Ferran Carvajal, actor, director, ballarí i coreògraf
Ferran Carvajal, davant del Bar Seco.
@4tito4 / Potser com a Ferran Carvajal (Vilafranca del Penedès, 1976) passa desapercebut, però com a Narcís de ‘El cor de la ciutat’ ja canvia. Un personatge que l’ha ajudat, assegura, pels treballs posteriors que han arribat. Però ser “sempre un aprenent” i “no deixar enrere la curiositat”, les seves claus per estar al mercat. Tot i això, no amaga la seva crítica sobre un sector cada cop més precaritzat. Una visió que també estén a la política i la societat tenint la cultura com a pretext.
L’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), en el marc del Dia Mundial del Teatre, va fer públic un missatge de denúncia de les males condicions laborals.
Si en el món laboral normal, per dir-ho d’alguna manera, és així, imagina’t al nostre sector. És molt habitual, sobretot després de la crisi, la precarització que ha patit. És una feina molt de vocació i sembla que hagis de donar les gràcies per poder-t’hi dedicar. Per altra banda, i no vull justificar-ho, és interessant l’aparició de noves creacions a diversos nivells. La gent s’està buscant la vida per tirar endavant. De totes maneres, espero que no es converteixi en la norma i hi hagi uns mínims laborals.
Ha servit per sacsejar el sector doncs?
És un món que és molt ampli. Hi ha gent que hem tingut la sort de poder sobreviure fent el que ens agrada i molta altra que està picant pedra. És una selecció natural, perquè la televisió, per exemple, fa que les escoles de teatre s’omplin de gent i la realitat és la que és. No hi ha tantes possibilitats per a tothom. Passa aquí i a qualsevol lloc. Això ens obliga a ser més flexibles, no acomodar-nos. És una mena de carrera de fons.
Deies que la crisi ha contribuït aquesta precarització. Hi ha falta de sensibilitat política?
Si hi hagués hagut més cultura, però cultura en majúscules haguéssim arribat tan lluny? Crec que a certs polítics els interessa tenir una societat poc crítica, que no denunciï qüestions que al final són les que s’estan vivint.
De la mateixa manera que amb el sotrac polític dels últims mesos alguns dels que estaven al carrer ara estan a les institucions, no hi ha actors que reivindiquin el seu espai?
S’està produint d’alguna manera, però ha de ser un canvi més profund. Quan hi ha una època d’austeritat s’aprofita per retallar en allò que es considera més prescindible. I la cultura i l’educació són els pilars des d’on s’haurien d’establir les qüestions vitals.
Ara faig d’advocat del diable i reprodueixo paraules que no són noves: “Voleu CAP’s, hospitals i escoles o anar al teatre?”
És una trampa molt cínica i fàcil. Si tots tinguéssim un pensament més humanista, global i profund no es diria. La cultura és un món molt transversal. Forma part de totes les àrees en les que ens movem dia a dia. No és només un grup de persones que surt a l’escenari, que també. Són les tradicions, la manera de comunicar-nos, el que llegim… el que ens fa créixer. Si no l’alimenten no té sentit. Per què hem de triar? Ho volem tot.
En el pregó de la Festa Major de l’any passat vas anomenar el fenomen de la gentrificació.
És un fenomen que està passant no només a Barcelona, també a vàries ciutats del món. El volum de turistes ha crescut molt en els últims anys. És complicat gestionar-ho. Al Poble-sec tenim la sort del que anomeno la llei de la gravetat. És a dir, al tenir la muntanya fa que tot vagi cap en fora. De vegades em diuen: “Coneixes el bar que han obert aquí dalt? Ja fa un any que hi és”, potser és a dos carrers d’on visc i com tendim anar cap a baix. De totes maneres, ve molt de turista i s’ha de trobar l’equilibri. Ara et parlo com a un dels socis del Bar Seco, sóc al primer que li interessa que hi hagi moviment, perquè donem feina a gent. Però a la vegada volem formar part de la vida quotidiana del barri. Estem molt implicats amb el veïnat i cuidar-lo molt, no el volem perdre. No m’agradaria que Barcelona es convertís en un Disney World.
Has pogut anar treballant els últims anys… a ‘Infidels’ i ‘Hospital Central’, a la televisió, ‘La Ratonera’ d’Agatha Christie al teatre, entre d’altres. Quina grau de culpa té el personatge del Narcís de ‘El cor de la ciutat’?
Tot ajuda. Segurament m’ha possibilitat fer d’altres feines, perquè és un personatge conegut. Però depèn de moltes coses també, no és només que l’encertis i tinguis un personatge bonic, que el puguis defensar bé. He vist treballs de companys molt bons, però no han tingut la sort d’aparèixer en el moment oportú. El Narcís m’ha aportat moltes coses i li estic molt agraït. És com un amic i ha sigut algú molt important a la meva vida.
En que estàs treballant, a banda d’haver estrenat ‘Simon Boccanegra’ al Liceu.
En paral·lel això estic amb en un espectacle multidisciplinar, de teatre dansa audiovisual que anirà al Mercat de les Flors a l’octubre. Un monòleg que dirigeixo, una cosa molt personal. Una història que parla de compromís, l’amistat entre un mestre i un deixeble.
Com ja has dit ets un dels socis del Bar Seco, un establiment des del d’on es fan activitats culturals.
És un establiment amb una aposta gastronòmica, pel qual hi ha nous xefs. Filosofia de Km 0 i productes de proximitat. A banda té l’associació cultural del Seco, que intentem vincular cultura i gastronomia. Bàsicament fem coses amb la Festa Major i enguany complim deu anys, hem de veure com celebrar-ho i el temps se’ns llença a sobre.