reedició de Club Editor i que porta per títol L’agonia dels àngels, ja que l’autoritat censora no li va donar el permís necessari per un motiu que demostra com n’estaven d’esteses aquestes conductes als seminaris –“petits gulags beneïts per tothom”, segons l’autor–, que ens glaça el cor: el llibre caigué en mans d’un sacerdot censor que havia estat en un seminari. Aquest, en llegir-lo, s’hi va sentir tan reflectit, que va creure que l’autor coneixia els seus secrets i els havia novel·lat. L’abusador de menors no podia permetre que els seus pecats quedessin al descobert. Per sort, el 1977 la novel·la pogué veure definitivament la llum. Llegint-la, m’ha vingut al cap la cançó Corvus d’Els Pets: “On era el teu Déu quan la meva pell tocaves i on era el meu quan jo, espantat, callava…”.

Continua llegint

Cultura

L’encís d’una estranya casa

Julien Gracq ens obre la porta a un territori amarat de misteri, introspecció i estranyesa

Publicat

on

Julien Gracq (1910-2007) és el pseudònim de Louis Poirier, un escriptor francès proper al surrealisme que es caracteritzà per una sensibilitat cap al paisatge i l’entorn rural que l’apropà més a la dels romàntics alemanys que no pas a la dels seus contemporanis.

La seva prosa poètica, com el bon vi, està plena de reminiscències i tocs que ens traslladen a altres espais (Wagner, Lautréamont, el Sant Greal, E. A. Poe…), i ens conviden a una degustació llarga, tranquil·la, profunda per poder captar totes les seves notes i gaudir-la com cal. De fet, és ben natural que una escriptura travessada i posseïda completament pel desig, hagi de ser paladejada amb calma per poder-ne detectar totes les seves textures.

La casa, la breu i fascinant narració que ens ocupa, ha estat publicada per una editorial mallorquina que destaca per la seva elegància i bon gust, Lleonard Muntaner. La deliciosa traducció està realitzada per un dels millors prosistes actuals de casa nostra, Julià de Jòdar, que ens regala una fascinant versió de la història d’un home que, en plena ocupació nazi de França, travessa periòdicament una terra eixorca i innominada, fins que un dia decideix deixar-se endur per l’atracció del misteri i endinsar-se en l’estranya casa que hi ha al fons del paisatge.

El lector que s’endinsi en aquesta casa hi trobarà ressons baudelerians, kafkians i impressionistes en el si d’una escriptura que materialitza l’espai, amb un personatge que s’entrelliga amb un espai, una característica molt comuna en moltes de les obres de Gracq: des d’Au château d’Argol (1938) a Un balcon en forêt (1958), passant, per exemple, per Un beau ténébreux (1945) o Le Rivage des Syrtes (1951). Atreviu-vos a entrar a La casa i gaudiu d’una corprenedora “iniciació espiritual enmig de la devastació”.

Continua llegint

Cultura

L’Ajuntament es decideix (per fi) a salvar el Teatre Arnau

Publicat

on

El Teatre Arnau es prepara per recuperar l’esplendor. Després de més d’una dècada d’espera i d’un llarg procés administratiu, l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament el projecte de rehabilitació. Les obres començaran durant el segon trimestre de 2025 i finalitzaran a principis de 2027, amb una inversió que supera els 10 milions d’euros. Aquesta actuació s’emmarca dins l’estratègia municipal per revitalitzar l’avinguda del Paral·lel i recuperar espais culturals històrics de la ciutat.

Un llarg camí fins a la rehabilitació

L’Ajuntament va adquirir l’edifici el 2011, després d’una etapa de decadència i clausura. El futur del teatre, però, no es va decidir de manera immediata: es va obrir un procés participatiu que va involucrar entitats i veïns del Poble-sec, el Raval i Sant Antoni. D’aquell diàleg va sorgir la voluntat de mantenir els elements arquitectònics originals, com la històrica façana i l’estructura de fusta, però adaptant l’espai a nous usos culturals i comunitaris.

El projecte definitiu ha estat dissenyat per H Arquitectes sota el nom “Boca a Boca”, seleccionat el 2018. Des d’aleshores, el model ha patit diverses modificacions, l’última de les quals suprimeix la planta soterrada per optimitzar l’espai i ajustar el pressupost.

Un nou centre per a la cultura comunitària

Quan reobri, el Teatre Arnau es convertirà en un espai polivalent dedicat a les arts escèniques i la cultura de proximitat. Però no tothom celebra el resultat final. Algunes entitats vinculades al procés participatiu inicial consideren que el model que s’ha aprovat s’allunya de la filosofia original. Especialment crític s’ha mostrat el projecte ‘Arnau Itinerant’, que defensa una gestió més vinculada a les entitats de barri i veu en aquesta reforma una “orientació massa institucionalitzada i comercial”. Afirmen que “la idea inicial no era aquesta”.

Ara, amb el calendari d’obres definit, queda veure com aquesta rehabilitació respondrà a les expectatives. La transformació del teatre està en marxa, però el debat sobre el seu futur encara continua obert.

Continua llegint

Cultura

Tornen les Festes de Santa Madrona amb activitats per a tota la família

Publicat

on

Del 14 al 16 de març, el barri celebra les Festes de Santa Madrona amb un programa variat d’activitats per a tots els públics, amb la plaça Santa Madrona com a epicentre.

Divendres, 14 de març

La festa comença a la tarda amb una cercavila amb la Gegantona Cinta i els Capgrossos de l’Escola Jacint Verdaguer. Els més petits podran gaudir d’una xocolatada infantil seguida d’un taller de danses tradicionals. La jornada es tancarà amb una ballada de sardanes.

Dissabte, 15 de març

Al matí, es podrà visitar el refugi 307, fer un itinerari històric sobre Leonor Ferrer i participar en un torneig infantil d’escacs. A partir de migdia, la plaça Santa Madrona s’omplirà d’energia amb una sessió de Taitxí, una actuació teatral amb “Vintash!” i un vermut popular.

A la tarda, es farà la tradicional paella popular, seguida d’un espectacle familiar. La música serà protagonista amb el “Dive Divoso DJ set”, l’exhibició de catifa floral i la missa de Santa Madrona. La nit acabarà amb sessions de DJ Sundance i DJ Cesar de Melero.

Diumenge, 16 de març

La jornada començarà amb una trobada de col·leccionistes a l’Escola Jacint Verdaguer. Al migdia, la plaça Santa Madrona acollirà la Diada Castellera amb la participació de diverses colles. A la tarda, hi haurà una botifarrada popular i la jornada es tancarà amb una binga musical amb PD Renatas.

Un cap de setmana de tradició, cultura i diversió!

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024