Entrevista a Silvia Olmo, productora de la mostra “‘Cultura up to you’
La Silvia Olmo al centre cultural Albareda/ Eva Macia
@Marta_Tello/ Aquests mes ens hem volgut apropar als joves creadors que intenten fer-se lloc en el món de la cultura, i per fer-ho hem entrevistat la Silvia Olmo (Capellades, 1988), productora de “Cultura up to You”. Una mostra de projectes culturals emergents que al mes de juny celebrarà la segona edició al centre cultural Albareda. El projecte té com a base el crowdfunding en directe. A través del blog culturauptoyou.wordpress.com tothom pot conèixer els projectes presentats i mitjançant la campanya de Verkami donar-los suport econòmic. L’aportació que hagi fet cada mecenes es canviarà per fitxes que cadascú entregarà el dia de la mostra, el 7 de juny, als artistes que més li agradin.
Com va sorgir la Mostra “Cultura Up To You”?
Darrera som un grup de noies que sortim d’un màster. En una de les assignatures de projecte final ens demanaven que muntéssim un esdeveniment i vam fer una mostra de projectes petits, que no tinguessin gaire visibilitat. Vam començar a contactar amb tots els centres i aquí (Albareda) feia poc que havien obert i la Núria (directora de l’equipament) va quedar encantada i ens ho va posar molt fàcil.
L’objectiu de la mostra és impulsar les noves creacions, donar visibilitat a la cultura i facilitar el seu finançament. Com veus la cultura a Barcelona?
El tema cultural està molt difícil per començar de zero. Sobretot a nivell de producció. Hi ha 3 ó 4 grans empreses que ho maneguen tot. Sí que fan coses molt xules, però a la gent que vol fer coses més petites se les mengen. A més, és difícil perquè hi ha poques ajudes, llavors és quan hem d’inventar-nos coses com el Verkami en directe, o anar demanant favors i suplicant els contactes que ens donin un cop de mà. Però en general està malament, sobretot si tens en compte el 21% d’IVA en cultura, que només et posa més traves a l’hora de fer algo. Sempre diuen que s’han de fer coses com emprenedors i dius “vale, sóc emprenedor. Em donaràs els diners per ser emprenedor?” Ser emprenedor és molt maco i la teoria és molt bonica, però clar, d’on treus els diners?
Potser com vosaltres.
Sí, s’ha de començar una mica així, per amor a l’art. Si la cosa funciona, perfecte, i sinó, mentre tinguem temps i ganes ho continuarem fent… De moment no hi ha beneficis per a nosaltres, però estem contentes.
Ara que el tema de les subvencions és tan complicat, creus en el mecenatge a llarg termini?
Avui en dia si tens un projecte que comença és una de les poques alternatives que tens. El crowdfunding està mol bé, l’única por que tinc és que es pugui cremar perquè tothom l’utilitza. S’ha posat de moda. El que cal és que realment hi hagi gent que vulgui ser mecenes. Has de tenir un bon projecte i saber moure’t molt bé. El tema del mecenatge al final serà la substitució de les antigues subvencions, que ara ja són préstecs.
Com valores la primera edició?
Considero que va anar bastant bé. Van venir 10 projectes i el que es va emportar menys es va endur 50eur. Tenint en compte que és un projecte que comença, és petit, tenim els recursos que tenim… que vinguin 10 projectes i el que s’emporta menys s’emporta 50eur. per venir una estona, doncs està molt bé. La idea és que si venen més projectes, venen més amics d’aquesta gent, s’inverteix més i els projectes s’emporten més diners.
Abans de presentar-se a la Mostra, aquests artistes havien intentat donar impuls als seus projectes d’una altre manera?
Un dels requisits és que no hagin obtingut cap subvenció. Tot i que són projectes petits i és difícil que optin a subvencions. L’any passat teníem projectes que venien de màsters també i hi havia gent que porta molts anys fent coses en el món de la cultura, però que estaven traient projectes nous, que intentaven col·locar-los en algun lloc per presentar-los o per impulsar-los una mica. No és que vingui gent que no hagi fet mai res, sinó que venen projectes nous o que no fa molt que s’han presentat.
Quin impuls creus que la Mostra pot donar a aquests projectes a llarg termini?
Nosaltres l’any passat proposàvem, i aquest any ho tornarem a proposar, que a part de participar amb finançament, s’intercanviïn idees. Sobretot ens interessa que si ve gent del món de la cultura, i venen diferents projectes de molts tipus, que es puguin crear col·laboracions entre ells. La idea és fer una mena d’espai de reunió. Al final, queda lleig dir-ho, però vens a vendre el teu projecte. Tots volem guanyar calers amb el que fem.
L’any passat vau assolir l’objectiu de Verkami. Quines perspectives econòmiques teniu per enguany?
No gaire més. L’any passat demanàvem 750eur. I aquest any demanem 50eur més per no anar tant apurades, però realment els diners que nosaltres necessitem invertir són per si hem de llogar material, perquè el centre ens ho dóna tot a nivell tècnic. El Verkami és també una plataforma de difusió i si la gent compra fitxes a Verkami està d’alguna manera obligat a venir, t’assegures que hi haurà un mínim de públic.
En aquesta segona edició, quins projectes esteu rebent?
En tenim de bastants molt xulos i de diferents. Tenim d‘art urbà, una exposició de fotografia, dansa… serà més variat que l’any passat.
Quina repercussió pot tenir aquesta acció d’un dia?
La idea dels centres és sobretot que serveixin com a plataformes de llançament, per donar-te a conèixer. Evidentment no et faràs famós en un centre cívic o cultural, però sí que et coneixerà gent. No viuràs dels centres cívics, però sí són una plataforma per donar-te a conèixer, sempre pots tenir una primera oportunitat.
Què vol dir “Cultura up to you”?
És una mica “la cultura depèn de tu”. Hem arribat al punt que amb tantes coses que ens ofereixen, cal que ens asseiem un moment i diguem “vale, jo vull que existeixi una cosa així”. Si jo vull que això existeixi, haig de mirar què puc fer. Prendre una mica partit en la decisió de quin tipus de cultura volem. Convertir-nos una mica en productors. Si a mi m’agrada el teatre, perquè no puc ajudar-lo o donar la meva opinió? Per això el crowdfuding en directe. Tu vens aquí i veus els projectes i si hi ha un grup de teatre que t’agrada… pots fer que això tiri endavant. Hem de tenir l’oportunitat de decidir quin tipus de cultura volem.
Notícies relacionades:
La mostra ‘Cultura up to you’ escalfa motors