Connecta amb nosaltres

Història

Els vivers del port eren els més productius

L’11 de setembre de 1973 es van suprimir les muscleres del port de Barcelona

Publicat

on

Port de Barcelona

El darrer terç del segle XIX començaren a fer-se les primeres explotacions industrials de musclos: els anomenats vivers. El port de Barcelona s’amplià cap al sud, cap a Montjuïc, i els primers vivers se situaren a la zona nova. El 1898, la comandància de Marina estableix un reglament per aquest ús, i el 1900 els agruparen a l’escullera oest. Nou anys després s’han de situar a la dàrsena del Morrot. Llavors hi ha 119 plataformes. Els primers intents d’eliminar-los sorgeixen el 1913; però amb un nou trasllat, ara a l’escullera est, al cap de tres anys, s’aferma la indústria.

El 1920 la producció supera les 2.700 tones, la més alta de tots els vivers de l’Estat. Poc després, amb el creixement del moviment del port i la modernització de les embarcacions s’imposa el control científic, de les aigües i dels mol·luscs que se n’obtenen. Posteriorment es destina un magatzem per instal·lar-hi tancs potabilitzadors per a la desinfecció.

El període de la Guerra Civil suposà un impàs, però no cap daltabaix, ja que els anys quaranta hi havia uns 60 vivers flotants, amb 500 cordes cadascuna, que donaven feina a uns 180 treballadors, amb una producció de més de 12.000 tones anuals.

Cap als anys 60, el govern potencià els vivers de musclos a les ries gallegues. Aquest creixement suposà també el declivi d’aquesta indústria barcelonina. A més, el port no parà de créixer, i aquelles naus, mig embarcació mig plataforma, generaven constants entrebancs. El 1963 un informe d’insalubritat fou l’inici de la seva desaparició del nostre port; perquè la zona on estaven ubicades coincidia amb la sortida d’aigües de la claveguera general de la ciutat. Dos anys després, resten poques muscleres i amb una baixa productivitat. Els dies 11 i 12 de setembre de 1973, els soldats de la comandància de Marina, ja que els alumnes en formació als vivers s’hi negaren, van tallar les cordes plenes de musclos amb destrals; i uns dies després portaren les embarcacions a alta mar, per cremar-les amb petroli. De tota la flota de vivers, tan sols 8 se salvaren i es traslladaren a Sant Carles de la Ràpita.

Els qui tenim una edat recordem els vivers de musclos que veiem quan anàvem al far, amb les golondrinas. I fins hi tot els musclos que podíem menjar en algun restaurant o paradeta que s’hi posava els festius. De la retirada de les darrers muscleres del port de Barcelona, ara fa 45 anys.

Història

Un temporal arrasa la platja del Somorrostro

Publicat

on

El barri de barraques del Somorrostro ocupava la franja de platja de la Barceloneta. Se’n tenen notícies des de finals del segle XIX, però es va anar poblaant d’una manera important després de la Guerra Civil. El 1954 hi havia un cens de 2406 barraques, on podien viure entre deu i quinze mil persones. Les barraques (de fustes, cartró, trossos de metall i tota mena de materials aprofitats) no tenien ni aigua, ni llum, ni clavegueram, pel que hi havia una pèssima salubritat.

Les més properes al mar estaven molt més exposades a les inclemències climàtiques. Els temporals dels anys 1957 i 1958 n’afectaren un nombre important. Llavors, l’Ajuntament va decidir fer un passeig marítim, que el 1961 arribaria fins on encara avui dia hi ha el passeig porxat sobre la platja, avui dita del Somorrostro. Amb aquesta nova via, la població es va reduir en més d’un terç. El 9 de novembre de 1964 un nou temporal de llevant va obligar a acollir 642 persones a l’estadi de Montjuïc, el que suposaria un altre cop pel barri de barraques.

L’estocada final, però, el donaria el mateix ajuntament franquista quan el juny de 1966 va procedir a enderrocar les 600 barraques que hi restaven en un sol dia. El motiu oficial va ser que al cap d’uns dies s’hi feien unes maniobres navals i aquell espectacle inhumà no podia ser captat per les càmeres de la premsa convocada. En aquesta evacuació definitiva, els 3000 barraquistes foren traslladats al barri badaloní de Sant Roc; alguns, en pisos nous, i la majoria en barracons construïts a l’efecte, mentre se n’edificava la resta.

Potser us pregunteu: què té a veure això amb el Poble-sec? En general, allò que passa en una part de la ciutat pot arribar a afectar-ne una altra de propera o llunyana. En aquest cas, la història és una repetició cíclica. Com que Montjuïc acollia llavors el nombre més important de barraques de tota la ciutat, cada vegada que hi havia un desastre, acabava sent el lloc de refugi dels damnificats. Ja fos durant les llevantades del Somorrostro, com també en les tràgiques riuades del Vallès de 1962. Fins i tot alguns dels recintes de l’exposició de 1929 es va convertir en espais d’acollida dels barraquistes. En aquests llocs s’hi estaven fins que podien aconseguir un habitatge pels seus mitjans o els n’era adjudicat un, sovint força anys després, al Prat, Sant Boi o a Ciutat Meridiana.

Del temporal que afectà severament les barraques del Somorrostro, ara fa 60 anys.

Continua llegint

Història

‘Can Mañach’, merceria, perfumeria i roba de categoria

Publicat

on

Una mica més amunt de Can Campanera es pot veure un local, amb la façana original i un rètol, de la Perfumeria i Merceria Mañach. En va tenir cura durant molts anys la filla dels propietaris, una noia elegant i allò que en deien ‘amb classe’. Va ampliar l’oferta i va incorporar a l’establiment roba moderna, per a totes les edats. Tenia molt bon gust.

El primer regal que vaig comprar a la meva mare pel Dia de la Mare, va ser un ‘necesser’ que vaig omplir amb sabó i colònia. També allà em van assessorar amb el tema dels primers cosmètics; recordo els ‘Polvos Vitamol’ o el primer Rímel. Objectes de luxe per a moments assenyalats eren coses com el Sabó Heno de Pravia o la Colònia Lavanda Puig ‘de regal’, que anava en una bonica ampolla i en una capsa especial. Crec que la colònia actual de la marca no fa la mateixa olor d’espígol que aquella, però pot ser nostàlgia olfactiva. Aquests sabons i colònies eren per a ocasions especials, ja que per a cada dia es feia servir sabó més senzill, de coco o de coco i llimona, i colònia a granel.

El local de la merceria i perfumeria Mañach va acabar per quedar-se’l la botiga Campanera, com a magatzem. La meva mare també hi comprava sovint una mica de tot, mitges, roba interior, mitjons, samarretes, bruses, jerseis, material de merceria… Cito tot això de memòria i tal com raja. En tot cas, trobo que l’important és deixar algun tipus de testimoni viscut d’aquella època. Les dades concretes són interessanta, però aporten poca cosa pel que fa a les vivències personals.

Continua llegint

Història

130 anys de l’obertura del Paral·lel

Dos anys abans de la inauguració ja s’hi havien instal·lat diverses sales de teatre i espais d’oci

Publicat

on

Fa 130 anys, un 8 d’octubre de 1894, es va obrir al trànsit el Paral·lel, una de les avingudes més populars de Barcelona i que  manté una ferma singularitat en l’imaginari de la ciutadania. Però tot té una història.
Iniciat l’enderroc de les muralles, el 1860 s’aprova el pla de l’Eixample, projectat per l’enginyer Ildefons Cerdà, que estableix la quadrícula que ocuparà el Pla de Barcelona, des de les rondes fins als municipis propers que s’annexionaran majoritàriament abans de concloure el segle. El límit inferior del projecte era una avinguda que Cerdà, provisionalment, denomina Paral·lel i que unirà el port amb Hostafrancs.
Rossend Llurba (1887-1954), autor dramàtic, lletrista i articulista, explica en la seva Història del Paral·lel que “a mitjan segle XIX, l’actual Paral·lel era un ermàs abrupte amb algunes hortes partides per un mal camí que conduïa a les Drassanes”.
Connexió entre el port i la Gran Via
Quan el 1890 s’enderroca el baluard del Rei, la continuïtat del passeig de Colom cap al sud permet l’accés a l’ampliació del port; però també la comunicació amb el Morrot, Can Tunis i Montjuïc. I, a més, fa possible l’obertura d’una nova arteria ciutadana, el Paral·lel, per connectar el port amb la Gran Via i l’Eixample. També permet fer el recorregut complet de circumval·lació de la Ciutat Vella, en una línia de tramvies i autobusos de bon record: el 29. Això fa que la primera urbanització del Paral·lel tingui primordialment un sentit de mar cap a Sants; i sobretot fins al voltant de la bretxa de Sant Pau. Així, les primeres cases són els números: 96, actualment un edifici dels anys 70 del segle XX; 92, edifici de 1874, encara existent; i 90, de 1881, també en peu.
El 8 d’octubre de 1894 es dona per oberta l’avinguda amb el nom de Marqués del Duero; però de fet, el creixement comentat fins a la Ronda i un parell de cruïlles més enllà, no s’impulsa cap a la Gran Via fins als preparatius de l’Exposició Universal de 1929, inicialment prevista per al 1917.
Primeres instal·lacions d’espectacles
Tot i aquest irregular creixement, ja des d’abans de la seva obertura oficial, el 1892 obre el Circo Español Modelo, que seria l’Espanyol, avui Paral·lel 62. Tres anys després, el Circo Canetti s’alça on ara hi ha El Molino. El 1897 hi trobem la caseta del Cinematògraf Lumière, un xic més cap a la Ronda de Sant Pau. El 1900 obren el Teatre Delicias, que posteriorment serien el Talia i el Martínez Soria; i també el Soriano, actual Teatre Victòria. L’any següent s’inauguren el Teatre Nou i l’Olympia, a la cantonada d’Aldana amb la ronda de Sant Pau. El 1903, ho fan l’Arnau i l’Onofri, avui Condal. I així va quedar establerta la zona d’oci més popular de Barcelona de finals del segle XIX fins als anys setanta del segle XX.
Amb la segona República, el 1931, l’avinguda rep la denominació del polític, advocat i defensor del moviment obrer Francesc Layret; però amb la dictadura franquista recupera el nom de Marqués del Duero, fins que el 1979 pren la denominació inicial de Cerdà, que popularment sempre havia tingut: el Paral·lel. De l’obertura oficial de l‘avinguda del Paral·lel, ara ha fet 130 anys.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024