Connecta amb nosaltres

Cultura

Lluita per protegir la música en viu de proximitat

La Plataforma Música Viva demana requeriments més accessibles per fer concerts semi-acústics a bars, botigues i associacions

Publicat

on

Aquest mes de març l’Ajuntament de Barcelona ha d’aprovar en el plenari l’Ordenança de Música en directe de petit format, una nova normativa per protegir legalment els bars, associacions i botigues de la ciutat que formaran part dels anomenats Espais de Cultura Viva. Aquesta és la principal reivindicació de la Plataforma Música Viva Barcelona, formada per empresaris, artistes, promotors i activistes culturals del Raval, Sant Antoni i Poble-sec, entre d’altres barris de la ciutat. La mesura ha de permetre que els locals que programin música en directe tinguin les garanties i condicions necessàries per dur a terme la seva programació sense que això afecti la convivència veïnal i sense haver d’assumir els requisits excessivament restrictius de la normativa actual, a través de la qual s’han aplicat nombroses sancions administratives a petits locals que oferien música en viu, així com el tancament d’alguns d’ells.

Música semi-acústica

Fins ara, la normativa vigent només contemplava les categories de concerts complets o en acústic, sense instruments electrificats. Una de les novetats de la nova legislació és que permetrà els concerts semi-acústics, amb instruments endollats i a un màxim de 95 decibels. En aquest sentit, es garantirà un aïllament exterior que no superi els 45 decibels i els límits sonors en els dormitoris més propers seran de 25 decibels a partir de les 23h.

Els Espais de Cultura Viva seran locals amb un aforament màxim de 150 persones, que programin com a mínim 40 actuacions a l’any –siguin de música, poesia o qualsevol altra art escènica– i que estiguin vinculats a entitats del barri. D’aquesta manera es vol arribar a un pacte entre veïns i locals, tal com manifesten des de la Plataforma Música Viva, per tal de “poder compartir el dret a l’accés a la cultura i el dret al descans del veïnat”.

Altres peticions de la Plataforma Música Viva

A més de demanar l’aprovació d’aquesta nova ordenança, la Plataforma Música Viva aglutina altres reivindicacions, que es van presentar el passat 14 de febrer en un manifest subscrit per nombroses associacions, artistes i bars. Entre altres, demanen que existeixin taules transversals de mediació de conflictes entre els serveis tècnics municipals i les associacions i empreses; que es doni d’alta a la seguretat social a tots els músics professionals que actuïn en aquests locals i que, des de les institucions, es faci pedagogia per informar que els concerts en acústic i semi-acústic són legals i que, tal com resa el lema de la plataforma, “si no molestem, toquem”.

Cultura

Arriba el ‘Cosmere’ en català!

Mai Més publica Fills de la boira, el primer volum de la sèrie ‘Mistborn’

Publicat

on

Brandon Sanderson (1975) és un dels millors escriptors actuals de literatura fantàstica i de ciència-ficció que es va donar a conèixer amb Elantris, la novel·la que el va convertir en un veritable èxit de crítica i que va servir de carta de presentació pel seu univers fantàstic: el Cosmere.

El Cosmere va originar-se gràcies a Adonalsium, una forma de poder —no se sap ben bé si una persona o una divinitat— que condensa tota la màgia coneguda i que també és descrita com el poder de la creació. En aquest univers fantàstic és on transcorren les aventures d’una de les millors sèries de literatura fantàstica de tots els temps: Mistborn.

Avui, gràcies a l’editorial Mai Més, podem llegir aquesta sèrie per primera vegada en català en un dels projectes literaris més ambiciosos que ha conegut la literatura de casa nostra en les darreres dècades.

El primer volum, Fills de la boira, amb traducció de Marta Armengol Royo, ja es troba des del mes de febrer a les llibreries de tot el país. Si us agraden les trames plenes de màgia i acció, no deixeu passar aquesta oportunitat. Revoltes i intrigues us esperen en un univers fascinant on tot pot estar en mans d’una heroïna completament inesperada. No ho dubteu ni un segon més, llegiu Fills de la boira i descobrireu perquè aquest món cobert de boires i regit per un emperador immortal ha meravellat a tanta gent.

A més, mercès als esforços de l’editorial Mai Més, els lectors no haurem d’esperar gaire per llegir tota la trilogia de Mistborn, perquè El pou de l’ascensió i L’heroi de l’eternitat ens arribaran en català al llarg d’aquest 2025.

Enhorabona als lectors amants de la fantasia moderna, ha arribat el moment de gaudir de Sanderson (també) en català.

Continua llegint

Cultura

De la proximitat a la consagració, el viatge artístic de Miriam Bedoya

Publicat

on

La cantant lírica Miriam Bedoya ha protagonitzat un dels salts més inspiradors d’aquesta primavera. El mes de març, va oferir un recital ple d’intimitat i proximitat a la BiblioMusiCineteca, un espai cultural de barri que, amb gran vocació artística, es consolida com un trampolí essencial per a noves veus. Tanmateix, la sorpresa ha arribat aquest abril, quan Bedoya ha actuat al Palau de la Música Catalana, un espai de prestigi i excel·lència musical.

Per a l’artista, el camí fins aquí ha estat ple de constància i preparació. “És com caminar pel bosc amb la motxilla plena d’eines, i de cop t’apareix un riu. Pots esperar, o, si estàs preparada, t’hi llences”, explica amb emoció. “A vegades no tens temps d’assimilar res. Només dius: Estic preparada. I ho fas.”

No obstant això, Bedoya destaca amb gratitud el valor dels escenaris més petits, com el de la BiblioMusiCineteca: “Necessitem aquests espais per provar repertori, per preparar-nos i créixer. És on agafes seguretat i on comparteixes de prop amb el públic. Per a mi, llocs així han estat claus per continuar avançant i no perdre el ritme mentre em presento a audicions”.

“Va ser tota una experiència cantar al llegendari Palau de la Música com a solista i amb l’orquestra Conjunt Instrumental Sentiments. També va ser molt grat compartir l’escenari amb Yelen Montero i una oportunitat que s’ha fet realitat gràcies a l’Anna Slizinova”.

Continua llegint

Cultura

‘Sardenya: l’illa megalítica’ arriba al Museu d’Arqueologia

Publicat

on

Per

El Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC) ha inaugurat l’exposició internacional “Sardenya: l’illa megalítica”, una mostra que, del 16 d’abril al 2 de novembre, transporta els visitants a la civilització nuràgica de Sardenya, des del Neolític fins a l’edat del ferro. Per primera vegada fora d’Itàlia, aquesta exposició presenta més de 200 objectes arqueològics procedents de museus sards, amb el gegant de pedra de Mont’e Prama com a peça estrella.

La mostra, que ja ha recorregut prestigiosos museus com l’Hermitage de Sant Petersburg o el Museu Arqueològic de Nàpols, inclou estatuetes femenines del culte a la deessa-mare, exvots de bronze i un dels enigmàtics gegants de la necròpolis de Mont’e Prama (850-750 aC), conegut com Manneddu, un possible boxejador. Aquestes escultures, de més de dos metres, són considerades per alguns les primeres estàtues exemptes de la Mediterrània occidental. Descobertes el 1974 a Cabras, les estàtues acompanyaven una necròpolis amb 125 tombes, majoritàriament d’homes joves, i podrien representar guerrers, avantpassats mítics o herois divinitzats.

L’exposició, enriquida amb maquetes i reconstruccions 3D, ofereix una immersió en els paisatges i la cultura nuràgica. Promoguda per la Fundació Mont’e Prama, amb el suport de la Regió Autònoma de Sardenya i diverses institucions italianes, l’exposició es tracta d’una oportunitat única per descobrir tot  un capítol de la prehistòria mediterrània. 

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024