Connecta amb nosaltres

Societat

El Museu Marítim enceta una nova etapa com a centre de referència sobre la cultura marítima

Publicat

on

Anna Pruna / Finalitzen les obres de restauració de les Drassanes Reials de Barcelona i el Museu funcionarà ara per àmbits amb diverses exposicions semi-permanents

El Museu Marítim de Barcelona –ubicat a l’edifici de les Drassanes Reials i gestionat per l’Ajuntament, la Diputació i l’Autoritat Portuària de Barcelona­– ha donat per finalitzada la remodelació de les instal·lacions de les Drassanes Reials. Les obres s’emmarcaven dins del Pla Director, que es va redactar l’any 1985 i que establia les reformes necessàries. El projecte executiu de rehabilitació, però, es va redactar a començaments dels 2000 i es va desenvolupar en quatre fases. La remodelació de l’espai es completa amb la museïtzació, durant el 2018, de la gran sala que està ocupada per l’exposició de Joc de Trons fins al març.

Exposició Drassanes i Galeres

Exposició Drassanes i Galeres

Una programació interactiva

Amb el canvi de model del Museu, els seus gestors aposten per les exposicions temàtiques i semi-permanents, tot i que també n’hi haurà de temporals. La primera gran mostra que ocuparà el lloc de la de Joc de Trons és Drassanes i galeres, que es podrà visitar fins a finals del 2020 i que permetrà descobrir com eren les galeres dels segles XIII i XIV. Fins a finals d’enguany també exhibeixen una mostra de les embarcacions que formen part de la gran col·lecció del museu i han prorrogat l’exposició 7 vaixells, 7 històries, en la qual el visitant pot observar vaixells destacats i d’altres objectes del fons del Museu (cartes, instruments de navegació, canons…). Entre les exposicions temporals destaca Camins de Ronda, d’accés gratuït a la Sala Mirador, que explica la història d’aquest terme. I, també amb entrada lliure, podeu visitar Port, Territori de Frontera, comissariada per l’escriptor i veí del Poble-sec Xavier Theros i en la qual s’expliquen les relacions que es van establir entre el port i la ciutat durant el segle passat.

Una de les novetats que destaquen d’aquesta nova etapa del Museu és l’ús de recursos audiovisuals i interactius: Drassanes i galeres es pot visitar amb audioguia i compta amb plafons, pantalles tàctils i efectes lumínics per fer l’experiència més amena.

Amb tots aquests canvis, s’espera que el Museu Marítim es converteixi en un centre de referència sobre la cultura marítima i la relació de Catalunya amb el Mediterrani. També volen sobrepassar la barrera dels 250.000 visitants anuals i, des del Consorci, es marquen com a objectiu arribar al 70% de públic local –actualment el 60% del públic del Museu és de Catalunya.

Trobareu més informació sobre les exposicions del Museu Marítim i les activitats programades aquí.

Societat

Les Hortes de Sant Bertran i el Parc del Mirador es fusionen en un únic espai

El resultat del parc és fruit del procés participatiu amb veïns i alumnat de la zona

Publicat

on

Per

Aquest divendres 31 de gener han obert al públic els nous Jardins de les Hortes de Sant Bertran al Poble-sec i el Parc del Mirador del Poble-sec. Una transformació impulsada des del Pla de Barris del Poble-sec.

En total s’hi ha invertit 3,2 milions d’euros, inclosos els 500 mil euros pel nou sobreeixidor del col·lector de Vila i Vilà. La configuració del parc va sorgir del procés de participació veïnal i de les escoles i instituts de l’entorn. 

D’entrada, s’ha creat un parc urbà amb espais per a usos esportius i culturals, així com nous jocs infantils; s’ha traslladat l’antiga l’àrea de gossos al Parc del Mirador i hi ha nous d’espais esportius i lleure a les quatre terrasses que connecten les Hortes i el Mirador. Alhora s’ha creat un nou pas de vianants elevat al passeig de Montjuïc que millora les condicions d’accessibilitat i seguretat.

La intervenció en l’àmbit dels Jardins de les Hortes de Sant Bertran ha consistit en la creació un parc urbà de més de 4.500 metres quadrats. L’acció també ha integrat el tram del carrer Carrera entre el Passeig de Montjuïc i el carrer Vila i Vilà, de manera que pràcticament s’han fusionat ambdós jardins.

S’ha mantingut la vegetació mediterrània que ja hi havia, sobretot pins i alzines, i s’ha aportat nou arbrat. D’aquesta manera, les obres han permès refer sencers els dos espais verds, que fins ara havien estat separats pel carrer de Carrera i els ha convertit en un sol jardí. A parc del Mirador s’hi ha creat quatre espais diversos amb jocs infantils amb gronxadors, tobogans i troncs, i també elements de cal·listènia amb barres connectades. En aquest cas, s’ha mantingut l’arbrat existent.

Continua llegint

Societat

La propietària de Font Honrada, 38 desnona una família amb tres menors

Publicat

on

Quinze anys al mateix pis. En plena onada de fred, la Fàtima i la seva família han estat desnonats de la seva vivenda a la Font Honrada, 38. Aquesta era la segona vegada que la comitiva judicial intentava desallotjar-los, després que el primer intent fos aturat el desembre gràcies a la pressió veïnal.

El desnonament ha tingut lloc aquest 15 de gener a les 10 del matí. Una desena de furgonetes dels Mossos d’Esquadra davant l’edifici i tots els veïns concentrats en protesta. Amb una pancarta que clamava “S’ha acabat, renovació de contractes ja!”, els manifestants han intentat frenar l’acció, però els agents han aconseguit accedir a l’edifici i fer fora la família un per un, fins a deixar la Fàtima, l’Ahmed i les tres menors sense casa en un moment complicat per les baixes temperatures.

Segons fonts de l’entorn dels afectats, els serveis socials es van tancar a donar-los una pensió perquè repetien que “no en quedaven”. No va ser fins que els veïns van amenaçar-los en fer pública la seva resposta, que van accedir a facilitar-los una, expliquen.

La família, amb tres filles de 3, 6 i 9 anys, pagava un lloguer mensual i havia demanat un lloguer social per poder quedar-se al pis. Almenys fins que les petites acabessin el curs escolar. Tot i això, la propietària de l’edifici es va negar a renovar el contracte de lloguer, que va caducar el 2022, expliquen.

Des del Sindicat de Barri denuncien que la llogatera té la intenció de desallotjar tots els veïns de l’edifici per convertir els pisos en apartaments turístics o en lloguers de temporada. A través de les xarxes socials, han acusat la propietària d’estar duent a terme un clar cas d’assetjament immobiliari. De fet, quatre dels 14 habitatges de l’edifici ja han quedat buits com a resultat d’aquest procés de pressió als residents. Adverteixen que aquest no és un cas aïllat i que lluitaran per garantir el dret a l’habitatge dels veïns.

Aquest no ha estat l’únic desnonament al barri el mes de gener. El passat dijous 27 en Muhammed i la seva família van haver d’abandonar el pis de Grases, 11, després que el propietari no volgués renovar-los el contracte de lloguer amb la intenció “d’especular” amb l’habitatge, expliquen des del Sindicat de Barri. De fet, apunten, ja ha dut a terme la mateixa operació amb altres immobles del mateix edifici.

Un cop expulsats del pis mitjançant un gran dispositiu policial, els activistes prohabitatge van haver d’adreçar-se a Serveis Socials per a què se’ls dotés d’un sostre provisional digne.

Continua llegint

Societat

L’INS Consell de Cent acaba les obres de millora

El centre espera una segona tongada d’inversions per arreglar les persianes

Publicat

on

L’Institut Consell de Cent, situat ha experimentat una millora progressiva després d’un inici de curs marcat per dificultats significatives. Fa uns mesos, el centre es trobava en una situació complicada, principalment per la manca d’un conserge i l’estat arquitectònic de l’espai educatiu.

L’institut ha experimentat diverses millores en la seva infraestructura. Segons explica el director del centre, Jesús Martín, a finals de novembre es va recuperar la pintura i, a partir de Nadal, es van iniciar els treballs de rehabilitació de l’entrada del centre. “Ens ve molt bé per a les portes obertes i l’entrada es veu més bonica”, assenyala el director. Aquestes accions han contribuït a millorar la imatge del centre i a oferir un espai més acollidor per a l’alumnat i els docents.

Tot i aquests avenços, encara queden reptes per afrontar. La façana i les persianes també necessiten una renovació, però aquestes últimes no estan incloses en el pressupost actual. “Moltes estan cremades pel sol. Han de desmuntar-les per pintar-les i, en molts casos, no es podran tornar a posar. Serà una segona fase”, explica Martín.

Pla Clima

En paral·lel, destacar que l’Ajuntament ja treballa per climatizar l’Escola Mossèn Jacint Verdaguer amb aerotermia i plaques de cara al curs 2025-26.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024