Les cooperatives agroecològiques i la venda de productes ecològics i de proximitat proliferen. Sense sortir del barri tenim dues cooperatives de consum ‘El Carretó’ i ‘La Seca’, que formen part de l’Ateneu Rebel i l’Ateneu La Base respectivament.
@Marta_Tello/ El sector passa per un bon moment i cada cop més gent s’apunta a fer la compra a aquests establiments, ja sigui per salut o perquè volen canviar el sistema agroeconòmic actual. Alhora s’ha posat de moda encarregar cistelles agroecològiques i s’han obert a la ciutat nous establiments de venda a granel, de proximitat, i de productes ecològics, amb una imatge molt actual i cuidada; i algunes cadenes de supermercats s’han apuntat al carro i comencen a promocionar els productes de proximitat.
Esther Vivas en una foto d’arxiu/ Laura Roca
A ZONA SEC hem volgut conèixer com veu la situació l’Esther Vivas, periodista, sociòloga i activista especialitzada en moviments socials alternatius, sobirania alimentària i consum crític. Per a ella, la introducció dels productes de proximitat als supermercats és tan sols “capitalisme vestit de verd”, una nova tècnica de màrqueting que no transforma l’agroindustria. Tot i així veu positiu el canvi d’hàbits de consum, alhora que indica que el repte està en “passar a una pràctica que vagi a l’arrel del consum” i en aconseguir un canvi en les polítiques públiques. Creu que “més enllà dels canvis locals i de petita escala, calen canvis d’estructura” i per aconseguir-ho cal “molta pedagogia” i mobilitzar-se. Tot i així, pensa que “els escàndols agroalimentaris” que estem patint en els darrers temps estan aconseguint que la població es replantegi les formes de consum i “obren una oportunitat” per donar pas a nous models de consum i de relacions comercials.
_________________________
Els dies 8 i 15 de febrer, l’Esther Vivas realitzarà la segona edició del curs “Qui decideix què mengem?” a l’Ateneu Rebel (carrer Fonthonrada, 32-34), en què analitzarà el model actual i mostrarà les alternatives existents.
Cooperativa agroecològica “El Carretó”/ Ana Inés Falcone