Les obres de l’avinguda del Paral·lel segueix despertant recels. Els usuaris i usuàries de la bicicleta corroboren les teories prèvies del nou carril bici, tot i que d’altres l’aproven
@4tito4 / Ja s’ha complert un mes de vida de la reformada avinguda del Paral·lel. El carril bici va ser de les primeres millores que es van posar en marxa, encara convivint amb els últims treballs al carrer per tal d’enllestir-ho tot de cara a una inauguració oficial, marcada pel 14 de març, a mans de l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias. Una fotografia que no es va immortalitzar mai per la pluja, però també en gran part per les protestes del veïnat amb la seva visita al barri. I entre els que es queixaven hi havien els Amics de la Bici, l’agrupació d’usuaris de la bicicleta de la ciutat. El portaveu d’aquesta associació, Albert Garcia, assegura que el trasllat del carril bici a la via central del Paral·lel “busca provocar el conflicte entre ciclista i vianant” i afegeix, “han projectat aquesta estratègia”. Una afirmació que xoca amb les pretensions de l’ajuntament barceloní, en el dossier de premsa sobre l’estrena del nou Paral·lel defensa que la “voluntat és guanyar seguretat viària i millorar la convivència entre vianants i ciclistes”. De fet, des del consistori, també via comunicat oficial, concretament en la nota de premsa d’adjudicació de les obres (abril 2014), un dels arguments que justificava el carril central era que així “s’eliminen els conflictes entre els ciclistes i passatgers que pugen i baixen de l’autobús i els vianants que accedeixen als contenidors d’escombraries”.
També l’AVV Satalia és crítica en alguns aspectes. En un comunicat, que han fet arribar a una de les arquitectes del projecte, Maria Sisternas, apunten als girs des de l’avinguda a altres carrers com ara Ronda Sant Pau, Parlament o Calàbria, “s’obliga a les bicicletes fer servir les voreres” i aconsellen crear “un espai d’espera abans de la cruïlla, per no obstaculitzar els usuaris que segueixen recte”.
Bicicletes i vehicles més a prop amb la nova avinguda Paral·lel / AHV
Divisió per la seguretat
El principal motiu per passar la via al mig és la seguretat. Tal com recull la citada nota de premsa de l’ajuntament, la circulació anterior, pel lateral, “s’ha demostrat que era perillosa” i el trasllat, continua, “evitarà la interferència amb els girs dels vehicles”. I és que Garcia apunta que tal “perillositat”, quan el carril bici estava a un cantó, era pels cotxes “però no per la infraestructura”. Per això, tant des d’Amics de la Bici com des de l’AVV Satalia sostenen que la “sensació d’inseguretat” és més gran ara. Principalment, com expliquen, per l’amplada (fa dos metres per ambdós sentits), i Garcia afirma que “haurien de fer 1,75m cadascun”. La solució, al seu criteri, “en una avinguda gran, carril bici a les dues bandes. S’ha de facilitar el pas de la bicicleta i el transport públic en grans avingudes”.
—–
Diversitat d’opinions
Durant un matí d’una jornada festiva, Paral·lel amunt i Paral·lel avall per tal de copsar les opinions dels usuaris. La proporció final de ciclistes favorables i detractors al nou carril bici és més o menys la mateixa. Vanessa Cots és visitant regular de la zona i admet sentir “més sensació de perill” i assegura que per fer els girs “quan estava al lateral era millor”. En canvi, Marc Mayol el qualifica de “fantàstic” i afegeix, “abans no se’ns veia i podies xocar amb algun vianant”, tot i que confessa que els girs “són un problema”. Per a Gianluca Battista només es tracta de “respectar els espais i tot està molt marcat” i al seu parer “ha millorat”. Discrepa Natalia Berruezo que li sembla “un nyap” i considera que els elements decoratius del parterre, ubicat a un dels cantons del carril, “segons les rodes que tinguis, si són com les meves que són fines, se’t poden filtrar i pots anar-te’n a terra. Es clar! és perillós”. També és crítica quan s’ha d’abandonar el Paral·lel cap a l’Eixample, però creu que tampoc abans estava bé.