Connecta amb nosaltres

Societat

Topall a la sobredosi de bars al Poble-sec

Publicat

on

L’eix Blesa-Blai reordenarà les terrasses per reduir l’impacte visual i acústic, tot i que s’augmentarà en cinc el nombre total de taules

@molina_jordi / L’Ajuntament de Barcelona ha mogut fitxa i ha aprovat, inicialment, un pla d’usos que tanca la porta a la proliferació de més bars i hotels al Poble-sec. En concret, suspèn la concessió de llicències d’apartaments, albergs juvenils, pensions, hotels i establiments que facin activitats musicals o de restauració, com ara bars o botigues de degustació –els coneguts col·loquialment com badulaques—. Segons el regidor del districte de Sants-Montjuïc, Jordi Martí, aquesta mesura respon a “una reclamació unànime del barri” i qualifica el nou pla d’usos de “restrictiu” envers l’activitat comercial.

El document aprovat entra ara en un període de tres mesos d’exposició en què es podran presentar al·legacions, i caldrà esperar a després de les eleccions per ser rubricat definitivament. El pla exclou els comerços amb façana al recent inaugurat Paral·lel, que es regularà per una normativa específica. El que sí que incorpora el text de forma nítida és la prohibició de l’obertura de nous establiments en les zones més saturades, com l’eix Blai-Blesa –amb 45 bars—, Vilà i Vilà o Nou de la Rambla; i la limitació en la resta d’espais mitjançant un sistema de criteris d’amplada dels carrers i del nombre d’establiments de cada espai.

blai_1web

Caldrà que taules i cadires incorporin tacs de goma les potes / Jordi Molina

“Més val tard que mai”, explica el president de la Coordinadora d’Entitats, Josep Guzmán, que valora positivament la regulació, després de molts anys d’haver demanat incansablement al consistori la implementació d’un pla d’usos a la zona. “Ara hem d’evitar que els 45 bars de Blai no siguin propietat de grans empreses, cal diversificar l’oferta i impedir els monopolis”. També donen llum verda dels del sector comercial. “El moment en què corre perill la convivència entre veïns i un tipus de comerç concret s’ha de posar remei”, explica el president de l’Associació de Comerciants, Manel Tort. “No haguéssim vist bé un cessament de les llicències indiscriminat i a tot arreu, però sí en aquells punts del barri on hi hagi una saturació que impedeixi el descans veïnal”.

Per a l’Assemblea de Barri, el pla inicial “recull l’essència del procés participatiu”, tal i com admet Marc Serra, que afegeix: “ara cal que no traeixin el veïnat i mantinguin el redactat”. Segons aquest col·lectiu “és positiu” que es prenguin mesures per restringir els hotels i albergs juvenils, però demanem “valentia” als grups municipals per mantenir les propostes debatudes i consensuades durant el procés. Per la seva part, i en declaracions als mitjans, la Unió d’Associacions del Veïns també secunden la mesura, entenent que incorpora el component restrictiu necessari.

Més taules, però millor distribuïdes

A banda del pla d’usos, el consistori també ha aprovat inicialment l’ordenació singular de terrasses dels carrers de Blai i Blesa que, tot i que no disminuiran, sí que estaran millor distribuïdes. Es limita a 37 les llicències per situar taules al carrer, actualment n’hi ha 34, i a quatre taules per establiment. L’ordenació –una de la trentena que tindran normativa específica a la cuitat—estableix les dotze de la nit com a límit de tancament de les terrasses i obliga a situar-les al centre del carrer, alliberant les façanes.

Veïns del Paral·lel protesten sota la pluja / J.Molina

Les dotze de la nit, horari límit de tancament de les terrasses a Blai / Jordi Molina

La normativa, però, no contenta del tot al sector comercial, que ha fet un “gran esforç” per ajustar-se a les demandes veïnals. “No és un bon acord pels restauradors que han perdut taules i una hora comercial; però entenem que hi ha un problemàtica veïnal que cal resoldre”, explica Tort, que posa en valor la solidaritat del sector amb el veïnat. En canvi, l’Assemblea de Barri denuncia “l’opacitat” de l’Ajuntament, que en comptes de limitar el nombre total de taules, l’ha augmentat: “Si viure a Blai amb 143 taules de terrasses ja és un infern per molts veïns, com se’ls hi explicarà que després del pla d’ordenació passarà a haver-n’hi 148?”, es pregunta Serra. La gran diferència serà l’impacte visual, que malgrat una ampliació de cinc taules, serà menor i més repartit al llarg de l’eix Blesa-Blai.

La nova llei mirarà de millorar la situació amb altres mesures complementàries, com ara la prohibició de jardineres, per guanyar una mica més d’espai, i la incorporació obligatòria tacs de goma les potes de les taules i cadires per disminuir el soroll. Les sol·licituds de llicències que pugui sorgir s’aniran adaptant a mesura que les que siguin vigents es vagin extingint i l’adjudicació és farà a través d’un sorteig públic.

El pla d’usos és fruit del treball comunitari dels veïns i comerciants del Poble-sec. El procés, que ha durat tres mesos i que s’ha dinamitzat per tècnics contractats per l’Ajuntament, ha constat de dos debats oberts i una sessió informativa. El resultat es va saldar amb més de 100 propostes.

Societat

La Casa de la Premsa acollirà una extensió de l’Institut del Teatre

L’edifici obrirà les portes pel centenari de l’Exposició del ‘29 i encabirà espais per a les entitats locals

Publicat

on

Gir de guió. Després de descartar la idea d’encabir-hi una biblioteca (aquesta s’ubicarà a la nau de Blesa), la Casa de la Premsa finalment acollirà el nou Centre de Recerca i Acció Comunitària en Arts Escèniques de l’Institut del Teatre. L’equipament, que haurà d’entrar en funcionament l’any 2029 amb motiu del centenari de l’Exposició Internacional, també reservarà espais a les entitats que han impulsat la seva restauració. Val a dir, però, que el projecte encara està molt verd i que, a hores d’ara, només se sap que la transformació serà finançada per la Diputació de Barcelona (encara que l’esforç tècnic anirà a càrrec de l’Ajuntament, el qual tampoc ha definit cap pressupost).

El nou espai, vinculat a l’Institut del Teatre, serà l’evolució de l’actual Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques que hi ha a la plaça de Margarida Xirgu. Dit d’una altra, reinventarà l’actual servei i l’abordarà des de tres eixos. D’entrada, no només preservarà el patrimoni, sinó que també li donarà vida i el farà accessible a totes les persones que en vulguin fer-ne ús. Hi haurà col·leccions, préstecs, suport expert a la cerca i a la recerca, etc. En paral·lel, hi haurà recerca pràctica; és a dir, residències artístiques, laboratoris… I, per últim, l’edifici es convertirà en un espai d’acció comunitària i de foment de programes educatius.

L’associació Casa de la Premsa tindrà un espai garantit a l’edifici

Segons el responsable de Cultura de la Diputació de Barcelona, Pau González, l’obra “dignificarà” un edifici que, històricament, mai ha acollit activitats “a l’alçada”. “Nosaltres estarem a l’altura de les circumstàncies i de l’equipament, perquè a més ho farem de la mà dels veïns i veïnes que han reivindicat aquesta necessària recuperació”, ha detallat. De fet, els usos veïnals que es van pactar en un primer moment continuen sobre la taula, encara que s’haurà de fer “encaje de bolillos”, en paraules de la regidora del Districte, Raquel Gil, per veure quins espais de l’edifici ocupen finament.

Continua llegint

Societat

L’avantprojecte del nou CECOR a les Tres Xemeneies presenta deficiències

Publicat

on

Per

El Departament de Prevenció de Riscos Laborals (DPRL) de l’Ajuntament de Barcelona ha rebutjat l’avantprojecte per ubicar el Centre de Coordinació Operativa de Emergències (CECOR) a l’edifici Llac de les Tres Xemeneies,. Segons un informe al qual ha tingut accés el TOT Barcelona, el projecte, impulsat per l’empresa municipal BIMSA i la Gerència de Seguretat, presenta “incompliments” i “deficiències” en seguretat, salut i higiene laboral.

Redactat per Bogom Arquitectura, l’avantprojecte no compliria amb normes bàsiques, com l’alçada mínima de tres metres als locals de treball o les condicions ambientals (temperatura, ventilació, soroll i il·luminació).L’informe també assenyala problemes en el sistema de protecció contra incendis, com la manca de senyalització d’extintors, il·luminació d’emergència i vies d’evacuació.

A més, l’avantprojecte no especifica quin mobiliari es faria servir per evitar la lipoatrofia semicircular, ni les mesures de seguretat en cables elèctrics o paviments.

En declaracions al mateix mitjà de comunicació, l’Ajuntament defensa que el projecte està en fase inicial i que és habitual rebre informes de millora. Fonts municipals asseguren que s’han fet reunions per incorporar correccions al projecte bàsic, que es tancarà en setmanes i es tornarà a avaluar.

El CECOR, actualment ubicat al carrer de Lleida, gestiona emergències amb personal de la Guàrdia Urbana, Bombers, Mossos i el Servei d’Emergències Mèdiques (SEM).

Continua llegint

Societat

“Aprofitem els aliments”: menys malbaratar, més aprofitar

Cada família a Catalunya llença 63 kg de menjar per any i la Generalitat impulsa una campanya per millorar els hàbits de compra i consum

Publicat

on

Per

Les llars catalanes van llençar a les escombraries més de 173.000 tones d’aliments l’any passat. Són 63 kg de menjar per llar que mai van arribar al plat. Aquesta pèrdua té un cost econòmic enorme: 902 milions d’euros en total, és a dir, 330 euros per família i 112 euros per persona. Encara més: tot aquest menjar podria nodrir prop de 275.000 persones durant un any. Les dades formen part de l’estudi sobre el malbaratament alimentari a les llars de Catalunya encarregat pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, i elaborat pels centres de recerca CREDA i IRTA.

Per revertir aquesta situació, el Govern posa en marxa la quarta edició de la campanya “Aprofitem els aliments”. Cada petit gest compta: aprofitar les sobres, planificar millor les compres i conservar correctament els aliments són accions que, multiplicades per tota la societat, poden marcar la diferència. Però el malbaratament no s’origina només a les llars: sino que es produeix al llarg de tota la cadena alimentària —des del camp fins als punts de venda— per causes tan diverses com la climatologia, els criteris estètics, el desajust entre la oferta i la demanda. Per això, la lluita contra el malbaratament requereix la implicació de tots els actors, des dels productors fins als consumidors.

“Aprofitem els aliments”

La campanya del Govern s’emmarca al voltant del 29 de setembre, Dia Internacional de la Conscienciació sobre les Pèrdues i el Malbaratament Alimentaris, i compta amb la col·laboració i participació del sector de la restauració, la Fundació Espigoladors, la Plataforma Aprofitem els Aliments, l’Oficina Conjunta per l’Alimentació Sostenible així com d’altres entitats i organitzacions del sector agroalimentari.

La campanya d’enguany ofereix els àpats Gastrorecup, la Marató d’Espigolades i el Gran Dinar d’Aprofitament Alimentari, que aquest any tindrà lloc a Vic.

Restaurants contra el malbaratament

Els àpats Gastrorecup se celebra del 30 de setembre al 31 d’octubre amb una idea clara: el menjar que sobra pot convertir-se en un plat deliciós, demostrant que la creativitat a la cuina és una eina poderosa contra el malbaratament.

L’edició d’enguany reuneix 65 restaurants gastronòmics de Catalunya. Hi participaran 31 establiments a Barcelona, 7 a Tarragona, 13 a Lleida i 14 a Girona, oferint-hi menús que sensibilitzen sobre la importància de l’aprofitament dels aliments i les pràctiques sostenibles en la restauració.

Jornada de Gastrorecup al restaurant de l’Hotel Pessets de Sort (Lleida). Autor: Departament d’Agricultura

Marató d’espigolades

El dissabte 4 d’octubre arriba la 5a Marató #JoEspigolo, amb espigolades simultànies a diferents punts de Catalunya: Terres de Lleida, Camp de Tarragona, Parc Agrari del Baix Llobregat i l’Alt Empordà. L’any passat, els participants van recuperar 12.128 kg d’aliments, destinats a entitats socials. L’espigolament consisteix a collir fruites i verdures dels camps que han estat descartades del circuit comercial, però que encara són perfectes per al consum.

D’altra banda, el diumenge 5 d’octubre tindrà lloc el Gran Dinar d’Aprofitament a Vic, que reunirà unes 400 persones per gaudir d’un àpat gratuït preparat amb aliments recuperats. Els xefs d’Osona Cuina lideraran la jornada, que inclourà tallers, cuina en directe i una parada de fruites i verdures espigolades.

A més, en el marc de les festes de la Mercè 2025 i la Fira de Sant Miquel de Lleida, s’organitzaran activitats de sensibilització sobre la prevenció del malbaratament als serveis de distribució gratuïta d’aliments.

Quins aliments es malbaraten més a les llars?

Les fruites i les verdures encapçalen la llista, amb un 22% i un 21% del total malbaratat respectivament. Els productes d’origen animal —carn, peix, ous i làctics— sumen un 22%. Entre els aliments cuinats, les amanides representen un 12,5%, els plats de pasta un 12,4% i els plats de carn i peix gairebé un 10%. La pasta i l’arròs, juntament amb els llegums, també són dels més desaprofitats. Un 16% del malbaratament es deu a l’aspecte físic dels aliments, mostrant que sovint rebutgem productes simplement perquè no semblen “perfectes”.

Causes del menjar llençat a casa?

Els hàbits de consum de la població són una de les principals causes de malbaratament alimentari a les llars: incorrecta planificació de la compra, mala gestió de les dates de consum preferent i les dates de caducitat, l’absència de reaprofitament i la quantitat d’aliments cuinats sobrants, així com el rebuig de productes per l’aspecte físic.

De fet, cada català llença de mitjana 21,56 kg anuals de menjar a l’any. Del total d’aquests aliments, s’ha estimat que el 70% dels aliments llençats són aliments no cuinats. I només un 16% dels consumidors reconeix que malbarata. La majoria subestima la quantitat real que llença, especialment productes animals com la carn i els embotits.

Impacte ambiental

Pel que fa a l’impacte ambiental sobre el planeta, el malbaratament alimentari, transformat en emissions de CO₂, equival a 21.716 vols de 200 passatgers de Barcelona a Brussel·les. Concretament, el malbaratament genera 462 milions de kg de CO₂ equivalents, l’equivalent a les emissions anuals de 73.000 persones.

La campanya “Aprofitem els aliments” s’emmarca dins de l’Estratègia Alimentària de Catalunya 2024-2028 del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, que té com a finalitat avançar cap a un model alimentari més sostenible, transformador i fonamentat en l’economia circular a Catalunya.

Imatge principal:  Campanya “Aprofitem els Aliments”, iniciativa impulsada pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació per reduir el malbaratament alimentari

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024