Connecta amb nosaltres

Entrevistes

Isaac Cortés i Domingo: “L’art és simplement l’expressió de l’ànima”

Isaac Cortés i Domingo (Barcelona, 1978) és un escriptor badaloní que fa dos anys que resideix al barri del Poble-sec. Col·laborador de la revista Paral·lel Oh!, és escriptor de contes, entre els quals destaquen ‘El pou de l’era’, guanyador del Premi Guillem de Belibasta, i ‘Velcro’, guanyador del Premi Francesc Candela. En una entrevista al bar Mombiela, clàssic local del Poble-sec, Cortés parla de la seva carrera literària i de l’expressió artística en el marc d’una societat cada cop més individualitzada.

Publicat

on

Comencem parlant una mica dels teus orígens, ets del Poble-sec de tota la vida?
La meva família és de Badalona, i jo he viscut la meva infància allà, tot i que he viscut a Vallcarca, al Raval, al Born… I ara, al febrer farà dos anys que vaig venir a viure al Poble-sec, que ha estat com un nou començament a la meva vida. Vaig començar a escriure de forma més professional amb trenta llargs, perquè vaig ser pare molt jove, als 20 anys, i tot i haver estudiat filologia romànica vaig haver de buscar-me la vida per tirar endavant.

Com vas acabar escrivint pel Paral·lel Oh!?
Un dia, al bar Mombiela, vaig veure la publicació del Paral·lel Oh!, i em va cridar l’atenció. Els vaig escriure explicant que feia contes, que no m’hi guanyava la vida, però que, ja que estava al barri, volia contribuir en alguna cosa; i ara cada mes escric un conte per a la revista. Ara mateix m’agradaria molt impartir cursos de literatura gratuïts, però m’està sobtant molt perquè no estic trobant llocs on fer-los. Penso que el barri és una petita comunitat i cal que ens ajudem els uns als altres per no seguir amb la línia deshumanitzada que estem vivint avui dia, que ens aboca a un individualisme que no ens deixa veure més enllà. I també tenint en compte que per a mi és vital poder transmetre quelcom tan inherent a l’ésser humà com la creació artística, i fer-ho de forma gratuïta perquè tothom pugui accedir-hi.

Per què contes? Per què no un altre gènere?
El conte el vaig descobrir en un curs de l’Ateneu Barcelonès i allà em vaig adonar que ara per ara no tinc fons per fer una novel·la. Una novel·la és per a un corredor de maratons, perquè t’hi has d’estar amb la mateixa història un període llarg de temps, i, en canvi, un conte el pots escriure en una setmana, la història comença i acaba amb una introducció, un nus i un desenllaç i després passes a una altra cosa. A més a més, aquí a Barcelona veus coses realment extraordinàries, gent que ho passa molt malament per tirar endavant, i també gent que viu molt bé. Quina història deu tenir el senyor del Mombiela? El senyor que passa aquí 12 hores tancat, o aquest senyor que està travessant el carrer? Són històries molt interessants per a mi i penso que he d’escriure-hi.

El fet de ser pare d’hora ha acabat fent que vegis la teva carrera literària truncada?
L’ha endarrerit, i per això tinc la sensació que vull fer moltes coses i que em falta temps. De totes maneres, el món literari està molt precaritzat i aquí a Espanya el conte no és un gènere gaire valorat, com ho podria ser a Estats Units o Mèxic. Aquí tenim a Calders, Monzó, Pàmies… gent mediàtica que escriu contes que la gent llegeix, però està poc valorat. A mi molts cops m’han preguntat: i la novel·la, per quan? I no és un pas posterior a l’escriptura de contes.

I és fàcil obrir-se portes en el panorama literari català sense tenir res al darrere?
Sí, és molt complicat perquè aquí a Catalunya publica gent molt mediàtica o coses que estan molt bé però que han de tenir una gran seguretat econòmica per a les editorials. Jo de moment he anat provant a concursos, no he contactat amb cap editorial, però companys de l’Ateneu que escriuen molt bé sí que hi han contactat i s’han acabat autofinançant la novel·la. També entenc el paper de les editorials, perquè no deixen de ser un negoci i a ells els interessa vendre llibres, no buscar la qualitat literària més alta.

Ser escriptor és una professió condemnada a la precarietat?
Vivim en una societat capitalista en què el principal objectiu és vendre, i l’art és simplement l’expressió de l’ànima a través de l’expressió artística, i això ni ven, ni interessa. Els que ens dediquem a l’evolució de l’ànima estem condemnats a la precarietat perquè l’evolució de l’ésser humà està virant cap a una altra banda. O fas una obra mestra, o alguna cosa que es consumeixi ràpid, o estàs perdut.

Parlem dels dos contes amb què has guanyat concursos, El pou de l’era i Velcro, de què tracten?
El primer concurs que vaig guanyar, el Premi Guillem de Belibasta, va ser amb El pou de l’era que està ambientant en un petit poble del Pirineu, tracta d’una nena a qui se li mor el pare, que abans de morir li ha donat una sèrie de lliçons sobre la vida per poder tirar endavant. Realment el conte tracta del pes i la influència que tenen els nostres pares sobre nosaltres. La meva mare, per exemple, és una persona amb moltes pors, i com que ella té molta por, també la transmet als fills. A mi, per exemple, em feia por anar amb bicicleta perquè a ella li feia molt respecte que anés amb bicicleta. I el conte va d’això, d’aquesta empremta que ens deixen  els pares que de vegades ens salva o de vegades ens posa lloses al damunt que ens hem d’anar traient. I l’altre conte, Velcro, guanyador del Premi Francesc Candela, és la història d’un noi que treballa a Glovo. El conte és ràpid i curt, amb molts punts i seguits perquè la vida dels treballadors de Glovo és precisament anar d’un lloc a l’altre sense parar; però resulta que el protagonista, que va amb el patinet per repartir unes pizzes, arriba a una casa on un senyor li demana que hi entri perquè ha tingut un problema amb la dona. El noi té un debat perquè no pot parar de repartir, però alhora necessita bones ressenyes per poder seguir treballant, així que hi entra, però quan és a dins veu a la dona morta. I aquí comença una curta però intensa història que descobriràs si llegeixes el conte.

Entrevistes

Nadine Romero: “Ballo d’ençà que tinc memòria”

Nadine Romero Beltran (Manresa, 1996) és una jove comunicadora i professora de dansa que va començar a pujar vídeos a la plataforma TikTok l’any 2021. Les seves anècdotes sobre el seu dia a dia com a monitora de menjador i els seus vídeos de ball, van fer que la Nadine comencés a guanyar molts seguidors en poc temps. Actualment té una secció al programa ‘Loft’ d’iCat i ha fet algunes col·laboracions amb ‘Eufòria’, de TV3.

Publicat

on

Tens 135.000 seguidors al teu compte de TikTok. Com has arribat fins aquí? 
Porto un parell d’anys a aquesta aplicació, però encara no sé com funciona l’algoritme perquè hi ha moments que puja i altres que baixa. Així que no sé molt bé com he arribat fins aquí (riu)
Els inicis no són fàcils, com van ser els teus?
Tot va començar a la quarantena, en aquells moments només utilitzava TikTok per veure vídeos. Després del confinament, quan ja vam poder sortir al carrer, vaig decidir fer un vídeo explicant una anècdota que m’havia succeït a la meva feina, que era com a monitora en un menjador. Recordo que era dijous perquè estava fent classe de dansa, ja que també soc professora de dansa. El mòbil no em deixava de sonar. A les 21 hores ja tenia més de 8.000 likes, em va semblar impressionant. Tothom volia més i més vídeos. En una setmana ja tenia 10.000 seguidors. Mai vaig ser conscient “d’aquest impacte” fins que vaig arribar als 60.000; que va ser un número per a mi molt considerable. Des d’aquell dia tot va canviar, i ara aquí estic!
Quina va ser aquesta primera anècdota que vas explicar?
Des de sempre he estat una dona de constitució gran. Això provocava que molts nens del menjador em preguntessin si tenia parella. Un dia, un nen em va preguntar si la persona amb qui estava en una relació era gras o prim. Els petits sovint tenen aquest tipus de curiositats i fan comentaris així. Li vaig respondre que el més important era que fos una bona persona. Quan vaig compartir aquesta “anècdota”, tots volien escoltar-ne més.
Exposar una part de la teva vida és fàcil?
Com bé dius, només exposo una “part de la meva vida”. No ho explico tot sobre mi. En el moment que vaig començar a pujar de seguidors i que la meva situació va començar a canviar estava vivint un dels pitjors moments de la meva vida. El meu gos va morir, i vaig patir molt. En aquell temps em qüestionava com podia ser capaç de posar-me una “mascareta” a l’hora de gravar els vídeos, quan realment estava molt malament anímicament.
Hi ha gent que té un mal dia i mira els teus vídeos…
Sí, m’ho diuen sovint. Em fa molt feliç conèixer això, molt. Quan algú s’acosta a mi i m’ho explica, em quedo molt impressionada. Tant de bó fos capaç de conèixer a tothom qui veu els meus vídeos i se sent bé escoltant-me.
Tens alguna anècdota relacionada amb un seguidor?
Recordo una en particular (riu). Era estiu i jo estava amb la meva família a l’apartament de la meva àvia. De cop, vaig rebre un parell de notificacions a l’Instagram. Vaig quedar molt sorpresa quan vaig veure que havia rebut missatges que eren fotografies meves que m’estaven fent des de darrere. Imagina’t la situació… jo estava en el mood de la platja, és a dir, amb la meva cervesa i menjant patates (riu)… Mai vaig saber qui era aquella persona que m’estava enviant aquestes fotografies. Tant de bo fos una nena petita només. Encara avui dia recordo perfectament aquell moment.
El ball forma part de la teva vida. Des de quan balles? 
Ballo d’ençà que tinc memòria, Amb 4 anys feia ballet, tot i que  després em vaig apuntar a dansa urbana; que era el que més m’agradava realment. Afortunadament, vaig trobar el meu estil; i gràcies a això ja fa més de 10 anys que soc mestra. He viscut moltes coses gràcies a la dansa i m’encanta. El que més em va fer pujar seguidors va ser la narració de les meves vivències però el ball també m’ha ajudat molt.
I les crítiques? Com fas front a elles?
Tinc menys crítiques de les que pensava que tindria. Quan era petita, vaig patir una mica de bullying, no excessiu, però em va deixar traumes. Abans no publicava res relacionat amb el ball perquè em feia por “el que dirien sobre mi”. Després de veure que tenia més seguidors, em vaig dir a mi mateixa: “Per què no exposar el que més m’agrada fer, que és ballar?”. És cert que de vegades hi ha comentaris negatius, sobretot perquè tot el que faig és en català. Comentaris com “Viva VOX” o “Viva España” són comuns. No entenc per què pel fet de parlar en català em jutgen. Pensen que he de parlar en castellà per estar a Espanya; i no, no és així.
Per fer contingut en català, consideres que té menys oportunitats?
Jo penso i parlo en català cada dia. No obstant això, amb l’Òscar, la meva parella, parlo castellà, per exemple. Crec que si el meu contingut hagués estat en castellà, no hauria arribat a tanta gent. Gràcies al català considero que he arribat fins aquí. És cert que s’arriba a menys persones perquè no tanta gent parla aquesta llengua, però jo em sento còmoda fent contingut en català.

Continua llegint

Entrevistes

Maximiliano Stia: “El públic del Poble-sec és, sense cap dubte, empàtic”

En Maximiliano Stia (Buenos Aires, 1975) porta més de 25 anys realitzant espectacles de màgia, humor i circ. Tot i que ha viatjat, i ho continua fent, arreu del món, ha estat a Barcelona on va decidir crear, juntament amb la Natalia Molina Evangelista, El Palacio de la Magia (carrer d’Elkano, 7), un espai on personifica la seva feina i que obre les portes a tothom.

Publicat

on

Com va començar la seva passió pel món de l’espectacle?
Des de petit m’ha agradat fer riure la gent, però no sempre vaig saber que em volia dedicar al món de l’espectacle. Vaig començar estudiant altres professions, però aviat em vaig adonar que no m’apassionaven. A més, la meva mare va ser una influència molt important per a mi, ja que sempre em deia: “Dedica’t a allò que realment t’agradi”. Desafortunadament, el meu pare va morir quan jo tenia 14 anys i, després d’aquell esdeveniment, la meva mentalitat va canviar. Em vaig adonar que la vida és curta i que havia de gaudir a cada moment. Just en aquells moments tan difícils, vaig veure un espectacle i el meu cor em va dir: “En el món de l’espectacle es troba el teu camí”.

Com van ser els seus inicis?
De jove treballava al carrer, fent espectacles ‘‘a la gorra’’. Afortunadament, mai em va faltar feina perquè també feia shows en festes privades. Amb el temps, vaig conèixer un home de Barcelona que em va oferir viatjar per tota Europa per veure tota mena d’espectacles. En aquella època vaig aprendre moltíssim. Mentre viatjava, se’m va acudir la idea de viure a Barcelona; i sí, això vaig fer (riu). Sempre camino amb la maleta a la mà, però a Barcelona resideix la meva ànima.

Per què va escollir viure a Barcelona?
És una ciutat preciosa i molt pròxima. Estic enamorat de Barcelona.

Va escollir Barcelona per viure i el Poble-sec és el barri que ha donat vida al Palacio de la Magia. Com va sorgir la idea de dur a terme un projecte com aquest?
L’altre dia vaig llegir que “ni un pintor pinta sense saber ni un músic sap que farà la millor música. Tot i això, ambdós confien en ells mateixos”. Aquest va ser el meu pensament quan vaig decidir donar vida al Palacio. El vam crear l’any 2020, en plena pandèmia. En aquells moments tenia la necessitat de personificar la meva feina en un espai concret; en un teatre. Tothom pensava que estava boig per apostar en un projecte així en uns moments en què la incertesa era el protagonista arreu. A més, jo no tenia idea de com gestionar una empresa, però no m’importava perquè em volia “regalar” un somni. Mai he perseguit els diners, sinó el que més m’agrada fer, i per això sempre m’ha anat bé econòmicament. El Poble-sec és un barri artístic i amb molta vida cultural; era la millor opció per ubicar el Palacio.

Molts veïns del barri han vist els seus espectacles. Com valora l’acollida del veïnat?
Hi ha molta gent del barri que ve al Palacio i repeteix, ja que connecten amb valors com l’amor, l’empatia… Alguns veïns m’expliquen anècdotes dels seus fills, perquè els petits tornen feliços a casa després de l’espectacle. El públic del Poble-sec és, sense cap dubte, empàtic. Estic molt agraït a aquest barri i a la seva gent, de debò. Ara que soc lluny, perquè estic a Anglaterra de gira, trobo molt a faltar fer els shows al Palacio de la Màgia, ja que és un espai petit, on només pot haver-hi 59 persones. En aquests moments, estic fent espectacles per a 700 persones, i, sincerament, no té res a veure.

Què és el millor que li ha regalat el Palacio?
Tot, però hi ha una anècdota molt especial per a mi. Fa un temps, una dona ens va trucar per comprar 6 entrades. Vaig tenir el plaer de poder parlar per telèfon amb ella i em va comentar que era de Zanzíbar, però estava de vacances a Barcelona. Després de l’espectacle, tant la Natàlia com jo vam xerrar amb ella i la seva família. El resultat d’aquella conversa va ser que vam acabar treballant a Zanzíbar. Ara som molt amics. Tinc la sensació que el Palacio em posa pel camí a “àngels de la guarda”.

Vivim en uns moments on tot s’ha digitalitzat molt. Vostè seria capaç de fer la seva feina a través de plataformes com Tiktok i deixar de banda el públic?
En absolut. És meravellós tenir un milió de reproduccions, però res es pot igualar a la sensació d’estar acompanyat de la gent. L’energia que et donen les persones mai es podrà comparar amb la realitat digital. La pantalla no és capaç de generar química.

Per què la gent hauria de veure els seus espectacles?
Sembrem llavors d’amor i felicitat en la gent. El Palacio ofereix això: tu entres d’una forma i surts d’una altra. Fa un temps, ens va visitar una llar de persones grans, i no t’imagines com van gaudir. No et fas idea de com vam riure tots plegats. El Palacio està obert a tothom: petits, joves, grans… no importa l’edat perquè tothom té el seu espai. Això és el que fa d’aquest espai un lloc especial i únic.

Continua llegint

Entrevistes

Dídac Amat: “Sequeres com la del 2008 i com l’actual, seran cada cop més freqüents”

Dídac Amat afirma que en la seva vida no hi va haver cap punt d’inflexió que li provoqués passar a interessar-se i conscienciar-se cada vegada més pel clima. De fet, explica que ha sigut el propi model educatiu el que l’ha ajudat a entendre que estem vivint una crisi climàtica i ambiental molt forta. “Òbviament, a mi, com a qualsevol altre, m’ha afectat”, destaca. Una conscienciació que l’ha portat a estudiar a quin futur s’enfronta el país i de quines eines disposem.

Publicat

on

Per

Catalunya viu una emergència per sequera que no és nova. Quina diferència hi ha amb la sequera actual de la del 2008?
La intensitat. Giro la pregunta, i et diré no només les diferències… sinó allò que tenen en comú: el que ens diu la ciència, i que tenen en comú, és que sequeres com la del 2008 i com l’actual, seran cada cop més freqüents. Per tant, es donaran cada menys temps de marge entre l’una i l’altra, i seran més intenses. Una mica aquesta és la consideració que hem de tenir en compte. En conseqüència, quan vulguem batallar contra la sequera, el que hem d’intentar fer és anar a atacar les seves causes, que també són comunes en aquest sentit. I això és bàsicament reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

Quins nivells podria arribar a tenir aquesta sequera en la nostra vida quotidiana en un futur pròxim?
Des del passat 11 de març ja hi ha set municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona que han reduït la pressió de l’aigua. Per tant, surt menys aigua de l’aixeta quan la necessiten. Actualment, ja estem produint aigua de dessaladora, això vol dir que l’energia que estaria disponible per a la societat, l’hem de destinar a treure sal de l’aigua del mar per tal de poder-la utilitzar per a usos civils. En conseqüència, òbviament que ens està afectant. Potser no te n’adones tu o en Pere o en Mohamed, o en Josep o en José o la Maria, però òbviament en l’àmbit social ens està afectant ja.

El govern va declarar algunes mesures, algunes restriccions, però totes sempre tenien aquesta lletra petita: les restriccions han de ser per a tots?
A mi m’agrada explicar que Catalunya és un país ben normal, no? Té coses que ens fan diferents, però com a norma general són bastant normals i, per tant, les desigualtats que afecten molts països, a Catalunya també l’afecten. En alguns casos més que d’altres. Per tant, les desigualtats econòmiques també, i les desigualtats en els usos de recursos, que estan molt vinculades a les desigualtats econòmiques, també ens afecten. En aquest sentit, el que tindria certa lògica és que aquells que estan utilitzant més recursos hagin de patir més les conseqüències de l’ús d’aquests recursos. I això a vegades ens pot costar d’entendre.

I amb els agricultors?
Amb els agricultors és evident. Tens una economia agrícola que és molt més dependent dels ecosistemes. Això ens ho porta dient la ciència des de l’any 1992, fins i tot abans… als 80 llargs, quan es crea l’IPCC; ens diu que els que depenguin més dels ecosistemes, patiran més les conseqüències del canvi climàtic. Per tant, que si la teva indústria es basa en l’ús de l’aigua, el dia que no hi ha aigua a conseqüència d’aquests canvis estructurals en el clima, patiràs més que si la teva indústria no depèn de l’aigua o té menys dependència de l’aigua.

Què hem de fer com a societat?
Jo penso, ara des d’una postura política i, per tant, no científica, que hem d’intentar establir mesures per tal de pal·liar els efectes sobre aquelles persones més vulnerables al canvi climàtic, amb ajudes. I no només amb ajudes de diners, sinó amb ajudes per intentar adoptar mesures que ens adaptin a aquesta nova realitat, on la sequera serà més freqüent i més intensa.

Parlaves d’aquest combat polític. Hem d’entendre el canvi climàtic com un combat amb ideologia política?
El canvi climàtic és un fenomen biofísic que té conseqüències polítiques. I que, per tant, com qualsevol fenomen que té causes i conseqüències polítiques, les hem d’intentar abordar. Cadascú intentarà fer una proposta en la seva línia i avui en dia en tenim moltes. En l’àmbit internacional tenim el que anomenem el capitalisme verd, tot i que segurament es podria utilitzar un altre nom. Perquè el Green Deal, s’anomena capitalisme verd, però segurament és una postura molt socialdemòcrata. També tenim altres postures, com pot ser el decreixentisme, pot ser també postures com el post desenvolupament. Per tant, hi ha moltes postures polítiques.

I el decreixement, per què és un concepte que genera tantes reticències, quan al final és un concepte molt físic? És una cosa inevitable que acabarà passant.
Genera reticències per molts motius. Una és perquè suposa un canvi de paradigma absolut del sistema econòmic i, per tant, és normal que com a mínim generi dubtes. De fet, jo crec que fins i tot és legítim que generi no només dubtes, sinó contestació. Perquè el nostre model de benestar es basa en el fet que hi hagi un cert creixement.

Es pot lluitar contra el canvi climàtic dins del sistema capitalista?
No tinc clar que es pugui donar una resposta absoluta a això. Bàsicament perquè el capitalisme es caracteritza per la seva capacitat de mutar en el temps i d’adaptar-se. Alguns autors, com Jeremy Rifkin, et diran que el capitalisme, ben dominat i ben regulat, pot ser un aliat en la lluita contra el canvi climàtic. Més que en la lluita contra el canvi climàtic, en la lluita per la descarbonització de l’economia. Altres autors com Jason Hickel, per exemple, et diran que ni de broma. Que si no tens un canvi de model, serà impossible.

Quina opció prefereixes?
Hi ha una autora que m’agrada recomanar especialment, que és la Kate Raworth, que va ser professora a la Universitat d’Oxford, i és una persona molt compromesa amb la lluita contra les desigualtats; que ens parla d’un concepte que és l’economia del dònut. La seva perspectiva és que hem de tenir tant creixement com sigui possible, però no hem de ficar el creixement per sobre la protecció del medi ambient. Per tant, si és possible créixer, creixem. Perquè el creixement, no ens enganyem, té coses positives, en termes socials especialment. Ara, si no és possible, no. Hem de tenir clar que juguem dins d’uns límits.

Esteve Vallmajor Diez de Andino
El Monocle

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024