Connecta amb nosaltres

Societat

Una plataforma veïnal mirarà de frenar el Pla Paral·lel

Publicat

on

Neix ‘Aturem el Pla Paral·lel’, una plataforma que integra diverses sensibilitats veïnals i que demana que s’aturin les obres iniciades a l’avinguda fins que es tinguin en consideració les seves reivindicacions

Veïns i veïnes a plaça Navas, embrió de la nova plataforma / Ana Inés Falcone

Veïns i veïnes a plaça Navas, embrió de la nova plataforma / Ana Inés Falcone

@zona_sec / Una plataforma veïnal amb diversos accents serà la veu opositora al Pla Paral·lel. A partir d’ara, les diferents esmenes a la polèmica remodelació d’aquesta important artèria de Barcelona es vehicularan pel mateix camí i sota el paraigües d’una única plataforma que mirarà d’aturar, o influir, un projecte que “no té el suport de bona part del veïnat”, tal i com sostenen els impulsors de la plataforma, que tindrà el nom d’Aturem el Paral·lel.

Diumenge 11 de maig es va celebrar a la Plaça Navas del Poble-sec la segona de les Jornades “QUIN PARAL·LEL?”, impulsada per l’associació d’urbanisme Raons Públiques, en les que ha participat el gruix del teixit associatiu i veïnal dels barris de Poble-sec i Sant Antoni: Associació de Veïns i veïnes de Sant Antoni, Associació Talia-Olympia, Raons Públiques, Coordinadora d’Entitats de Poble-sec, Unió de Veïns de Poble-sec, Ateneu Cooperatiu La Base, l’Assemblea de barri de Poble Sec, Associació de veïns de La Satalia així com alguns representants de grups polítics, la CUP i ICV. Val a dir que no hi va haver representació del barri del Raval.

En la segona edició d’aquestes jornades, com en la primera edició, es va debatre al voltant de la reforma de l’avinguda del Paral·lel, ja en marxa, plantejada per l’Ajuntament i impulsa conjuntament amb la Fundació El Molino (FEM), i es va posar l’accent, sobretot, en les transformacions que s’estan produint als barris afectats. Durant la reunió es va considerar que el projecte s’ha dissenyat en funció d’interessos empresarials que aposten pel turisme i l’atracció d’un perfil de visitants amb alt poder adquisitiu com a única eina per revitalitzar aquest espai. El Pla, tal i com denuncien els veïns, tampoc ha tingut en compte les necessitats dels barris i no ha anat acompanyat d’un veritable procés participatiu que recollís les crítiques i les propostes alternatives a les reformes plantejades per l’ajuntament.

plataforma2_web

La plataforma Aturem el Pla Paral·lel té diverses sensibilitats / Ana Inés Falcone

Entre les conclusions, els veïns demanen l’aturada de l’actual projecte de reforma del Paral·lel i un nou procés de participació veïnal “real”, i no “fantasma” com alguns titllen les comissions de seguiment convocades per l’Ajuntament i la FEM. A banda, els veïns prioritzen tres eixos sobre els que es treballar, com ara un replantejament de les noves placetes a les cruïlles de l’Avda. Paral·lel amb l’eixample de Sant Antoni; la reformulació de la inversió econòmica en la nova il·luminació pressupostada en 2,8M€ i la necessitat d’un Pla d’usos a favor de l’economia social. Mentrestant, moratòria en les llicències d’hotels, pisos turístics i terrasses a les àrees de conflicte.

En aquesta línia, la nova plataforma ha fixat una agenda immediata de treball i de mobilitzacions veïnals que donarà continuïtat al procés iniciat amb les Jornades.

Des de la creació de la plataforma, hi ha hagut una notòria repercussió mediàtica. La recollim aquí. Aquest diari, en la seva edició en paper de maig-juny, abordarà aquest conflicte.

Societat

Arrenca la Festa Major!

El tret de sortida serà divendres 18 a les 20 hores amb el tradicional Toc a la Festa, la cercavila de les entitats

Publicat

on

Ja és aquí la Festa Major! Del 18 al 27 de juliol, el barri viurà una nova edició de la seva setmana gran. Organitzada per la Coordinadora d’Entitats del Poble-sec i amb la participació de desenes d’associacions, la festa omplirà els carrers de vida amb més de 200 activitats.

El divendres 18 a les 20 hores arrencarà la festa amb el tradicional Toc a la Festa, la cercavila de les entitats del Consell de Cultura Popular i Tradicional. Tot seguit, es podrà gaudir d’una mostra d’imatgeria festiva i l’actuació d’Aires Celtas. El pregó enguany tindrà un component plenament familiar: avi i neta, Javier Velasco (Gegants del Poble-sec) i Marta Calaf (Diables del Poble-sec), donaran el tret de sortida a les festes des de l’escenari dels Jardins de les Tres Xemeneies a les 21.30 hores.

Per acabar la primera nit, torna el Sec a Sac, un festival organitzat pels Castellers del Poble-sec que aposta per la cultura popular emergent feminista. Svetlana, Sybarites i DJ Perla Negra seran els primers noms d’un cartell que també tindrà una segona jornada dissabte a la nit.

El dissabte 19 serà un dels dies més intensos. Des de primera hora, el barri es despertarà amb tornejos esportius, esmorzars populars i bitlles catalanes. Rutes, vermuts i murals col·laboratius ompliran espais com el Sortidor, Santa Madrona, o la Casa de la Premsa.

A la tarda, la cultura popular serà la protagonista amb plantades i cercaviles de gegants, ballades de sardanes i trobades d’esbarts. I al vespre… arriba la nit gran: concerts simultanis a Blesa, Navas, Concòrdia, Santa Madrona i el Marcelino, una autèntica festa a cada racó.

Diumenge 20 començarà amb la XXVII Cursa del Poble-sec i continuarà amb una jornada d’escacs, tallers de taitxí i concerts de jazz i flamenc.

Entre el dilluns 21 i el dijous 24, més propostes per a tots els gustos. Entre aquestes destaquen:

-Dilluns 21: Òpera a Koska Taverna i concert d’Asian Passerby a Blesa.

-Dimarts 22: tarda d’espectacles, xocolatada i salsa a Santa Madrona.

-Dimecres 23: jornada comunitària al Sortidor i concerts.

-Dijous 24: visita a El Molino, cabaret i sopar popular.

El divendres 25 i dissabte 26 seran dies de màxima efervescència. Hi haurà música a totes les places, olimpíades feministes, i la nit jove amb DJ fins ben entrada la matinada. El dissabte culminarà amb el correfoc adult (22.15 h) i l’espectacle de foc dels Diables del Poble-sec.

Diumenge 27 arribarà el final de festa. Amb havaneres, circ i, com ja és tradició, la baixada de carretons a la tarda. El castell de focs serà a les 22 h, el punt final perfecte per a deu dies ben intensos.

La Coordinadora d’Entitats ha tornat a fer realitat una festa que aposta per la convivència, la cultura i el dret a gaudir l’espai públic. Tothom hi és benvingut. Ara sí: que comenci la festa! 

 

Continua llegint

Societat

L’Institut Icària recupera la història de la poblesequina Maria Hernández, víctima del nazisme

Publicat

on

Potser la majoria de poblesequins no en saben res d’ella. Va viure al número 5 del carrer Lleida, fa vuitanta anys. La Maria Hernández tenia vint anys i una convicció ferma: no abaixar el cap davant del feixisme. Exiliada, resistent, deportada, supervivent. I desapareguda del relat durant dècades. Fins ara.

Aquest curs, una seixantena d’alumnes de l’Institut Icària han organitzat un acte emotiu davant del carrer on la Maria va viure abans de l’exili. Entre lectures de poemes, música en directe i el silenci col·lectiu, han fet un homenatge a la poblesequina que va patir l’horror nazi en primera persona.

El reconeixement forma part del projecte Stolpersteine Barcelona, una iniciativa educativa impulsada per la Regidoria de Memòria Democràtica i les amicals de Mauthausen i Ravensbrück. El programa proposa recuperar les biografies de deportats barcelonins durant el nazisme i tornar-les al lloc d’on mai haurien d’haver estat esborrades. A través de petites llambordes de llautó (les Stolpersteine, paraula alemanya que vol dir “pedres que fan ensopegar”) s’hi inscriuen els noms i les dades de les víctimes.

No són monuments grandiloqüents, sinó recordatoris a peu de carrer. Són pedres per a la memòria que obliguen a mirar avall i ensopegar simbòlicament amb la història que el temps havia deixat enrere. Al Poble-sec, això s’ha traduït en una Stolperstein en honor a la Maria. Encara no hi és físicament, però aviat s’hi col·locarà.

A banda d’aquesta, ja hi ha altres llambordes col·locades com a recordatori actiu del passat. Una de les més significatives és la dedicada a Francesc Boix (fotògraf de Mauthausen) situada al carrer Margarit, 17 o la que ret homenatge a la Carme Boatell (activa lluitadora antifeixista) al carrer Tenor Masini, 99. Amb cada nova llamborda, el barri restitueix la dignitat d’aquells que van patir perquè mai més no s’esborri el seu nom. // MÒNICA RIU

Continua llegint

Societat

Comencen les obres per a la rehabilitació del Teatre Arnau

Es preveu que l’equipament pugui aixecar el teló el primer trimestre de 2027

Publicat

on

Aquelles persones més curioses que deambulen pel Paral·lel s’hauran adonat que els operaris ja han començat a treballar en la rehabilitació del Teatre Arnau. 14 anys després que l’Ajuntament comprés l’edifici, l’equipament cultural ja ha començat a traçar la seva nova etapa. La previsió és que l’espai pugui aixecar el teló al llarg del primer trimestre de 2027.

Sota la batuta de l’estudi Harquitectes, el nou Arnau mantindrà la seva identitat de teatre de barraca i recuperarà elements com la fusta i el formigó. En total es preveu invertir 10 milions d’euros municipals per poder oferir al món cultural un edifici amb un important espai polivalent (el projecte inicial es va haver de retallar per qüestions pressupostàries, malgrat l’enuig de les entitats que van formar part del procés participatiu).

Més enllà del foment de la cultura, l’equipament també servirà per dinamitzar el Paral·lel, avinguda que en els darrers temps també ha vist com recuperava El Molino a través d’una gestió publicoprivada. En el cas de l’Arnau, encara no s’ha oficialitzat quin tipus de gestió s’executarà. Tanmateix, al llarg dels darrers anys els qui realment han mantingut viu l’esperit del teatre han sigut les entitats que han dinamitzat el projecte Arnau Itinerant. 

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024