Connecta amb nosaltres

Societat

Els rescats a les sales d’espectacles, en entredit

Publicat

on

David García Mateu / Som Paral·lel denuncia falta de transparència i contradiccions polítiques. La plataforma veïnal qüestiona el ‘modus operandi’ que fa servir l’àrea de Cultura de l’Ajuntament a l’hora de salvar els patis de butaques

El passeig dels artistes, l’avinguda de les llums, l’essència de la Barcelona farandulera… en declivi. O almenys així ho denoten les darreres notícies que genera l’escena cultural del Paral·lel. Tot i la nostàlgia que pugui suscitar el model que durant dècades va fer brillar les cartelleres i generava cues a les portes dels teatres, la realitat del 2017 és que a les bambalines d’algunes tresoreries es respiren aires dramàtics. 

Sí, el teatre i l’espectacle es basa a interpretar. I, com les llums d’El Molino que cada nit s’encenen, tot sembla que brilli. Si més no, rere la sensació de felicitat s’amaguen espais amb futur incert. Aparentar, que en diuen. Alguns encara obren la taquilla, mentre que d’altres saben que no els queda gaire líquid econòmic per continuar aixecant la persiana a les empreses privades que lloguen els seus espais. Però, abans que els patis de butaques quedin orfes, l’Ajuntament de Barcelona no ha deixat d’impulsar rescats financers. Alguns aplaudits, d’altres amb ombres.

Arnau_portada

Teatre Arnau, sempre en continu debat

‘De cop i volta’

Tal com denuncien des de la plataforma veïnal Som Paral·lel, d’aquestes operacions sovint només s’assabenten mitjançant la premsa. “Des de l’Ajuntament no ens fan arribar cap informació concreta ni transparent”, denuncia el portaveu de l’organització, Javier Rodrigo. De fet, va ser la pressió veïnal la que al final va fer canviar d’idea a l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) respecte al Teatre Arnau. El que volien que fos un teatre infantil o un Museu de les Arts Escèniques finalment serà llar de treball comunitari i de les arts. Un projecte en el qual, al cap i a la fi, serà la comunitat veïnal la que hi posi el fil a l’agulla per tal d’evitar noves privatitzacions. Ara bé, no en tots els casos el veïnat ha dit la seva.

Si bé la intervenció de l’Arnau no va començar amb bon peu, en el cas del Tantarantana Rodrigo critica que s’efectués la seva compra “sense diàleg” directament. “D’un dia per l’altre ens van dir que rescataven el Tantarantana per 1,3 milions d’euros”. Anunci que, a més, mai va anar precedit “d’un debat entre més entitats o el món cultural per repensar el teatre”, assenyala. “L’operació es va basar a rescatar amb diners públics una empresa que havia fet fallida i que no podia pagar el lloguer”, conclou. Actualment, el Tantarantana continua gestionat per una empresa privada, tot i que l’edifici és de propietat municipal. De fet, el model és el mateix que el de la sala Barts.

Contradiccions polítiques

TANTARANTANA

Teatre Tantarantana, comprat per l’Ajuntament

Tal com denuncia Som Paral·lel, aquesta “manca de transparència” va “en contra de les polítiques que vol desenvolupar Barcelona en Comú als barris”. I d’on sorgeix aquesta contradicció? Segons Rodrigo, el fet que l’ICUB estigui controlat pels socialistes genera un biaix en la matèria cultural: “Només s’ha d’observar que el criteri d’indústria cultural i equipaments de ciutat pel turisme s’ha demostrat que des de fa anys és insostenible i no té sentit”. “Al cap i a la fi, la cultura és el punt que va deixar pendent el PSC en la seva Marca Barcelona, no estem dient res de nou”, sentència el portaveu.

L’Esplanada dels Museus

Ara, l’última alarma que ha saltat entre el veïnat organitzat és la recuperació del projecte de l’Esplanada dels Museus de Montjuïc. La idea, engendrada per l’anterior Govern municipal liderat per Xavier Trias, sempre ha sigut rebutjada pels socialistes. Si més no, el tinent d’alcalde de Cultura, Jaume Collboni, ja ha posat la primera pedra d’aquesta plaça. Tal com va anunciar el passat estiu, el palau Victòria Eugènia es remodelarà per destinar-se a usos expositius. Al cap i a la fi, “un nou punt d’atracció turística” a parer de Som Paral·lel, els quals diuen “no entendre com els comuns permeten el desenvolupament d’aquesta massificació i turistificació de la cultura”.

El Molino, en ‘stand by’

El Molino encara brilla per fora. L’interior, en canvi, resta fosc i tancat al públic. Encara que la temporada hagi començat des de setmanes enrere, la mítica cartellera del Paral·lel no anuncia cap nou espectacle. Només té programat un concert a finals de novembre i un segon espectacle al febrer d’una única funció. Si bé resulta obvi que la sala de cabaret no ingressa taquilla, des de l’empresa que dirigeix Elvira Vázquez tampoc han donat cap explicació sobre la seva situació a aquest mitjà de comunicació. El silenci, de fet, sembla resultar còmplice amb l’ICUB. L’organisme cultural “ni confirma ni desmenteix” les informacions publicades pel diari Ara, les quals fan referència a un possible rescat de la sala d’espectacles per part de l’Ajuntament. Tal com assenyala aquell mitjà de comunicació, el consistori es planteja la gestió municipal del local, ja que la societat propietària acumularia un deute de sis milions d’euros amb el Banc Sabadell. Per la seva banda, des de Som Paral·lel ja han alçat la veu per tal de denunciar aquest coqueteig entre els actors implicats. “Aquest local només es pot salvar amb diners públics si hi ha un procés participatiu que condueixi a un equipament de proximitat i de gestió comunitària”, adverteix el seu portaveu, Javier Rodrigo. Una idea de base que, de fet, té com a objectiu “pal·liar els efectes gentrificadors i turistificadors que generen aquests negocis al barri”. Des de la plataforma veïnal consideren que l’àrea de Cultura de l’Ajuntament “no està complint amb aquesta idea; el que cerquen és un model d’indústries culturals instal· lades en macro-equipaments”. “És d’una gran contradicció que se salvés l’Arnau amb un procés participatiu amb diners de l’ICUB i que a 300 metres es faci completament el contrari: negociar el rescat d’una empresa neoliberal”. A més, des de l’organització recorden que la propietat d’El Molino va “liderar l’antic projecte del Pla Paral·lel”, el qual va aturar l’actual Govern municipal.

Societat

Junts reclama la conservació d’uns rètols històrics trobats a Margarit

Es creu que els anuncis pertanyen a una antiga botiga de queviures, que treballava al barri des de l’any 1877

Publicat

on

El grup municipal de Trias per Barcelona – Junts per Catalunya ha fet una crida per conservar uns rètols històrics descoberts recentment a la façana d’un edifici situat al número 45 del carrer de Margarit, al barri del Poble-sec. Aquests anuncis, que mostren paraules com: “Gran surtido”, “champagne” o “galletas”, es creu que estan vinculats a una antiga botiga de queviures, que operava a la zona l’any 1877.

Els rètols, que van aparèixer durant la reforma de l’edifici, ofereixen una finestra única al passat comercial de la ciutat. Aquesta troballa ha suscitat l’interès tant de veïns com els especialistes del Centre de Recerca Històrica del Poble-sec (CERHISEC), així com del grup municipal de Junts, el qual ha presentat una sol·licitud formal per instar l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, a documentar i conservar aquestes pintures. Segons la regidora Neus Munté, aquest patrimoni representa una part essencial de la identitat singular de la ciutat i cal preservar-lo per futures generacions. A més, a través de les seves xarxes socials, Munté, en nom del partit polític, ha demanat documentar, mantenir i conservar aquest patrimoni col·lectiu, en una crida a protegir els vestigis comercials d’una Barcelona d’altres temps.

Els anuncis en qüestió podrien tenir més de 116 anys d’antiguitat, ja que segons s’ha esmentat, es podria deduir que aquests rètols pertanyien a una botiga regentada per Juan Costa a partir de 1908. Aquesta troballa aporta informació sobre com era el comerç barceloní de l’època i constitueix un element important per entendre l’evolució de l’economia local del barri.

Aquest no és un cas aïllat. La ciutat de Barcelona ha estat testimoni de nombroses troballes de rètols antics durant reformes urbanístiques, com va ser el cas de cartells dels anys 60 descoberts al metro de Maragall (L5) que anunciaven pel·lícules com Las novias de Fu Manchú i Digan lo que digan. Tot plegat, es tracta de records de dècades enrere que han passat a desaparèixer a mesura que la ciutat s’ha transformat.

Continua llegint

Societat

El ‘Viu Montjuïc’ programa una seixantena d’actes

La majoria de les activitats no requereixen inscripció prèvia, excepte aquelles amb aforament limitat

Publicat

on

Per

La muntanya màgica acollirà el cap de setmana del 5 i 6 d’octubre la quarta edició del Viu Montjuïc. Un esdeveniment que enguany se centrarà en tres eixos: ‘Recordar Montjuïc’, amb activitats i itineraris sobre memòria històrica; ‘Descobrir Montjuïc’, per a donar a conèixer el parc; i ‘Viure Montjuïc’, per a enfortir els vincles entre el veïnat i els visitants. A més, el programa comptarà amb tot un reguitzell d’activitats extraordinàries amb motiu del 25è aniversari del Jardí Botànic.

En total, el públic podrà escollir entre una seixantena d’activitats, entre les quals hi haurà itineraris guiats, teatralitzats i dinamitzats, visites a exposicions, jornades de portes obertes, activitats familiars, concerts i espectacles de teatre i dansa. Tots elles impulsades per més de 50 entitats i equipaments situats en Montjuïc i altres barris.

Entre les activitats programades destaca el Concert A 4 bandes a l’auditori CaixaForum, la celebració del Montjuïc Dansat (una proposta de dansa per a tots els públics en espais interiors i exteriors de la muntanya), i deu itineraris culturals i naturalístics per diferents punts del parc. A més, els Jardins de Joan Brossa acolliran les Fontades Comunitàries (una marató d’activitats i concerts per a tota la família).

Entrada gratuïta

També hi haurà visites guiades a espais com el Teatre Lliure, el Palau Nacional (seu del MNAC), el Jardí Botànic, el Fossar de la Pedrera i el cementiri. La majoria de les activitats no requereixen inscripció prèvia, excepte aquelles amb aforament limitat.

L’esdeveniment està finançat amb l’impost turístic i només la passada edició va atreure a 85.000 persones.

Continua llegint

Societat

L’hort comunitari: un projecte sostenible i veïnal

L’entitat juvenil del barri gestiona l’espai ubicat a la Font Trobada del Passeig de l’Exposició

Publicat

on

D’espai buit a espai amb vida social. L’associació juvenil de barri, Joves Units del Poble-sec ha començat a recollir els fruits de la bona gestió de l’hort de la Font Trobada, situat al Passeig de l’Exposició. La raó: aquest no només proporciona producte fresc, sinó que també s’ha convertit en un espai de trobada i col·laboració per a les famílies del barri.

El responsable de l’hort, Athos Martínez, reconeix que el projecte ha creat un gran vincle entre els veïns. “Li dediquem temps i esforç, però tot és recompensat perquè passem una bona estona tots plegats. Tal com destaca, “els que més gaudeixen són els petits, ja que poden jugar i aprendre coses noves de la natura”. Des de l’organització assenyalen que ja tenen llista d’espera per a poder participar, motiu pel qual han començat a treballar en un segon hort “per ampliar la capacitat i oferir més espai als interessats”.

Un espai per a tothom

Aquest projecte, segons Martínez, és molt més que un lloc per cultivar aliments; és un punt de trobada que fomenta la cohesió social i el benestar comunitari. De fet, demostra que la unió entre veïns pot transformar un petit espai en un gran motor de canvi. El darrer 13 d’agost, l’hort va ser presentat als participants del centre Sant Joan de Déu Serveis Socials, que van rebre com una oportunitat l’opció d’involucrar-se en aquest projecte.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024